Ha, kijk aan. Wie nu de neus van de nieuwe C30 in zijn binnenspiegel ziet weet het direct, dit kan geen S40 of V50 zijn. Want inderdaad, tot nu toe had dit trio dezelfde neus, en dat ging bij Volvo toch knagen. Op zich niet helemaal terecht, want van een beetje familiegezicht is men bij Audi bijvoorbeeld ook niet vies. Goed, de C30 moet bij Volvo nu het goede voorbeeld geven, dus hebben de designers het DNA van de toekomst (S60!) in de neus van de carrosserie verwerkt. Het strakke, nuchtere front maakt plaats voor een sprekend, zelfverzekerd gezicht, dat goed matcht met de veelbesproken vormgeving van de achterzijde. Deze aanpak geeft de C30 een meer eigen en jonger karakter. En dat is in deze klasse best welkom!
Kleur bekennen
Vanuit andere gezichtspunten is de uit 2006 stammende C30 nog aardig zichzelf gebleven. Wel heeft Volvo flink gestudeerd op talloze keuzemogelijkheden voor het two-tone exterieur, waardoor je de onderste bumperdelen in een juist bijpassende of contrasterende lak kunt uitvoeren. Alleen al voor de carrosserie zijn er al dertien kleuren. Hierdoor ontstaat wel een luxeprobleem voor de C30 koper, want welke moet je nou nemen? Het interieur van de C30 oogt identiek aan de eerdere versies die de revue zijn gepasseerd; strak, gastvrij voorin en ergonomisch verantwoord. Nog steeds eist het grote stuurwiel in de cockpit zijn aanwezigheid op; het ziet er fraai uit maar is net een maatje te groot in deze cockpit. Het aantal en soort bekledingsmogelijkheden ging op de schop; zo bleek ons exemplaar getooid met een vrij grove zwarte stof, dat ook in de deurpanelen terugkeert. Weer eens wat anders! De vloermatten hadden een bij het exterieur passend rode bies; overige kleuren beperken zich in de cockpit tot de zeer slanke, zilvergrijze Center Stack middenconsole en het antraciete dashboard.
Het leuke komt nog
Het grote nieuws onder de motorkap schuilt in de 1.6D DRIVe dieselmotor, die nu slechts 3.8l/100km consumeert en 99g/km CO2 uitstoot. Alle lof voor deze prestatie, al is het wel de enige uitvoering met een groen energielabel. Helaas was deze tijdens de kennismaking net voor onze neus weggegrist, dus namen we de sleutels van een 2.0i benzineblok ter hand. Het is de reeds bekende viercilinder met 145 pk, die ook de meeste andere Volvo-modellen wordt geleverd (en later wordt opgevolgd door een 1.6 turbo). In de C30 blijft de motor stil aan het werk, dankzij de goede geluidsisolatie in het interieur. Het afrolgeluid van de optionele 18 inch wielen dringen meestal verder onze trommelvliezen in. De krachtbron heeft met 145 pk en bijbehorende sprinttijd van 9.4 seconden prima papieren, maar erg gretig zijn voelen paarden niet. Wie rijdt met deze C30 wordt niet uitgedaagd eens lekker door te rijden, iets dat het koperspubliek van de C30 waarschijnlijk wel op zijn tijd zou willen. De vijfbak werkt in ieder geval mee, want die toont zich van de soepele, maar strakke kant. Volvo heeft gelukkig ook een sportonderstel aan het leveringsprogramma toegevoegd. Dat lijkt ons een prima match met de T5 vijfcilinder of de later leverbare 2.0T benzinemotorisering. Afijn, erg sportief is onze 2.0i niet echt aangelegd, maar in de onderstelafstemming hebben de techneuten een fijn compromis gevonden. De C30 is niet te soft, maar zeker niet te stevig afgeveerd, waardoor je het lichtvoetige van het model wel gaat ontdekken. Toch had de besturing daarvoor nog iets directer gemogen (neem dan het sportonderstel).
Conclusie
Volvo heeft de C30 succesvol opgewaardeerd. Het model – dat nog altijd alleen als driedeurs leverbaar is – oogt modieuzer en zoekt verder onderscheid met een breed spectrum in- en exterieur stijlen. Ook slim is de mogelijkheid voor het sportchassis, waarmee besturing en onderstel voor de kopers die er een actieve rijstijl op nahouden een tandje scherper wordt gezet. Motorisch is de 1.6D DRIVe met 20% bijtelling een interessante nieuwkomer, op fijne en zuinige turbokracht in het benzinegamma is het nog wel even wachten. Neem die zeker in overweging, want het huidige palet voldoet, maar raakt gedateerd als het om brandstofverbruik gaat.
Prijzen en uitrusting
Qua prijsniveau wil Volvo voortaan zoveel mogelijk vrienden maken, en tegelijkertijd uitpakken met een grotere standaarduitrusting. De prijslijst start nu bij de 21.495 euro kostende C30 1.6 Kinetic. De tweeliter start onder de 25 mille en dieselaars kunnen tegen inlevering van 25.795 euro bij de spaarzame 1.6 DRIVe terecht. Elke C30 wordt standaard geleverd met voor-, zij- en gordijnairbags, ESP, radio/cd, elektrische ramen en spiegels, automatische airco en schappelijk 16 inch lichtmetaal.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review