De nieuwe CT200h is grensverleggend voor Lexus. Niet alleen in de verwachte verkoopcijfers, het is ook de eerste Lexus die alléén als hybride wordt geproduceerd. Bovendien vertegenwoordigt de nieuwkomer ook een nieuwe carrosserievariant in de familie; de compacte hatchback middenklasser. Een kleiner model dan de IS had men immers niet. De nieuwe CT200h aast zoals gezegd op een plaatsje in het compacte premium segment waar auto’s als de Audi A1, BMW 1 Serie en in zekere zin ook de Volvo C30 de baas spelen. Normaliter zouden we Lexus weer veel succes wensen en hopen op het beste, maar dat is nu – zeker voor de Nederlandse markt - niet nodig. De CT200h komt immers alleen als hybride op de markt.
Prius-aandrijflijn
Z'n aandrijflijn is afkomstig van de Toyota Prius en Auris, en daarvan weten we dat zij door hun lage CO2-uitstoot in ons land voor het volledige prijzenpakket van de overheid in aanmerking komen; geen motorrijtuigenbelasting, geen BPM en lage bijtelling. En als die status eenmaal is bereikt, kun je rekenen op (blinde) verkoop met veel zakelijke rijders. Het succes van de Prius spreekt boekdelen. Zodra een auto fiscaal aantrekkelijk wordt weet de prijsbewuste automobilist hun auto wel te vinden, en lijkt het nog niet eens zoveel uit te maken hoe ie er uit ziet. Het is immers geen geheim dat de Auris in ons land geen groot (zakelijk) succes was voordat er een hybride-variant verscheen.
Lexus look and feel
Toch heeft Lexus met de CT200h van nature al de wind mee. Zijn conventionele vijfdeurs-ontwerp met beheerste lijnen oogt beslist braaf en representatief, wat zo ook z’n voordelen heeft. Dit beeld wordt deels doorbroken door aansprekende details zoals de vorm van het derde ruitje en de naar de zijkant doorlopende achterruit. De neus bleef echter ‘gewoontjes’ en vertoont gelijkenis met de IS-serie. Er zijn echter al beelden verschenen van een F Sport pakket die de carrosserie net even flitsender aanzetten, dus wie weet. Verder is de CT200h een verzorgde verschijning met chromen sierlijsten langs de portierramen en decente lichtmetalen wielen in de maat 16 of 17 inch – al moet de instapper het wel met ‘zuinig’ 15 inch doen.
In Lexus’ compacte hybride opent zich wederom een nieuwe wereld; het interieur is compleet nieuw ontworpen waarbij de focus meer dan ooit op de berijder is komen te liggen. Daarom voorziet Lexus in een stevig driespaaks lederen stuur, goed gevormde stoelen die echt goede ondersteuning bieden en een geclusterd dashboard met allerhande rij- en comfortfuncties. Het ruimte-aanbod in de CT200h is niet grensverleggend, maar met een redelijke been- en hoofdruimte en zo'n 375 liter capaciteit voor bagage komt de Japanner goed mee met z’n soortgenoten. In het geval van de bagageruimte verstopt de dubbele laadvloer wel de nodige liters. En nu we het toch over opbergruimte hebben zijn de portiervakken wel erg klein uitgevallen.
Eigenaardig
Traditiegetrouw hebben de Japanners ook voor eigenaardigheidjes gezorgd die de wenkbrauwen eventjes doen fronsen. Waarom is er voor de bediening van de stoelverwarming een draaistaafje bedacht wat eerder doet denken aan ouderwetse geluidsregeling op een radio/cassette-speler? Dit gepriegel zien we niet als nostalgie. De verschillende rijmodi – EV, ECO, Normal en Sport – gaan schuil achter een grote draaiknop die veel ruimte inneemt in de middenconsole. Liever zien we hier een paar kleine knoppen naast elkaar, zodat die draaiknop dienst kan doen voor de bediening van het navigatiesysteem. Want daarvoor heeft Lexus een soort muis in gedachten die ook van formaat is en een nauwkeurige handcoördinatie vraagt. Het (draai)wiel is toch al uitgevonden, heren?
Deze keuzes zijn echter te overzien en doen niets af aan de verzorgde indruk die het interieur maakt, zoals je van een Lexus mag verwachten. Daarbij is ook gedacht aan intensieve geluidsisolatie, waarover later meer. Door deze prioriteiten blijven allerhande moderne snufjes in de uitrusting van de CT200h misschien een beetje achter, terwijl je die gezien zijn innovatieve karakter wel zou kunnen verwachten. Adaptieve demping, dodehoekdetectie, een head-up display en dat soort zaken zijn dus niet leverbaar. Twee knie-airbags en een parkeercamera zijn wel weer aanwezig.
