Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker

Wat is het voor een autofabrikant in deze tijden toch heerlijk om één of meerdere compacte modellen in het gamma te

Wat is het voor een autofabrikant in deze tijden toch heerlijk om één of meerdere compacte modellen in het gamma te hebben. Dat geldt ook voor Peugeot, die met de 107 momenteel goede zaken doet. Verrassend? Nou, nee. Al komt ie niet helemaal ‘ongeschonden’ uit de test…

Wat is het voor een autofabrikant in deze tijden toch heerlijk om één of meerdere compacte modellen in het gamma te hebben. Dat geldt ook voor Peugeot, die met de 107 momenteel goede zaken doet. Verra
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker

Vijf jaar geleden bracht Peugeot, Citroën en Toyota een drieling ter wereld, respectievelijk de 107, C1 en Aygo. De Fransen lijken op een afwijkend merklogo op de neus na, als twee druppels water op elkaar, Toyota koos voor een iets andere snoet. Technisch gezien is het drietal identiek. Vorig jaar werd er een facelift doorgevoerd, al bleven de uiterlijke wijzigingen beperkt. Toch herken je de vernieuwde drieling direct als zodanig. Niet zo moeilijk, want je komt ze bij bosjes tegen op de weg. En bijna allemaal hagelnieuw. Hoe dat komt? Vanwege de restwaarde. Dergelijke compacte modellen blijven ook als occasion aan de prijs, waardoor het interessant wordt om iets dieper in de buidel te tasten en voor een nieuwe te gaan. Rij je de eerste paar jaar in ieder geval zonder zorgen.

Ga voor de XS!

Wat mag en kun je verwachten van een nieuwe 107? Welnu, het is maar net welke keuze je maakt natuurlijk. We zullen een suggestie doen. Allereerst kijken we naar het motorenaanbod. Hier is de keuze beperkt. Of beter gezegd, je hebt geen keus en dient genoegen te nemen met de 1,0-liter driepitter. Komen we later op terug. Vervolgens is het zaak om een uitvoering te kiezen. Hierin heb je drie mogelijkheden: XR, XS of Sublime. Wil je een airco? Dat kan vanaf het tweede niveau tegen een meerprijs van 715 euro. Bij de Sublime is een klimaatinstallatie standaard, maar ja, dat vertaalt zich uiteraard ook in de prijs. Hoef je niet zo nodig een airco, kunnen we begrijpen, want zo’n systeem is nu eenmaal (zeker bij compacte auto’s) niet bevorderlijk voor het verbruik, ga dan alsnog voor de XS-uitvoering. De instapper (XR) is dan wel ruim 700 euro voordeliger, maar het ontbreekt hem aan centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, elektrische ramen voor en zijairbags voor. Vooral die centrale portiervergrendeling ga je op den duur echt missen. Geloof ons nou maar. We hebben het recent aan den lijve ondervonden met de back-to-basic Nissan Pixo. Reserveer overigens ook nog 275 euro voor de audio-installatie. Zo’n geïntegreerd exemplaar doet het qua looks veel beter dan een achteraf ingebouwd 1-DIN-systeem. En het oog wil immers ook wat.

Satéprikker

Ook het interieur ziet er keurig verzorgd uit. Het dashboard van de 107 is speels vormgegeven, al zijn de melkglas-achtige kunststoffen op de middenconsole niet onze favoriet. Onder het kopje ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ oogt de toerenteller die middels een uit de kluiten gewassen satéprikker met de snelheidsmeter is verbonden ook vrolijk. Het testexemplaar is gedrenkt in een mooie, blauwe laklaag en dat heeft tevens gevolgen voor het binnenste. Niet alle carrosseriedelen zijn namelijk bekleed. Zo komt de felle exterieurkleur dus ook op delen van het portier aan de binnenzijde tot uiting. En dat fleurt de boel enigszins op, want het dashboard is grotendeels uitgevoerd in een zwart/grijze tint. Ook het stof om het meubilair is grijs van snit. Minder te spreken zijn we over de kwaliteit van de stoelen. Ze zijn behoorlijk vlak en bieden zodoende weinig tot geen steun in bochten. Het ruimteaanbod daarentegen volstaat. Achterin is het goed uit te houden, zolang de bestuurder en zijn passagier niet al te lang zijn, want anders wordt het krap op de achterbank. De bagageruimte houdt in de basis niet over met een inhoud van slechts 139 liter, maar is te vergroten tot 712 liter met neergeklapte achterbank.

