Met de update voor zowel de Galaxy als de S-MAX slaat Ford twee vliegen in een klap: beide modellen worden subtiel behandeld tegen de tand des tijds en daarbij gaan ze ieder nog meer hun eigen weg. De S-MAX is er voor de sportieve huisvader met opgroeiende kids, de Galaxy-rijder heeft nog meer te vervoeren en verwacht een comfortabel, luxueuze pakezel voor korte en lange afstanden.
Drie keer kijken
We moeten toch even goed kijken waar de dames en heren van Ford de Galaxy precies hebben bijgepunt. Bij nadere inspectie blijkt de grille nadrukkelijker geprofileerd en heeft deze de onmiskenbare trapeziumvorm in de onderin. De ontwerpers hebben hierdoor visuele toenadering tot de nieuwe Ford-modellen kunnen realiseren en creëren zo een nog sterker familiegezicht. Daarnaast is de motorkap meer uitgesneden en heeft Ford nieuwe mistlampunits geplaatst in het scherper gesneden bumperprofiel. Het dak is voorzien van nieuwe, meer opvallende rails voor dakdragers. Aan de achterzijde zijn kenmerkende nieuwe LED-lichten en vormt het in de koetswerkkleur gespoten achterpaneel een fris, modern gezicht. Wie de Galaxy als Titanium heeft besteld gaat op chique en wordt tenslotte ook nog getrakteerd op aanvullende chroomdetails in de motorgrille, deurgrepen en flanken.
Bij instap van de Galaxy ademt het interieur direct ruimte. Het grote raamoppervlak en het niet weg te denken panoramadak versterkt dit gevoel door de rijkelijke lichtinval, helemaal wanneer de cockpit in de nieuwe lichtbeige tint wordt uitgevoerd. Toch is de Galaxy volgens de officiële meetmethoden niet veel ruimer bemeten dan een S-MAX; het gaat om 1910 versus 1820 liter. De Duitser profiteert echter wel van iets meer hoogte. De hogere zitpositie die dit genre auto’s vaak kent is niet zozeer aan de Galaxy besteed. Achter het stuur – waarbij de bestuurder uitkijkt op hetzelfde dashboard als de S-MAX - voelt de ruimteganger niet direct als het stereotype busje, met dank aan het prettig gepositioneerde rad. De stoelen zijn niet alleen verwarmbaar of geventileerd(!), maar weten ook onze ledematen verrassend goed te ondersteunen. We blijken plaats te hebben genomen op sportstoelen, die standaard zijn op de meest complete uitvoering Titanium. In deze versie zitten we daarnaast figuurlijk op stand; de stoffen bekleding verruild voor alcantara en leder. De afwerking van Galaxy’s binnenste kiest Ford afhankelijk van de uitvoering voor zilverkleurige sierlijsten, hout, geborsteld chroom en hoogglans zwarte accenten op het dashboard. Hoewel niet alles uit de meest hoogwaardige materialen is opgetrokken presenteert het geheel zich fraai voor onze neus.
Net als bij de S-MAX hebben we wederom standaard de beschikking over het Ford FoldFlatSystem op de tweede- en derde zitrij. Met deze vondst kunnen de stoelen achterin in een handomdraai worden neergeklapt en dat is toch wel het minste wat je in zo’n flexibele gezinsbus mag verwachten. Opruimtypes kunnen met de Galaxy voortaan nog betere vrienden worden dankzij de grotere opbergvakken in de middenconsole. Voor klein grut zoals zonnebrillen biedt de plafondconsole voor elke passagier wel een geschikt plekje. Zij kunnen zelf overigens ook uitstekend hun plek vinden. Op de middelste zitrij is de zit vrij 'diep’ plaatsnemen, het typische intrekken van de benen – als gevolg van een hoge wagenbodem – ontbreekt, en dat maakt de zit achterin direct natuurlijk en vertrouwd.
Nieuwe snufjes
Met alleen het trakteren op veel ruimte is het succes van de Galaxy lang niet verzekerd. Ford heeft nieuwe verwennerij beschikbaar die de reis onderweg veraangenamen. Zo is er een nieuw Premium Audio System met subwoofer voor muziekaal vertier en nemen de nieuwe dodehoeksensoren ‘BLIS’ en achteruitrijcamera werk uit handen van de bestuurder. De Galaxy was al leverbaar met adaptieve cruise control, maar heeft nu ook een snelheidsbegrenzer. Andere vernuftigheden – die we al kennen uit diverse andere Ford-modellen – zijn onder meer sleutelloze toegang, bandenspanningsensoren en EasyFuel, dat verkeerd tanken onmogelijk maakt. Benzine tanken in onze diesel zit er dus niet in!