Geen feest om te gassen...
Zoals gezegd profiteert de Lexus CT200h van de 'Full Hybrid' aandrijflijn uit de Prius en Auris en kan dus ook kortstondig elektrisch worden gereden. Lexus acht de tijd nog niet rijp om van de CT 200h meteen een plug-in hybride met een groter elektrisch bereik te maken. Die eer komt toe aan de Prius, later dit jaar. De 1.8 liter benzinemotor levert samen met de elektrokracht 136 pk. ‘Geen spierballen dus, maar pure intelligentie ‘, noemt Lexus dat. De CT200h presteert in principe prima, waarbij de techniek feilloos met elkaar samenwerkt. Bij forse acceleraties moet je wel motorgeluid op de koop toe nemen. Het is niet het volume dat zozeer stoort, maar wel de eentonigheid. De CVT-transmissie laat de viercilinder in de toeren klimmen wanneer er veel kracht wordt gevraagd. Vlot inhalen of accelereren bij invoegen is daardoor weinig inspirerend, allerminst premium. Lexus had overigens weinig speelruimte in de transmissiekeuze; een handbak is simpelweg met full hybrid techniek niet te combineren. Met behulp van de verschillende rijmodi is de respons van de aandrijflijn nog wel te beïnvloeden, maar verwacht daarvan geen wonderen. Hoe dan ook, bij een rustige gasvoet en constante snelheden blijft de motor volledig op de achtergrond en komt de traditiegetrouwe, grondige interieurisolatie tot z’n recht. Zo is het op lange afstanden toch heel aangenaam vertoeven in de baby-Lexus.
...maar wel om te rijden
Helemaal omdat de CT200h op de weg verder helemaal in z’n element is. Op het asfalt ontpopt de Japanner zich als een fijn, strakke rijdersauto met directe, vrij communicatieve besturing, die ook nog eens niet te zwaar is bekrachtigd. Da’s heel andere koek in vergelijking met een Prius of Auris. De Lexus CT200h is als een van de weinige hybrides in de middenklasse gemaakt om lekker mee te rijden. Daarbij zijn de standaard dempers (je kunt ook nog de Perfomance-variant bestellen) stevig gestemd zonder dat ze zich op slechter wegdek stoterig en vervelend gaan gedragen. Die verfijning in het onderstel doet z’n naam (Lexus) en doel (premium) eer aan; wie nu in een van de CT-concurrenten rijdt zal niet worden teleurgesteld! Wel blijft Lexus voorzichtig in de speelruimte van het ESP; zelfs in de sportieve rijstand – waarbij de ecometer overigens verandert in een toerenteller - grijpt deze vroeg in, zonder dat de wielen moord en brand schreeuwen.
De sportievere genen van de Lexus CT 200h maken het wel nog een hele toer om de beloofde verbruiks- en uitstootcijfers te evenaren. Gezien het verbruik van 3.8 tot 4.1l/100km – afhankelijk van de velgmaat – overeenkomt met dat van de Prius en Auris, moet 1 op 20 rijden wel te realiseren zijn. Door de CO2-uitstoot van 87 gram behoort de CT 200h tot de schoonste personenauto’s ter wereld. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat andere auto’s met deze CO2-uitstoot een dieselmotor hebben, waarbij ook nog mer partikeldeeltjes en NOx vrijkomen.
Prijzen en conclusie
Lexus prijst de CT 200h vanaf 28.950 euro en rust ‘m standaard uit met lichtmetalen wielen, een audiosysteem met USB- en AUX-aansluiting en stuurbediening, Bluetooth met spraaksturing en elektrisch bedienbare ramen voor én achter. Ook standaard is climate control met gescheiden klimaatzones. De Business Line versie is gezien z’n aantrekkelijke uitrusting waarschijnlijk de meest populaire variant, al moet je voor navigatie nog steeds bijbetalen of voor de veel duurdere Luxury Line kiezen. Met standaard 16 inch lichtmetaal, sleutelloze toegang, achteruitrijcamera, cruise control en mistlampen heb je voor 31 mille een echte Lexus met een piekfijn verzorgd interieur en echt plezierige rijeigenschappen. De hybride-aandrijflijn werkt feilloos en efficiënt maar doet door de continu variabele overbrenging wel enig afbreuk aan de dynamische beleving en gerealiseerde stilte aan boord.
Schrijf een review