Volkswagen Sharan voortaan met A-label!

Na vijftien jaar mag de Volkswagen Sharan eindelijk met pensioen. De nieuweling is langer en breder, maar brengt minder

Na vijftien jaar mag de Volkswagen Sharan eindelijk met pensioen. De nieuweling is langer en breder, maar brengt minder kilo’s op de schaal. Bovendien mag de versie met 1.4 liter TSI motor zich gelukkig prijzen met een A-label. Een heuse primeur in deze klasse!

Na vijftien jaar mag de Volkswagen Sharan eindelijk met pensioen. De nieuweling is langer en breder, maar brengt minder kilo’s op de schaal. Bovendien mag de versie met 1.4 liter TSI motor zich gelukk
Volkswagen Sharan voortaan met A-label!

Walter de Silva, baas van de designafdeling, heeft zijn team waarschijnlijk enigszins moeten temmen, want de vormgeving is puur zakelijk en functioneel. De neus sluit aan bij de rest van de Volkswagen familie en led-dagrijverlichting in de koplampen behoort voortaan tot de mogelijkheden. Volkswagen kiest voor dezelfde vorm als in de lichtunits van de Touareg en niet zoals Audi voor ieder model een andere slinger. Voor de toegang tot de tweede en derde zirtij heeft De Silva een schuifdeur bedacht en de achterzijde tot slot heeft wel iets weg van zijn kleinere broertje, de Touran.

Modulair

De nieuwe Sharan wordt gebouwd op het modulaire platform van de Tiguan. Dat heeft als voordeel dat delen uitgewisseld kunnen worden. Zo is voor de achterzijde van de Sharan een deel van de Passat bodemgroep gebruikt en dat maakt de grote MPV beduidend breder dan de Touran die weer op de Golf is gebaseerd. Die extra ruimte komt grotendeels ten goede aan het interieur. Zelfs op de achterste zitrij, in principe bedoeld voor kinderen, kunnen twee volwassenen het best een tijdje uithouden. De stoelen op de derde zitrij zijn geconstrueerd volgens het EasyFold principe. Het zit ‘m al in de naam, in een handomdraai vouw je ze op in de bodem van de laadruimte. Door ook de tweede zitrij op te klappen ontstaat een lel van een bagageruim. Met zeven stoelen in gebruik bedraagt het volume nog altijd 300 liter. Door de laatste zirtij in de bodem weg te vouwen neemt de capaciteit toe tot 1.167 liter en met louter de twee voorstoelen in gebruik is er een indrukwekkende 2.430 liter aan stouwruimte beschikbaar, ruim 500 liter meer dan de Touran kan behappen. Zoals gezegd beschikt de Sharan aan weerszijden over een schuifdeur, die optioneel ook elektrisch is te bedienen. Wees niet bang dat kinderen klem komen te zitten tussen een sluitende deur, want zodra deze in zijn beweging ook maar ietwat wordt belemmerd, schuift ie weer open. En ja, het werkt echt!

Blaasapparaten

We begonnen onze testrit met de 2,0 liter TDI. Een bekende diesel met een vermogen van 140 pk en 320 Nm aan trekkracht. Met deze common rail is de Sharan in staat om in 10,9 tellen 100 km/u op de klok te zetten en de naald van de snelheidsmeter komt uiteindelijk niet verder dan 194 km/u. De motor is voldoende stil en al vroeg bij de les, vanaf 1.750 tr/min is het maximum koppel beschikbaar. Tijdig het hoogste verzet opzoeken, luidt het devies, en je hebt geen omkijken meer naar de handgeschakelde zesbak. Bij 55 km/u in de zesde versnelling pakt ie namelijk nog altijd goed op. Gemiddeld verstookt de 2.0 TDI 5,5 liter diesel iedere honderd kilometer, oftewel een CO2-uitstoot van 143 g/km.

Met enige twijfel maken we de overstap in de 1.4 TSI. Een veertienhonderd in zo’n grote familiebus, dat wordt toeren maken om vooruit te komen. Maar, de vierpitter, die als twincharger door het leven gaat, beschikt zowel over een turbo als een supercharger. Het vermogen bedraagt 150 pk en aan koppel is 240 Nm voorhanden, ook weer vanaf 1.750 tr/min, met dank aan die supercharger. Beide blaasapparaten wisselen elkaar vloeiend af, zodat je nooit zonder hulp komt te staan. Gelukkig maar, want anders zou de 1.4 het zwaar te verduren hebben in de Sharan. Nu valt dat alleszins mee, de TSI is zelfs nog sneller dan de 2.0 TDI. Ook het gemiddeld verbruik van 1 op 13,9 is acceptabel. En we hebben de proef op de som genomen, met een relatief rustige rijstijl in een heuvelachtig gebied kwamen we bijna 14,5 kilometer ver op een liter RON95.

Behalve de 1.4 TSI komt de Sharan ook te koop met een 200 pk sterke 2.0 TSI of een 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm aan koppel. De 2.0 TSI wordt standaard geleverd met een zestraps DSG-transmissie, terwijl de overige drie motoren de fabriek verlaten met een handgeschakelde zesbak. Standaard is in alle gevallen een stop-/startautomaat.

De Sharan is in de basis een prettige, zeer comfortabele en royale gezinswagen. Waarom Volkswagen het adaptieve chassis DCC in de optielijst opneemt, snappen we niet helemaal. Een onnodige optie in een auto als deze. Wel aan te bevelen is de inparkeerhulp. Voor nog geen duizend euro extra (afhankelijk van de uitvoering) vormt file parkeren of dwars parkeren in een parkeervak een koud kunstje. Twaalf sensoren meten of er genoeg ruimte beschikbaar is. Vervolgens is het een kwestie van de instructies op het display in het instrumentarium volgen, neemt de elektronica de besturing over en staat de Sharan in no time geparkeerd. De nieuwe Sharan staat vanaf september bij de dealer. De 1.4 TSI met A-label (!) als Easyline is er vanaf 37.490 euro. Dieselen kan vanaf 42.290 euro in de 2.0 TDI Trendline met 140 pk. Ook met A-label.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Volkswagen Sharan voortaan met A-label!
Uitstekende monovolume met discreet uiterlijk. Rijdt als een tapijt en dempt rij en omgevingsgeluiden uitstekend. Zeer stille wagen in vergelijking met onze vorige Sharans. Zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5