Capabele diesel
Tijdens onze kennismaking rijden we met een vernieuwde 2.0 TDCi dieselmotor, die maximaal 163 pk ophoest. Het is een ‘bescheiden’ opvolger van de 2.2 TDCi dieselmotor maar heeft nog altijd 340 Nm trekkracht beschikbaar. Ook daarmee komt de Galaxy vlot uit de startblokken, tot een 0-100 sprint binnen 10 tellen en 203 km/u. Hoewel de zelfontbrander niet fluisterstil aan het werk is, zijn de arbeidsslagen nooit nadrukkelijk aanwezig en raken we des te meer overtuigd van zijn soepele, geciviliseerde karakter. In de heuvelige omstreken van het Spaanse Jerez blijft de Galaxy eenvoudig op tempo. De sleur blijft er vanaf zo’n 1500 toeren goed in en neemt pas laat af, dichter bij de toerenbegrenzer dan we van eerdere TDCi’s gewend zijn. De handgeschakelde zesbak schakelt als vanzelfsprekend en doet ons niet direct verlangen naar een automaat. In ons vlakke landje zouden we misschien wat meer letten op de schakelindicator, dat als kleine toevoeging aan het uitgebreide instrumentariumdisplay bijdraagt aan het realiseren van de 5.7l/100km dieselconsumptie. De Galaxy is overigens ook met de nieuwe, eerder besproken 2.0 SCTi EcoBoost turbomotor leverbaar, standaard verbonden aan de Powershift transmissie. Deze vervangt de grotere 2.3i automaat-uitvoering maar stelt daar hogere prestaties en een lager verbruik tegenover.
Volhouder
Het uitgestrekte landschap waarin Ford de Galaxy aan de internationale pers presenteert kent vele heuvels en dalingen, en diverse bochten om het onderstel van de Galaxy aan het werk te zetten. Hoewel deze zevenzitter uiteraard niet zo’n scheurneus is (en hoeft te zijn) als de S-MAX, zijn we opnieuw verbaasd hoe gemakkelijk en voorspelbaar het wegdek wordt getrotseerd. Het hogere zwaartepunt is in bochten zeker voelbaar, maar om nou te zeggen dat de 1700 kg wegende koets log en zwaar aanvoelt, nee. Als ‘comfortabele’ reisgenoot in de Ford-familie stelt de ophanging zich ook vergevingsgezinder op ten aanzien van hobbels en kuilen. Verschil moet er immers zijn. Van weldadig Frans comfort is echter geen sprake, de Galaxy is immers een echte Duitser. Het zou bovendien teveel afbreuk doen aan die enthousiaste rijeigenschappen van de gezinsvriend.
Prijzen en uitrusting
Hoewel de Galaxy in de meeste gevallen in de meest complete uitvoering Titanium wordt besteld, is de vernieuwde versie ook als instapper Trend leverbaar. Nou is de term ‘instapper’ meer een cliché dan echt realiteit, want met zeven airbags, ESP, cruise control, zeven zitplaatsen, elektrisch verwarmde voorruit, automatische airco en radio/CD is die basis toch heel behoorlijk. De Titanium voegt er nog comfortabele uitrusting als een automatisch dimmende binnenspiegel, regen- en lichtsensoren, uitgebreid kleureninstrumentarium, sportstoelen en een centrale middenarmsteun aan toe. Prijzen heeft de importeur nog niet definitief paraat, maar we mogen uitgaan van een vanafprijs die start om en nabij de 38.000 euro. De tweeliter turbomotor met Powershift moet 47.500 euro opbrengen en is alleen als Titanium verkrijgbaar. Dieselrijders hebben keuze uit de 2.0 TDCI met 140 of 163 pk en kunnen de showroom uitrijden vanaf 42.000 euro. Met de meest complete uitrusting en de 163 pk sterke diesel blijft de Galaxy – gekoppeld aan Powershift – nog net onder de 50 mille.
Conclusie
De uitgebreide motoriserings- en uitrustingsmogelijkheden met bijbehorend prijsspectrum maken de Galaxy geschikt voor een zo groot mogelijke, naar ruimte hunkerende doelgroep. De moderne toevoegingen en specifieke, eigen details vergroten de kansen van de Galaxy om het full-size MPV-segment in leven te houden, die gebukt gaan onder de hete adem van de veelzijdige middelgrote MPV’s.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review