Op dat succes is Mitsubishi terecht zuinig, dus erg veel heeft het Japanse merk niet aan het concept veranderd. En uit angst dat de koper de opwaardering en de daarbij horende hogere prijzen niet helemaal kan of wil volgen, is de ‘oude’ Outlander nog een tijdje leverbaar, nu onder de naam Outlander Sport.
De nieuwe Outlander is een handbreedte groter dan zijn voorganger, een halve decimeter breder en een halve decimeter hoger dan zijn voorganger. Bovendien staat hij op een vier centimeter langere wielbasis, dus je mag wel concluderen dat de auto zich richt tot de kopers die een iets grotere SUV – of zoals dat tegenwoordig zo modieus heet – of een crossover willen. De nieuwe Outlander is niet alleen flinker, hij ziet er ook zo uit. Het design komt veel stoerder en meer volwassen over.
In het interieur is de Outlander door die gegroeide afmetingen ook een stuk royaler geworden. In de duurdere uitrustingsvarianten daarvan wordt zelfs een derde zitrij geleverd, waar je echter nauwelijks kunt zitten tenzij je de afmetingen, lenigheid en onvermoeibaarheid van een kinderlijf hebt. In ongebruikte toestand kun je het bankje wegklappen in de vloer en Mitsubishi noemt dit systeem een Hide & Seat-bank.
Zit die bank in de ‘Hide’-stand dan is er veel bagageruimte aan boord. Bijna 800 liter tot aan het dak gemeten en met de tweede zitrij ook nog omgeklapt zelfs 1.691 liter. Het beladen van de kofferbak gaat heel gemakkelijk, ook al is de bak erg diep. Je kunt namelijk na het openen van de wat hoger aangezette achterklep ook nog een deel van de achterzijde naar onderen wegklappen, zodat de laaddrempel gelijk loopt met de laadvloer. Een nadeel van de bagageruimte is de nogal gladde laadvloer, waardoor bagage zelfs als je kalm rijdt al flink heen en weer schuift. Op weg naar de glasbak wil je niet in iedere bocht aan je wijnconsumptie herinnerd worden.
Voorlopig is de nieuwe Outlander alleen leverbaar met een 2,0 liter turbodieselmotor. Deze koopt Mitsubishi in bij de Volkswagen en de krachtbron is ook al te vinden in de Grandis. Later dit jaar komt er ook een 2,4 liter benzinemotor van eigen makelij bij en een 2,2 liter turbodiesel. Die stamt weer van PSA (Peugeot en Citroën), want daarmee werkt Mitsubishi samen. De Outlander zal in een iets andere gedaante ook als Citroën C-Crosser op de markt komen en als Peugeot 4007.
De nu aangeboden viercilinder turbodiesel is al krachtig genoeg voor de Outlander, want hij enthousiast aan het werk nadat hij een eerste aarzeling heeft overwonnen. Soms is die aarzeling – vooral als de aandrijving op 4WD staat en je vanuit een bocht moet wegrijden – echter wel zo groot dat de motor afslaat. Meer gas is het devies.
De Volkswagen turbodiesels behoren tot de pittigste motoren in hun soort en dat blijkt ook uit de prestaties van de Outlander. Binnen elf tellen bereikt de auto de ‘100’ vanuit stilstand en met een topsnelheid van 187 km/h mag je ook heel tevreden zijn. Soms trekt de dieselmotor zelfs zo enthousiast aan de wielen dat je de neiging hebt om de aandrijving permanent op 4WD te zetten om schaatsende voorwielen te vermijden.
Dat geeft dus al aan dat je de keuze hebt tussen de standen 2WD (gewoon voorwielaandrijving) 4WD (vierwielaandrijving, waarbij er maximaal 30 procent van de motorkracht naar de achterwielen gaat) en 4WD Lock (vierwielaandrijving met maximaal 50 procent motorkracht naar de achterwielen). De laatste optie is voor rijden op een zand- of gravelpad of in de sneeuw.
Wil je zo zuinig mogelijk onderweg zijn, dan is de stand 2WD aan te bevelen. Tijdens onze test met gemengd gebruik van de aandrijving, verbruikten we circa 1 op 11, wat veel slechter uit pakt dan de 1 op 14,9 die Mitsubishi zelf opgeeft. Minder gelukkig zijn we ook over de geluidsproductie van de motor. Blijkbaar slagen andere merken er minder goed in om het motorgeluid van de VW-diesel te beperken dan VW zelf. Tot overmaat van ramp liet de turbo ons op een lange testrit in de steek en konden we slechts in slakkentempo verder.
Jammer natuurlijk en uiteraard exemplarisch, maar laat dat het overwegend positieve totaalbeeld van de Outlander niet verstoren. De auto rijdt namelijk best prettig. Hij voelt meer aan als een flinke stationwagen dan van een echte SUV. De auto voelt wel groot aan en is ook redelijk zwaar, maar doet zich tijdens het rijden niet onaangenaam gelden. Je kunt hem zelfs nog wel een beetje sportief rijden, want de carrosserie helt weinig over. Niettemin slikt de vering oneffenheden heel netjes en mogen we de afstemming als heel geslaagd beschouwen.
De nieuwe Mitsubishi Outlander komt in een markt die de laatste jaren behoorlijk overvoerd is met nieuwe modellen. En in tegenstelling tot de eerste Outlander heeft deze nieuweling dus erg veel concurrentie. Maar het is ook een veel betere auto geworden dan de vorige en dus zal hij zijn positie in de markt wel vinden. We willen nog wel even kwijt dat de nieuwkomer ook een stuk duurder is dan zijn voorganger, al vertekent het feit dat dit model er nu alleen nog als diesel is wel een beetje. Vanaf 35.999 euro is er Outlander DI-D Invite, de zeer compleet uitgeruste Instyle-versie die wij reden (inclusief sleutelloze toegang, leren bekleding, xenon koplampen en audiosysteem) kost 42.999 euro.
Schrijf een review