De vormgeving van de Wagon borduurt grotendeels voort op de vierdeurs sedan. Denk niet dat je met deze combi een pakezel aan de haak slaat, want dan kom je van een koude kermis thuis. De specifieke bouw (lees: daklijn) is nogal van invloed op het ruimteaanbod binnenin. Het is vaak het een of het ander, Cadillac gaat duidelijk voor het uiterlijk vertoon. Met standaard 18-inch lichtmetaal, een hoge taillelijn en lage zijruiten oogt de Wagon wel weer erg stoer.
Minder nerveus
Bij zo’n stoer uiterlijk hoort uiteraard ook een passende aandrijflijn. Laat dat maar aan Cadillac over! Zelfs vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden, tegen een meerprijs van 3.670 euro. Het gamma start met een 3,0-liter zescilinder, goed voor 276 pk en 302 Nm aan koppel in Elegance-uitvoering. Cadillac koppelt meer luxe aan een nog groter aggregaat. Deze 3,6-liter V6, bekend uit onder meer de vorige generatie SRX, genereert 311 pk en 374 Nm aan koppel. Een automatische zestraps transmissie stuurt het potentieel naar de achterwielen. De transmissie is gelukkig minder nerveus dan de bak uit de nieuwe SRX en houdt het toerental mooi laag, zodat heerlijk op het koppel gereden kan worden. Het geluid dat uit de twee eindpijpen komt, mag er trouwens ook wezen! De CTS Wagon 3.6 snelt met het gaspedaal gevloerd in 7 tellen naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 241 km/h.
De achterwielaandrijver wordt keurig in toom gehouden door een hele riedel aan vangnetten. Het is immers een keurige gezins-Amerikaan. Om allerlei aanklachten te voorkomen, zul je de CTS niet op een misstap kunnen betrappen. De kont wordt te allen tijde in bedwang gehouden, bij het minste of geringste tractieverlies wordt het potentieel zonder pardon in de kiem gesmoord. Ondersteltechnisch is er weinig op de Wagon aan te merken, de onafhankelijke voor- en multilink achterwielophanging maken nog altijd een prettige en comfortabele rit mogelijk. Klein puntje van kritiek: net als in de SRX is ook de besturing van de CTS Wagon aan de licht kant.
Bescheiden meubilair
De designafdeling heeft zich behalve op het exterieur ook op het interieur mogen uitleven. De vormgeving mag best gezien worden. Wel stelt de gemiddelde koper in deze klasse toch net wat hogere eisen op het gebied van kwaliteitsbeleving. Ook al scoort de CTS hierop zeker niet slecht, Cadillac heeft wat dat betreft een flinke sprong voorwaarts gemaakt, het niveau van de gevestigde orde haalt ie gewoon niet. Laat trouwens het 1.120 euro kostende Wood Trim Package maar gauw achterwege. Ja, we weten het, hout hoort eigenlijk in een Cadillac, maar niet in de CTS Wagon. Het meubilair is vreemd genoeg niet bemeten op ons Europeanen. Onbegrijpelijk, want de gemiddelde Amerikaan is allerminst klein van stuk. De rugleuning van de voorstoelen is gewoon niet lang genoeg en met de hoofdsteun in de uiterste stand is deze nog te laag gepositioneerd voor ondergetekende met een lengte van 1,83 meter. Achterin is voldoende ruimte voorhanden voor hoofd- en ledematen. Indien het hele gezin met de CTS Wagon op pad gaat, is het zaak concessies te doen. In de meeste gevallen zal niet alle bagage meegenomen kunnen worden. De bagageruimte is aan de krappe kant met een inhoud van 412 liter.
CTS-V Wagon
Cadillac heeft in ons land drie officiële verkooppunten. In Amersfoort bij Nefkens, in Rotterdam bij Pietersen en in Echt (Limburg) bij Koenen’s Autobedrijf kun je de CTS Wagon aan de haak slaan. De prijzen zijn niet gering. De prijslijst start bij 69.260 euro voor de Elegance-instapper met 3,0-liter V6. De gereden 3.6 V6 Sport Luxury moet minimaal 77.100 euro opbrengen. Het assortiment van de CTS Wagon wordt de komende maanden trouwens nog verder uitgebreid. Zo is de productie van de CTS-V Wagon met 564 pk sterke achtcilinder inmiddels gestart. Goed alternatief voor een E-klasse Estate AMG (de RS6 Avant is uit productie). Ook is er sprake van een 2.9 liter turbodiesel met 250 pk voor de Europese markt, al zegt de importeur niets te weten van dieselplannen.
De CTS Wagon is weer eens wat anders dan de gevestigde orde in zijn klasse, dat moge duidelijk zijn. Echter, noch in München (BMW), noch in Stuttgart (Mercedes), noch in Ingolstadt (Audi) zullen ze een minuut wakker liggen van de komst van de CTS Wagon naar Europa.
Schrijf een review