Seat Altea groeit uit tot MPV

Een echte MPV kon je de Seat Altea eigenlijk nooit noemen. Daarvoor was hij net niet ruim en flexibel genoeg. Maar nu

Een echte MPV kon je de Seat Altea eigenlijk nooit noemen. Daarvoor was hij net niet ruim en flexibel genoeg. Maar nu is er de Altea XL Stattiowagon en die laten we wel toe tot de categorie midi-MPV’s.

Een echte MPV kon je de Seat Altea eigenlijk nooit noemen. Daarvoor was hij net niet ruim en flexibel genoeg. Maar nu is er de Altea XL Stattiowagon en die laten we wel toe tot de categorie midi-MPV’s
Seat Altea groeit uit tot MPV

Mocht Seat van moederconcern Volkswagen van de Altea niet meteen een volwaardige midi-MPV maken of was het gewoon een verkeerde inschatting van de markt? Het eerlijke antwoord zullen we wel nooit krijgen, maar inmiddels zijn er wel twee Altea-modellen. Een korte en een lange, beide gebouwd op hetzelfde platform dat stamt van de Volkswagen Golf en de Audi A3 en waarop bijvoorbeeld ook de Skoda Octavia is gezet.

De Altea XL Stationwagon – zoals de importeur graag wil dat we hem noemen, maar dat Stationwagon staat er helemaal nergens op – is twee handbreedten langer dan een gewone Altea. Hij meet daardoor nu net geen viereneenhalve meter en overtreft daarmee veel midi-MPV’s in zijn klasse. Maar binnen die lengte vonden de Seat-ontwerpers meer mogelijkheden om de broodnodige variabiliteit en ruimte in te bouwen dan bij de korte Altea. Zo is de achterbank nu over een flink stuk te verschuiven, zodat je bij een grotere behoefte aan bagageruimte en wat minder flinke achterpassagiers het meubilair kunt aanpassen.

Groot zal die behoefte aan het schuiven niet snel worden, want standaard is er al 531 liter laadvolume aanwezig en met de achterbank omgeklapt groeit dat nog verder. Achterin passen twee forse volwassenen, want hoofd- en beenruimte is er meer dan genoeg. Ook voorin, waar je naar het vertrouwde Seat-instrumentarium mag kijken. Dat ziet er netjes uit, maar door de rode achtergrondverlichting is het schermpje in de middenconsole niet zo goed af te lezen in het donker.

Verder is de bediening gebaseerd op wat de overige familieleden uit de VW-stal te bieden hebben en daar valt bitter weinig op aan te merken. Dat geldt eveneens voor het weggedrag van de auto dat prima in orde is. Seat streeft een sportief imago na, maar daar wil de Altea XL niet echt goed bij passen. Het is een veelzijdige vervoerder, geen snelle bochtenridder.

Wie van opschieten houdt doet er bovendien verstandig aan een sterkere motor te nemen dan de 1.6 benzine met 102 pk die wij tot onze beschikking hadden. Het motortje werkt zich hoorbaar uit de naad en legt dan nog acceptabele prestaties op het asfalt, maar hij maakt duidelijk dat je met minder zoals de 1.4 geen genoegen moet nemen. Helaas verspeel je met sterkere motoren wel een beetje het prijsvoordeel van de Altea XL, want nu is de auto slechts 1.000 euro duurder dan de gewone Altea. En vele duizenden euro’s goedkoper dan concurrenten als de Renault Scénic, de Citroën C4 Picasso en de Volkswagen Touran, want de Altea XL 1.6 is er al vanaf 21.995 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf