Vernieuwde Ford Mondeo stelt orde op zaken

De Ford Mondeo weet met succes al jarenlang vele gezinnen en vertegenwoordigers aan behoorlijk ruim en strak sturend

De Ford Mondeo weet met succes al jarenlang vele gezinnen en vertegenwoordigers aan behoorlijk ruim en strak sturend vervoer te helpen. In zijn huidige vorm loopt de Duitse middenklasser alweer drie jaar mee en beginnen de verkopen een beetje in het slob te raken. Tijd voor een facelift dus! Ford heeft daarbij ook nieuwe motoren en zowel luxe als veilige snufjes geïntroduceerd. Kan de vernieuwde Mondeo weer strak in pak op pad?

Dat de verkopen van de Mondeo het laatste jaar aanmerkelijk zijn gezakt ligt overigens niet alleen aan de auto zelf. Zoals we weten zijn de behoeften van nieuwe autokopers inmiddels door de crisis en het ingrijpende CO2-beleid van de overheid flink veranderd. Menig automobilist kiest tegenwoordig voor een maatje kleiner en dat is ook te merken in de verkopen van het segment middenklassers. De vernieuwde Mondeo komt dus geen moment te laat. Hoe heeft Ford de verjongingskuur van haar middenklasser aangepakt? Om te beginnen zijn de looks van alle carrosserievarianten (sedan, hatchback en Wagon) subtiel gemoderniseerd. Niet alleen in de vorm van LED-dagrijverlichting in de voorbumper, maar ook met scherper gesneden bumpers en achterklep, nieuwe koplampen en achterlichten. Ook heeft men de grille in de neus opnieuw op de tekentafel gelegd. De verschillen zijn niet groot, maar wel aan te duiden; wie de vernieuwde Mondeo bekijkt ziet duidelijk een moderner jasje, net als bij de S-MAX en Galaxy. Het typische Kinetic Design blijkt tijdlozer dan gedacht!

Nieuwe optiemogelijkheden

Voor het interieur hebben de Duitsers ingezet op een hogere kwaliteits-beleving met verbeterd materiaalgebruik en een vers instrumentarium, maar ook meer comfort met behulp van LED-interieurverlichting en nieuwe snufjes zoals dodehoekdetectie, rijstrookdetectie, grootlichtassistent en een Premium Sound System. Een groot aantal van deze snufjes zijn verkrijgbaar in een pakket waarvoor Ford slechts 850 euro verlangt. Een Business Pack met navigatie, Bluetooth, spraakbesturing en parkeersensoren a raison de 995 euro is eveneens geen diepte-investering te noemen. Dat zijn nog eens leuke optieprijzen! Ook biedt Ford nu andere kleurstellingen voor het dashboard en interieurbekleding, evenals diverse tinten lederen bekleding. We zijn niet direct verknocht aan het cognac lederen Windsor meubilair dat in een aantal beschikbare testauto’s aanwezig is. Het ruikt, voelt en ziet er weldadig uit, maar de zit is vrij vlak en je zit meer op dan in de stoel. Dat doen de alcantara/lederen sportstoelen aanmerkelijk beter! En hoewel de middenconsole nu in de kern antraciet is uitgevoerd (in plaats van het aluminiumgrijze) kunnen we niet direct spreken van een verbetering; de kleur matcht niet helemaal met andere delen van het dashboard en doet juist wat kaal en somber aan. Hierbij doemt het gevoel van de grijze massa in de nieuwe Saab 9-5 op. Hoe dan ook voel je je toch snel weer thuis in de Mondeo; de bediening van de klimaatregeling, optionele stoelventilatie(!) en audio/navigatie is krek eender en snel te doorgronden. Slechts het vernieuwde uitgebreide instrumentarium met daarachter een uitgebreide boordcomputer vraagt even gewenning; de bediening ervan moet via toetsen op het stuur die in meerdere richtingen kunnen worden geduwd. Na een paar kilometer heb je ook dit echter onder de knie en is zenders wisselen, het verbruik raadplegen of het resetten van de dagteller kinderspel.

Veel kracht uit SCTi en TDCi

Met alleen een opgefrist jasje is een facelift tegenwoordig niet volwaardig. In een tijd dat elke druppel brandstofverbruik meetelt in de aanschafprijs, bijtelling en soms zelfs wegenbelasting van de auto is Ford er alles aan gelegen om de Mondeo zo zuinig en verantwoord mogelijk te presenteren. Daartoe is de hulp ingeroepen van nieuwe Ecoboost turbomotoren en fijngeslepen TDCi diesels. De 120 pk sterke 1.6 16V vervult nog altijd de rol van instapper en wordt bijgestaan door de vertrouwde tweeliter met 145 pk. Nieuw is een 1.6 liter Ecoboost met 160 pk en een zesbak. Twee nieuwe 2.0 SCTi Ecoboost turbomotoren vormen de nieuwe top. Met 203 of 240 pk zijn beide viercilinders een ‘bescheiden’ opvolger van de 2.5 20V vijfcilinder als het gaat om brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Waar de Volvo-krachtbron nog 9.3 liter consumeerde neemt de krachtigste tweeliter genoegen met 7.7 liter. Welke nieuwe tweeliter je ook kiest, hij is altijd gekoppeld aan de zestraps Powershift automaat met dubbele koppeling. Onze eerste kilometers met de vernieuwde Mondeo doen we in de meest krachtige tweelitervariant met die automaat. En laten we er maar geen doekjes om winden; dat is ons heel positief bijgebleven! Meer nog dan in de eerder geteste S-MAX met de 203 pk-variant en Powershift voelt de aandrijflijn in de Mondeo precies aan wat de bestuurder van plan is. Schakelingen gaan snel, vloeiender dan de DSG van Volkswagen en laten ook niet lang op zich wachten na een vlotte tussensprint met terugschakelactie. Zeer verfijnd! De turbomotor is vroeg bij de les, houdt dat lang vol en duwt ons bijna intimiderend tegen de rugleuning. Daarbij klinkt de krachtbron energiek en enthousiast, maar blijft op niveau qua geluidsproductie. Toch heeft Ford voor de 240 pk versie speciale aandacht besteed aan de toonsoort die ten gehore worden gebracht bij vol gas. Het verschil met de getemde variant (203 pk) is – door het ontbreken van die motorisering tijdens de testdag – echter niet goed aanwijsbaar. Wel weten we nog hoe die vijfcilinder ons in de oren klonk... Missen we die? Een beetje. De kracht van de 2.0 Ecoboost en de iets lagere brandstofrekening kunnen dat best goedmaken. Bovendien is de Mondeo ook een ander leven beschoren dan bijvoorbeeld de Focus ST scheurneus, waar ook die roffelende 2.5 litermotor van Volvo in werd gelepeld.

