Een ruime familiewagen zit bij Mazda in het bloed vanaf 1963, toen de Japanners met de Familia 800 Van op de proppen kwamen. Een hoge carrosserie met vijf deuren en neerklapbare achterbank was indertijd een al een echte gezinsauto. De MPV kreeg bij Mazda letterlijk naam in 1989, toen de Mazda MPV arriveerde. Tegelijkertijd zag men toekomst in schuifdeuren in plaats van achterportieren, iets waar Mazda tot op de dag van vandaag grotendeels in heeft geloofd, want net als de tweede generatie MPV en eerste Mazda5 heeft ook de nieuwe 5 er twee.
Nagare
Toch trekken die deuren juist weer de aandacht. De ontwerpers van de nieuwe Mazda5 zijn in gedachten creatief met water en wind in de weer gegaan om tot dit speelse resultaat te komen en Mazda heeft vernoemd tot ‘Nagare’. Vanuit de voorschermen lopen twee vloeiende lijnen over het voorportier en de schuifdeur naar de achterlichten. De ‘diepte’ van dit profiel is wisselend, want veraf gezien veel groter dan dichtbij. Het ‘versieren’ van de flanken is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, en in het geval van de Mazda5 bijzonder expressief. De Japanners hebben er alles aan gedaan om een massieve, logge carrosserie te vermijden. Achteraan missen we toch wel een beetje die Nagare-gedachte; door de lichtunits niet hoog en verticaal maar onder de ruit en in de breedte te plaatsen oogt de familieauto hier wat anoniem en saai. Het front van de nieuwe spruit is verre van dat, al kun je er niet om heen dat de Mazda3-neus een grote inspiratiebron is geweest. Het is even twee keer knipperen om zo’n sportief gezicht met riante luchtinlaat en twee uitsparingen aan weerszijden op een Mazda5 te zien. Dit past echter prima in de gedachte om een gezinsauto ook vlot te laten ogen – en ook zo te laten rijden.
Brave DISI
Om aan dat laatste te kunnen voldoen heeft Mazda de 2.0 DISI uit de vernieuwde Mazda6 in het leven geroepen. De viercilinder levert met directe inspuiting 150 pk en 191 Nm een prettige hoeveelheid voor een tripje met volle bepakking. Gecombineerd met een zesversnellingsbak en efficiënt gespatieerde verzetten komt de tweeliter tot 194 km/u topsnelheid en een 0-100 tijd van 11 tellen. Belangrijker is het verbruik, dat ten opzichte van zijn voorganger met 15% is gedaald tot 6.9l/100km. De 1.8 liter instapper met 115 is fractioneel verfijnd voor iets meer zuinigheid, toch is het juist de 2.0 DISI die de minste CO2-grammen vrijlaat, mede ook te danken aan het i-stop start/stop-systeem. Mazda heeft hierbij specifiek gelet op de grens van 160g/km, omdat er dan in een aantal landen – waaronder Oostenrijk – financieel voordeel te behalen is. Gelet zijn motorinhoud, vermogen verbruik is de 2.0 ook in ons land een voorbeeld in zijn klasse. Natuurlijk, de Touran 1.2 TSI is bijvoorbeeld wel zuiniger, maar ook veel minder krachtig.
Tijdens de rijsessie blijkt de tweeliter in omgang toch ook vrij bescheiden in prestaties. De krachtbron heeft weliswaar geen moeite met hoge en lage toerentallen – dat wil de schakelindicator maar al te graag - maar komt niet heel levendig over. Er lijken toch wat paarden zoek, iets dat we ook bij de Mazda6 hebben opgemerkt. Zoals we van Mazda gewend zijn schakelt de zesbak strak en met korte slagen. Door de hoge plaatsing ervan in het dashboard is het wisselen van verzet prettig laagdrempelig. Want rijden wil de Mazda5 heel behoorlijk. De techneuten vonden een mix tussen comfort en stevigheid die ons overeind houdt in de bochten en niet laat stuiteren op slecht wegdek. Een zompige MPV is aan Mazda niet besteed. Bovendien is de nieuwe ‘5’ door verbeterde isolatie stiller dan voorheen. Bij stilstand hoor je desgewenst helemaal niets, het i-stop start/stop-systeem laat de motor automatisch afslaan wanneer de versnelling in neutraal staat en verzorgt razendsnel een herstart zodra het koppelingspedaal weer wordt bediend.
