Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?

Met Lexus RX450h introduceerde een auto die vragen oproept. Hoe kan een flinke SUV met krap 300 pk onder de kap toch zo

Met Lexus RX450h introduceerde een auto die vragen oproept. Hoe kan een flinke SUV met krap 300 pk onder de kap toch zo zuinig zijn om een A-label te verdienen en voor zakelijk gebruik in aanmerking te komen voor 20% bijtelling? In de door de importeur georganiseerde Lexus RX 450h Full Hybrid Run kwam het er voor ons op aan om een lange, gevarieerde testroute af te leggen met zo min mogelijk brandstof. En wat blijkt: het kan nóg zuiniger dan Lexus zelf belooft!

Het ‘geheim’ dat de Lexus RX 450h volgens de standaard verbruiksnorm al slechts 6.0l/100km verbruikt zit voor een groot deel in de hybridetechniek. De 3.5 liter V6 benzinemotor wordt regelmatig bijgestaan door een elektromotor. De RX 450h in de Full Hybrid Run is er een met voorwielaandrijving omdat juist die in de 20% bijtellingscategorie valt en nog iets zuiniger is dan z’n vierwielaangedreven broer (met twee elektromotoren). In sommige gevallen, zoals bij snelheden binnen de bebouwde kom en bij vertrek vanuit stilstand, kan de Japanner helemaal elektrisch rijden en wordt de zescilinder als overbodig beschouwd. Daarnaast is het mogelijk om in de EV-modus de hybridetechniek te ‘forceren’ om alleen de elektromotor aan te spreken. Goed om te weten!

 

De Full Hybrid Run

 

Omdat deze dag met zo min mogelijk brandstof een gevarieerde testroute van 175 kilometer afgelegd moet worden, zullen we alles uit de kast moeten halen om op z’n minst de fabrieksopgave van 6.0l/100km te evenaren. De importeur neemt de uitdaging ook serieus en verzegelt zowel de tankklep als de ventieldopjes. Het rubber is goed op spanning en nadat de tank tot de nok is gevuld kunnen we van start.

Je zou misschien verwachten dat zuinig rijden in een hybride makkelijker is. Immers bepaalt het brein (de Power Control Unit) hoe we ons zullen gaan voortbewegen: op benzine, elektrisch of een combinatie. De standaard automatische transmissie regelt vervolgens van huis uit de overbrenging. Door de relatief beperkte accucapaciteit is het onmogelijk om de route volledig elektrisch te rijden. Bovendien kan de elektromotor van de RX450h het op hogere snelheid nooit alleen aan. Het komt dus aan op goed anticiperen, beheerst rijden en slim gebruik maken van de techniek. Daar is om te beginnen geen ruimte voor energievretende zaken als airconditioning en stoelverwarming. In ons enthousiasme blijft ook de verlichting op de zonnige dag uitgeschakeld, al blijkt later dat de RX450h al zeer zuinige LED-verlichting in de koplampen heeft zitten.

 

Go!

 

In een zuinigheidsrit als deze telt elke druppel. Daarom accelereren we alleen 'groen'. Het instrumentarium heeft een ecometer die ter vervanging van de toerenteller laat zien hoeveel we van de techniek vragen. Door in de groene zone van de wijzerplaat te blijven blijft de energie- en brandstofafgifte zo beperkt mogelijk, al schiet de acceleratie er wel bij in. Bij lichtjes afremmen treedt het regeneratief remsysteem in werking en komen we in blauw gebied. De energie die hier bij vrijkomt wordt 'opgevangen' en afgegeven aan de accu’s 'voor later'. Centraal in het dashboard verschaft de energiemonitor informatie over de inzet van de verbrandings- en elektromotor. Zo kunnen we continu zien of we bijvoorbeeld volledig elektrisch rijden of niet. Beheerst rijden in de RX 450h is namelijk een oase van rust. Geen gezoem, gebrom of andere ‘verbrandingsgeluiden’, het is alleen de wind die minimaal vat op onze cabine. De energiemonitor geeft ook inzicht in de accucapaciteit. In het gemoedelijke Maartensdijk stuiten we op een langzame stoet auto’s, hangende achter een landbouwvoertuig. Inhalen is niet mogelijk maar vandaag toch al uit den boze. Met een gangetje van 30 - harder gaat het verkeer niet - kan de RX 450h volledig elektrisch aan de slag. Minutenlang doet de Japanner dit kunstje op de acculading en dus zonder een druppel Euro95. De accu’s hebben een verrassend lange adem, mooi!

 

EV-modus

 

Omdat de route ook de nodige kruispunten met verkeerslichten kent, besluiten we ervoor om steeds bij vertrek vanuit stilstand de EV-modus te gebruiken. Het op snelheid brengen van twee ton staal kost immers veel energie, en normaliter gesproken dus brandstof. De elektromotor wordt nu geforceerd aangesproken om de aandrijving te verzorgen. Ondanks dat deze liefst 167 pk te bieden heeft, komt de forse RX dan soepel van z’n plek. Dat het geduld van achterliggers niet op de proef wordt gesteld is ook te danken aan de hoge trekkracht van de elektromotor die vanuit stilstand maximaal beschikbaar is. Zodra we echter teveel vragen of harder willen rijden dan 50 km/u, komt de V6 weer om de hoek kijken. Gezien het aantal kilometers op 80 km-wegen zal deze hoe dan ook aan het werk moeten. Met weinig tot geen achterliggers besluiten we 60 tot 70 km/u aan te houden. Voor de hybridetechniek het moment om de accu’s weer bij te laden, zodat we later bij lagere snelheden weer elektrisch op pad kunnen. Die elektrische vaart leggen we dan bij een vlakke weg af met hulp van de cruise control, aangezien deze elektronisch geregelde gasvoet nog veel stabieler is dan de onze.

Bovendien vraagt de verkeerssituatie bij ultiem zuinig rijden al genoeg aandacht. Komt er een auto van rechts? Halen we het verkeerslicht nog wel? Wordt het afremmen voor de rotonde of kunnen we er vol overheen? Je zou er bijna moe van worden! De laatste twintig kilometer worden rustig op de snelweg afgelegd. Het verbruik stijgt, want met een gangetje van 90 moet de V6 weer aan de bak. Hier zien we de winst van hybridetechniek flink afnemen. Toch blijft de elektromotor niet helemaal buiten schot. Zo nu en dan vindt er enige assistentie plaats, zo blijkt uit de energiemonitor. De accu’s hebben namelijk ruim de tijd gehad om bij te laden en kunnen daarom best wat elektriciteit missen. De chauffeur van een vrachtwagen van McDonalds was onbewust onze partner in crime. Door uit de wind achter de ‘Big M’ aan te rijden bleef de vraag naar Euro95 zo beperkt mogelijk.

 

Gratis uitrollen

 

Met de afrit in zicht weten we dat het aantal liters in onze tank niet meer zal afnemen. Het uitrollen naar de stopstreep kost immers niets en levert stiekem nog wat accucapaciteit op. Voor de laatste kilometer naar het eindpunt, de officiële tankstop, kan de elektromotor het weer alleen af. Wat hebben we verbruikt? De boordcomputer is veelbelovend. Bij het bijtanken kan de pompbediende een glimlach niet onderdrukken. Maar ja, dat zegt nog niets. Na de tankstop rest ons niets anders dan terug te keren naar de nabij gelegen Lexus-dealer. Nu het brandstofverbruik niet meer telt is de verleiding om even therapeutisch te gaan ‘blazen’ heel groot. Het zou zonde zijn om die 300 paarden werkeloos op stal te laten....Afijn, bij terugkomst worden alle tijdens de Run verbruikte liters van de equipes genoteerd en slaat de organisatie aan het rekenen.

 

En...?

 

Resultaat? Een eervolle podiumplaats, met een verbazingwekkend laag verbruik van 5.53l/100km, ofwel 1 op 18.1. Ruim onder de fabrieksopgave van zes liter, dus. Toegegeven, in de dagelijkse praktijk is een dergelijk verbruik vrij onrealistisch. Wie meer snelwegkilometers aflegt ontkomt bijvoorbeeld niet aan een aanmerkelijk hoger verbruik. Bovendien rijdt de gemiddelde bestuurder gewoon liever de plaatselijke maximumsnelheid dan iets eronder, zoals in deze Run onontbeerlijk was. Toch laat deze zuinigheidswedstrijd goed zien waartoe de RX 450h met z’n krachtige aandrijflijn technisch (ook) in staat is!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
Jammer dat de reviews niet meer te lezen zijn door foutmeldingen!?!?
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5

Pluspunten

+

Minpunten

-
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
Ik vind het een fantastische auto. Het is een auto waar je even aan moet wennen, 1 dag is meestal niet genoeg. Het is de meest comfortabele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
we hebben sinds kort deze auto gekocht, voorheen bmw5 en 7 erg degelijke goede luxe comfortabele auto, maar het brandstof verbruik ligt erg hoog tenopzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
In een woord ""GEWELDIG"".. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
in een zin wat wil een mens nog meer !!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
Na een aantal vergelijking en proefritten in het luxe SUV-segment, is de Lexus RX300 de enige die rijd als een luxe limousine. Stuurt vederlicht,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
Rij nu sinds januari Lexus RX300, Perfecte wagen met een gedistingeerd smoel ! wel eerst even temmen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
Lexus heeft met de RX300 een perfecte mix van een stationwagon en een luxe sedan gevonden: qua comfort, ruimte en uitstraling. Het is bovendien een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig kun je rijden met de Lexus RX450h?
Perfecte auto. Gaat niet de bocht uit. Zeer laag geluidsniveau. Snelle reactie. Echt een onderschatte auto. Voor mij de meest perfecte auto ooit gehad... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5