Rijden deed de Mondeo als rasechte Ford al heel behoorlijk. In zijn vernieuwde gedaante is dat niet anders. Zelfs met de meest krachtige benzinemotorisering raakt de voortrein niet gauw van slag van het vermogen en de 340 Newtonmeters die beschikbaar zijn. Aandrijfreacties zijn niet helemaal te vermijden maar aan grip is er geen gebrek. Dat heeft ie ook te danken aan de Powershift automaat – die de power toch iets subtieler loslaat als dat een vlotte bestuurder dat zelf zou doen. Nog altijd kiest Ford voor een iets stevig onderstel zonder de inzittenden nodeloos te vermoeien met kleine oneffenheden en rolgeluiden. Daarmee ontpopt de Mondeo zich tot een dynamisch te rijden middenklasser die ook lange afstanden met rust en comfort kan voorschotelen. Want ook daartoe moet een dergelijke middenklasser in staat zijn.

En dan is er de nieuwe 2.2 TDCi diesel, met voortaan 200 pk en 420 Nm veruit de meest krachtige oliestoker die Ford zelf in huis heeft. In tegenstelling tot de recent herziene 2.0 TDCi diesels (140/163 pk) vormt de krachtbron altijd een duo met een handgeschakelde zesbak. We kenden de diesel als een geciviliseerd werkpaard die in betrekkelijke rust grote stappen kan zetten. Net als voorheen blijkt de power band van de viercilinder iets kleiner dan gebruikelijk; weliswaar barst de voortstuwing vanaf 1500 toeren in rap tempo los, na 3500 toeren neemt de bereidheid tot versnellen weer voelbaar af. Dat maakt de 2.2 TDCi niet zozeer een sportieve diesel maar wel een die met lagere toeren al grote resultaten kan boeken; 0-100 duurt bij snel voetenwerk 8.1 seconden (2.0 Ecoboost 240 pk: 7.5 sec.). Als gemiddeld verbruik geeft Ford 6.0 l/100km op, een score die de Mondeo – net als alle andere uitvoeringen – een groen energielabel oplevert. Nog iets te zeuren? Ja, de koppeling van deze topdiesel reageert een beetje nerveus en is van het type aan/uit. Dat levert bij vertrek soms onverwachte taferelen op...(afslaan).

De allerzuinigste...

De allerzuinigste Mondeo is nog onderweg en arriveert begin 2011. Het is de Mondeo ECOnetic met de 115 pk sterke 1.6 TDCi dieselmotor die ook in de nieuwe Focus en C-MAX debuteert. Met behulp van ECOnetic Technologies zoals start/stop-techniek en actieve grille-afsluiting, het herwinnen van remenergie en het Eco Mode informatiesysteem is deze spaarvariant veelbelovend; zeker gezien de CO2-uitstoot onder het huidige regime in de 20% bijtellingsklasse valt. Dat zou betekenen dat het verbruik maximaal 4.5 liter diesel zal bedragen. Voordat het zover is doet de 2.0 TDCi 115 pk dienst als instapper met een uitstoot van 139 gram.

Prijzen

Ford levert de vernieuwde Mondeo als Trend, Titanium en S-Edition. De puur op luxe ingestelde Ghia is vervangen door de sportieve en volledig bepakte S-Edition. Prijzen beginnen 26.971 euro en dat is iets lager dan voorheen. Met de 2.0 16V 145 pk benzinemotor is 29.839 euro verschuldigd; de 1.6 Ecoboost 160 pk is zelfs nog iets goedkoper – met dank aan veel lagere CO2 – en daarmee bij voorbaat een hardloper. De door ons gereden 2.0 SCTi 240 pk met Powershift staat vanaf 40 mille te boek (Titanium) en is grofweg 2500 euro duurder dan de 203 pk variant. De potente 2.2 TDCi kost 40.469 euro (Titanium) en staat 3500 euro hoger in de prijsladder dan de tweeliterdiesel. Prijzen gelden voor een sedan of hatchback, de Wagon kost 1400-1650 euro extra.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Vernieuwde Ford Mondeo stelt orde op zaken
Geweldige auto, alle opties aanwezig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5