Het leuke is; de Venga blijkt veel ruimer dan je op basis van zijn afmetingen zou vermoeden; ruim vier meter lengte in combinatie met een buitengewoon royale wielbasis (2.62 meter) verschaft minstens vier inzittenden een riante zit. Op de achterbank kan de Venga door zijn vrijgevigheid zich uitstekend meten met de middenklasse! De achterbank is daarbij 13 centimeter verschuifbaar om zo nodig een grotere bagageruimte te creëren. Daarbij is ook de laadvloer achterin uitneembaar. Uiteraard kan de rugleuning ook worden neergeklapt om liefst 1253 liters te verstouwen.
Voorin biedt Kia twee stevige stoelen die door hun geprononceerde vorm goede ondersteuning biedt. Je zit daarbij ondanks de hoogteverstelling altijd wel hoger dan in een doorsnee hatchback. Het dashboard in de Venga getuigt niet zozeer van frivoliteit maar overtuigt direct met een compacte, logische indeling, voorzien van hedendaagse gemakken zoals geïntegreerde audio met radio/cd en Bluetooth. Ook de degelijke afwerkingskwaliteit stemt ons gelukkig; de dashboarddelen zijn bijzonder strak en naadloos gemonteerd en deels afgewerkt met Metallic Silver of Piano Black look. Op dit vlak scoort de nieuwste spruit het nog iets beter dan bijvoorbeeld de Soul. Slechts de knoestige stuurhendels ogen wat 'old skool'. Het expressieve van de Soul in het design is niet in dezelfde mate aan de Venga besteed. Kia acht de Venga functioneler (en voordeliger) van aard – vandaar dat de Venga ook ruimer is - bedoeld voor een andere (oudere) doelgroep. Toch heeft het neusje met de puntige koplampen en huisstijl-grille nog best een frivool tintje. Achteraan zijn het de vlak ingebouwde achterlichten die het gezicht bepalen. Het zijn de details die de Venga echter wel een moderne uitstraling geven.
Lekkere bak
Als compleet nieuw familielid van Kia kan de Venga profiteren van de laatste generatie motoren en techniek. Zo heeft de Venga een 1.4 krachtbron paraat die een gezonde dosis pk voortbrengt. De 90 pk sterke viercilinder moet een kleine 1100 kilo overwinnen en dat levert een heel schappelijk resultaat op. De instapmotor – die naar verwachting het meest in trek zal zijn – voelt in de Venga niet heel levendig maar evenmin verre van loom. Zonder een keel op te zetten overigens. Typisch een krachtbron die gewoon doet wat er van ‘m gevraagd wordt. Dat geldt eveneens voor de vijfbak, die met heel prettige slagen, soepel van verzet wisselt; 'by far' de beste transmissie die Kia in huis heeft! Sturen gaat vrij licht, maar geeft voldoende feedback. Daardoor kun je er best lekker de vaart in zetten als het moet, al blijf je door het iets hogere zwaartepunt bewust dat dit geen gewone vijfdeurs hatchback is.
Groen doen met EcoDynamics
Bij een gemiddelde rijstijl blijft verbruik beperkt tot 5.9l/100 km. Tijdens een winterse testronde toonde de boordcomputer 6.5l/100km tevoorschijn. Een praktijkverbuik van 1 op 15 is voor een auto van dit formaat heel behoorlijk. De bijbehorende CO2-uitstoot van 136g/km is laag genoeg voor een B-label en 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. Wie meer stadse kilometers maakt kan profiteren van Kia’s start-stop/systeem ISG, dat standaard wordt geleverd op de handgeschakelde versies. Door de lage temperatuur tijdens de testperiode heeft het systeem niet zijn kunstje kunnen laten zien, maar we weten uit de C'eed dat ISG gerraffineerd werkt. Overigens heeft de Venga ook een intelligent aangestuurde dynamo, die vooral tijdens afremmen en uitrollen de accu oplaadt. Zo wordt de motor tijdens ‘verbruiksverslindende’ acceleraties minder belast, waardoor een extra verbruikswinst wordt bereikt. Slimmigheden als lage rolweerstand banden, een gaspedaal met extra weerstand bij volgas geven, een opschakelindicator en de gebruikmaking van elektrische stuurbekrachting dragen elk ook hun steentje bij in verbruiksreductie. Kia noemt dit pakket besparingsmaatregelen samen EcoDynamics, en plaatst het groene logo onvermijdelijk op de achterklep.
Uitrusting
Kia levert de Venga vanaf 15.895 euro. De Koreaan is leverbaar als X-pect, X-tra en X-ecutive en heeft altijd zaken als ESP, zes airbags, elektrische ramen voor en een goed klinkende radio/cd aan boord. Onze X-tra doet daar airco bij, maar wie het exclusief leverbare Comfort Pack bestelt, kan het luxeniveau verder ophogen met mistlampen, bluetooth, parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare spiegels met verwarming, cruise control met limiter en audiobediening. Voor het mooie zijn ook de buitenspiegels en deurgrepen meegespoten in de kleur van de carrosserie. Kia rekent tijdelijk 995 euro voor dit pakket. Op de optielijst staat eventueel nog een achteruitrijcamera of panorama-/schuifdak.
Conclusie
Kia heeft met de Venga succesvol het segment van de compacte MPV’s betreden. De Koreaan kan vol zelfvertrouwen de strijd aan gaan met Nissan’s Note, de Renault Modus en anderen. De Venga verrast ons met het grote ruimte-aanbod, waarmee Kia laat zien dat vier volwassenen goed kunnen vertoeven in een auto van iets meer dan vier meter lang. Dat de styling van de nieuwe telg niet zo frivool en vernieuwend kan zijn als de huisgenoot Soul nemen we ‘m niet kwalijk. De Venga gaat meer voor de ratio; de efficiënte 1.4 liter motor, scherpe prijsstelling én liefst 7(!) jaar volledige garantie passen helemaal bij dat plaatje.
Schrijf een review