Een extra cilinder

Voor een driecilinder lopen we over het algemeen niet heel erg warm. Zo’n torretje moet normaliter flink zijn best doen en steekt dat niet onder stoelen of banken. Met andere woorden, een driepitter is nogal luidruchtig. In de 107 is het niet anders. De motor wordt zeker bij stevig accelereren erg lawaaierig. Op snelwegtempo verlang je naar een extra cilinder of een zesde versnelling om het volume te dempen. Maar goed, zo’n compacte auto als de 107 wordt doorgaans toch niet ingezet op lange afstanden. Daarvoor is noch de motor, noch het comfort van het meubilair geschikt. Volgens de specificaties staat er in 13,7 seconden 100 km/u op de klok. En da’s nog redelijk vlot. Zo voelt dat overigens ook. Hij wil best vooruit als het moet. Bij 157 km/u kan de 68 pk sterke 1,0-liter niet meer tegen de alsmaar toenemende luchtweerstand opboksen en is het over en uit met versnellen. Het onderstel is vrij stevig afgestemd. Dat merken we trouwens de laatste tijd wel vaker bij modellen van Peugeot. Zijn ze misschien een andere weg ingeslagen? Ook de 3008 en 5008 zijn minder ‘zweverig’ dan voorheen te doen gebruikelijk. Tot slot nog het verbruik. Volgens de fabriek is 1 op 22,2 haalbaar; wij kwamen uit op een keurige 1 op 19.

Peugeot vraagt voor de 107 een minimale vergoeding van 8.890 euro voor de XR. De versie die wij aanbevelen, de XS met onder meer de onmisbare centrale portiervergrendeling, kost 9.630 euro. De rijk uitgeruste Sublime vergt een investering van 10.420 euro. Voor de liefhebbers is de XS ook met een gerobotiseerde handbak te bestellen en kost dan 10.150 euro. De genoemde bedragen gelden voor de driedeursuitvoering. De vijfdeurs is 260 euro duurder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (20)

Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Na 8 jaar 206 diesel (HDI),overgestapt naar een nieuwe 107 wegens korte afstand woon-werk.Het is wennen aan de stugheid van dit model.Jammer geen verlichting in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
De 107 is van maart 2009 en heeft nu 5700 km gereden. Na de laatste tankbeurt blijft de brandstofmeter vol aangeven, zelfs na 300 kilometer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Goedkoopste peugeot uitvoering rijdt al 17000km fantastisch op gas met Landi Hartog installatie, in laten bouwen bij Wouda Wormerveer voor 1650euro. Verbruik swinters 1:15 s.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Een pittig autotje waar je (in de bebouwde kom) erg op moet passen voor je snelheid. Een hele nauwkeurige benzine meter. Heeeele lange versnellingen, maar schakel op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Leuk modelletje (Sublime gekocht in nov. 2009). Voldoende ruimte voor 4 personen. Weinig kofferruimte maar dat heb je bij een stadsautootje. Rijdt heel comfortabel, gunstig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Een erg fijne auto met goede prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Rij er dagelijks snelweg kilometer mee, snelheid rond de 140 is prima uit te houden, is dan niet zo stil meer. optrekken en accelereren gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
helaas niet zo zuinig als beloofd, maar 1 op 18 gemiddeld is toch wel leuk. wel lekker fel karretje met leker lange versnellingen!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
ik heb nu net een maand geleden een 2e hands peugeot 107 gekocht. ik heb de urban move versie.. zwart met rode bekleding! ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
de eerste 107 81000 km meegereden met groot plezier nu ingeruid voor 107 subliem 1liter 20 km makkelijk te halen soms zels gunstiger.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
echt waar voor je geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Heb jaren zware diesels gereden en een keer overgestapt op een vedergewicht tot groot plezier. Heerlijk fel en sportief. Verbruik is rond de 1 liter:.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Heb hem nu 2 weken en 350 km mee gereden. Of ik kan niet rijden met de 2tronic of er klopt iets niet. Bij langzaam rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
De auto 1 maand geleden nieuw gekocht. Niet te groot en lekker comfortabel. Rijdt zuinig. Nieuwe model is beter geisoleerd, mooiere velgen. Geen last van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
2e hands aangeschaft, 2 jaar oud 35000 km gelopen.. Wat een heerlijk naaimachinetje is dit.. Miste een toerentelller,maar deze zit er binnenkort op.. tevens de voorspaekers vervangen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Na jaren grote auto,s te hebben gereden heb ik de knoop doorgehakt, ik ga een 107 kopen met lpg g3 en dat is de beste.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Heerlijke auto heb hem nu bijna een jaar en 15.000 km. mee gereden ik vind hem super zuinig rijd met een volle tank bijna 700.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Zeer zuinig, rijd bij mij 1 op 20 (zolang je niet te vlot rijdt en niet teveel toeren maakt). Ondanks de kleine motor met beperkt.. Lees volledige review.
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
2'hands gekocht 8 maanden met 6000 km en heb hem nu ruim 1 jaar in bezit . Rijd erg lekker met een verbruik van 1/17 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 107: beetje rumoerig, maar wel lekker
Fijne motor, zuinig, veel ruimte voorin, leuk model. Dat de auto wat blikkerig is vind ik niet zo erg, want er staat een laag gewicht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5