Honda is van oudsher een merk met sportieve aspiraties. Oprichter Soichiro Honda leefde zich al uit met opgevoerde brommers en die hobby heeft tot talloze wereld- en andere kampioenschappen met tweewielers geleid, maar ook tot zes wereldtitels als motorleverancier in de Formule 1. In de toerwagenracerij is Honda ook nu nog actief met, juist, de Civic Type R.
Ook in de civiele sector doet Honda graag sportief. De spectaculaire NSX is dan wel niet de Ferrari-killer geworden waar sommigen hun hoop op hadden gevestigd (maar... er komt een nieuwe), de S2000 is een volbloed voor de echte liefhebber. En dan zijn er, eerst op de Accord en later op de Civic, de befaamde sportversies onder de naam Type R.
Bij de huidige, zo futuristisch gestileerde Civic is deze sportuitvoering gereserveerd voor de driedeurs, die net als bijvoorbeeld bij de Opels Astra en Corsa en de Fiat Stilo het geval is, veel meer een coupé-uitstraling heeft dan die van een simpel instapmodel. Honda gaat zelfs zo ver de driedeurs helemaal niet te leveren in de minst gemotoriseerde uitvoering van de Civic, die een 1,4-liter van 83 pk heeft. Ze houden het op twee modellen: de Type S(port) en de Type R(ace). Pardon: drié modellen, want de 3-d is er ook met dieselmotor.
De Type S heeft een beslist niet onverdienstelijke 1,8-liter i-VTEC van 140 pk en geeft de Civic een top van 205 km/h en laat hem in 8,9 sec naar de 100 sprinten. Gewoon een lekker ding voor een – zeker voor Honda – alleraardigste vanafprijs van 26.445 euro. Hoewel kopers – en zeker leaserijders – de diesel eerder zullen combineren met een 5-deurs, komt die fraaie 2,2-liter die we uit de Accord en de CR-V kennen hier ook heel goed tot zijn recht. Mooie cijfers toch: 140 pk, in 8,6 tellen naar de honderd, een top van 205 km/h en een startprijs van 31.345 euro.
Stellig worden dit de meestverkochte uitvoeringen, maar bij de introductie van de driedeurs, op en rondom het voormalige F1-cicuit bij het Portugese Estoril, hebben we alleen toppertje Type R aan de tand kunnen voelen. En dat is léuk, met z’n top van 235 km/h een een sprinttijd van 6,6 sec. Net als de vorige R’s dat waren, hebben we hier te maken met een raspaardje. Een stuk hightech waarvan het mechaniek wonderwel past bij de futuristische lijnen van zowel ex-, als interieur van de huidige Civic.
Het is opmerkelijk dat Honda voor deze generatie de Civic heeft beroofd van zijn gecompliceerde multilink wielophanging en vóór heeft gekozen voor gewone McPherson veerbenen en achter zelfs voor een doodsimpel torsieasje. Dat bleek in de vijfdeurs al meer dan voortreffelijk te voldoen en ook met een powertrain als in de R valt het allerminst door de mand. Ook in de vele korte bochten van Estoril blijven de voorwielen maar tractie houden, terwijl je toch zou zeggen dat met 210 pk – en een maximumkoppel van 193 Nm enige schaatsneigingen niet ondenkbeeldig zouden zijn. Maar de grip lijkt oneindig en ook wanneer de tractiecontrole buiten gevecht is gesteld raakt de Type R het spoor nooit bijster.
Ook op de snelweg is de stabiliteit enorm, terwijl het comfort beslist in ere wordt gehouden. De motorprestaties zijn hoogst aantrekkelijk en aangezien het maximumvermogen (zonder turbo) er pas bij 7.800 omw/min uitkomt geeft dat akoestisch veel pret. Dankzij het i-VTEC klepbedieningssysteem is er ‘onderin’ ook alle power aanwezig en hoéf je niet veel te schakelen. Het prima zesbakje maakt overigens ook dat tot een genoegen. De Civic Type R is er vanaf 31.345, maar dat is de zeer ‘naked’ versie die voor de racerij is bedoeld en bijvoorbeeld airco mist. Wie hem lekker dagelijks wil gebruiken moet een stapje hoger en heeft voor 32.795 een verrukkelijk sportief ding dat buiten kan spelen met kameraadjes als een Golf GTI, een Focus ST of een Mazda MPS.
Schrijf een review