Karakuri
De ontwerpers hebben voor de nieuwe 5 in het interieur gekeken naar het verbeteren van de ventilatiestromen in het interieur om de klimaatregeling te ontzien. Ook werd het kleine centrale display verplaatst om beter in het zicht van de bestuurder te staan. Daar is geen woord aan gelogen, maar het glaasje ervoor spiegelt bij bepaalde lichtinval wel hinderlijk waardoor er van de afleesbaarheid niets over blijft. Daaronder bevindt zich de nieuwe audioconsole, waarvan de knoppen en vormen ons doen denken aan menig nieuwe Opel. Desalniettemin oogt het verzorgd, al constateren we her en der wel krasgevoelige, harde materialen. Een misser. Optioneel levert Mazda affabriek navigatie, dat – heel slim, en net als Renault – is uitbesteed aan TomTom. We hebben het systeem niet kunnen uitproberen maar gezien de doordachte werking van TomTom navigatie moet dat wel goed komen. De bediening ervan zal waarschijnlijk (deels) via knoppen op het stuur geschieden, net als dat de radio/cd-speler en cruise control is geregeld.
Maar de grote hamvraag voor de Mazda5 is natuurlijk wat-ie voor het gezin en bagage te bieden heeft. Net als zijn voorganger monteert Mazda op de duurdere uitvoeringen twee voorstoelen en twee zitrijen, waarmee de ‘5’ tot zeszitter is om te toveren. Het middelste zitje op de achterbank is namelijk niet geschikt als volwaardige zitplaats, wel voor een kinderzitje. Een nadere inspectie leert wat deze centrale plaats achterin nog meer te bieden heeft; Karakuri. Afhankelijk van de behoefte tover je ermee een bekerhouder, armsteun, opbergbak (één van de 45!) of doorgang naar de achterste zitrij tevoorschijn. De metamorforse is een fluitje van een cent, waarbij de diverse functionaliteiten zijn verborgen onder de zitting van de twee stoelen ernaast. Daarvan is – om het nog leuker te maken – rugleuning en de zitting zelf te verschuiven. Het is verstandig om die stoelen iets naar voren te zetten wanneer er een volksverhuizing op stapel staat en ook volwassen passagiers helemaal achterin moeten plaatsnemen. Met een beetje goede wil is dat dan best vol te houden. Veel bagage kan er in zo’n geval niet mee, maar zodra alle zitplaatsen zijn neergeklapt ontstaat er een balzaal van krap 1600 liter. Lijkt ons ruim voldoende!
Uitrusting
Precieze uitrustingsspecificaties en prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Wel weten we dat elke 5 standaard ESP, zes airbags, handbediende airco, elektrisch bediende buitenspiegels en –ramen rondom meekrijgt. Ook is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en voorziet Mazda in een AUX-aansluiting voor MP3-spelers. Tot de extra’s behoren parkeersensoren achter, stoelverwarming, geïntegreerde CD-wisselaar, Bluetooth, bandenspanningsensoren en Xenonverlichting. De elektrische bediening voor de schuifdeuren is uit kostenoverwegingen niet voor Nederland beschikbaar. Tot slot is de instapper bedeeld met 15 inch stalen velgen en komen de duurdere versies met 16 of 17 inch lichtmetaal.
Conclusie
Mazda heeft de Mazda5 met veel expressie een nieuw leven in geblazen. De Mazda3-achtige neus maakt de ruimteauto direct als Mazda van deze tijd herkenbaar. Aan de ruimte die er was voor een creatief ontwerp heeft de toegang tot en flexibiliteit van het interieur niets te lijden gehad. De schuifdeuren verzorgen als vanouds een makkelijk instap (1.3 meter breed!) en samen met de doordacht verpakte functionaliteiten onder de stoel is het echt kinderlijk eenvoudig de Mazda5 aan te passen aan ieders behoefte. Die eenvoud van flexibiliteit maakt van de Mazda5 een sterke speler in het drukbevochten segment der MPV’s. Zijn 2.0 DISI is ons in de praktijk nog iets te braaf, maar met de in 2011 geplande diesel (géén 2.2 CiTD zo werd ons verzekerd) hebben de Japanners nog een interessant alternatief.
Schrijf een review