Fiat Grande Punto Abarth esseesse

Fiat ziet de Grande Punto Abarth graag als een geval apart. Dit is niet zomaar een Punto, maar een heel rappe, brutale en bijzondere variant, is de boodschap. Voorzien van esseesse kit en 180 pk onder de motorkap moet de Italiaan haast wel getransformeerd te zijn in een hot hatch op niveau. Is Abarth daarin geslaagd? Tijd om deze schorpioen eens lekker de sporen te geven.

Fiat ziet de Grande Punto Abarth graag als een geval apart. Dit is niet zomaar een Punto, maar een heel rappe, brutale en bijzondere variant, is de boodschap. Voorzien van esseesse kit en 180 pk onder
Fiat Grande Punto Abarth esseesse

Met de Grande Punto Abarth slaat het merk twee vliegen in een klap. Voor een aardig bedrag nemen de Italianen een Punto eens flink bij de kladden. Remmen, onderstel, carrosserie, motor en interieur, niets wordt ongemoeid gelaten om sportief voor de dag te komen. Door al deze aanpassingen verdient het model naar eigen zeggen een Abarth-badge. Het resultaat is een stevig aangeklede, pittige hatchback met 155 pk onder de kap. Daar kunnen we best plezier mee beleven, nietwaar? Maar het kan nog veel harder, in de breedste zin van het woord. Naar wens – en dat kan ook nog na aankoop - schroeft de Abarth-dealer er een esseesse-kit op. Hiervoor betaal je een flinke duit, maar daar is het resultaat wel naar: nog grotere wielen (18 inch!), een nieuwe turbo, speciale vering en een ingrijpende upgrade voor de reminstallatie. Bovendien staan er 180 pk te trappelen in een stevige outfit van slechts 1100 kg. Daarmee kan de extra gespierde schorpioen helemaal los.

Strijdlustig

Want zeg nou zelf, deze Abarth oogt strijdlustig! De witte koets in combinatie met hoogglans zwarte elementen zoals de dakspoiler en mistlampbehuizingen is samen met de door kunststof verbrede wielkasten en rode remklauwen verre van subtiel, maar toch ‘netjes’. Hoewel de dubbele uitlaatpijp boekdelen spreekt over zijn sportieve karakter, doet dit exemplaar de Abarth-stijl geen goed – de brompot steekt teveel uit en oogt eerder als een aftermarket exemplaar. Duidelijk is wel dat deze Punto flink gepeperd in het leven staat. En ook een beetje rebels, met dank aan de rode spiegelkappen en Abarth-striping op de flanken, dat speciaal voor witte exemplaren leverbaar is.

Geurend leder

Zijn serieuze pretenties vloeien door in het interieur. We worden verwelkomd door twee sportstoelen met flinke wangen, die bovendien (optioneel) weldadig met leder zijn bekleed. Ook in de portieren treffen we leder op diverse panelen. Eenmaal plaatsgenomen zit je als gegoten en staan de set sportpedalen te trappelen van ongeduld voor een potje rokend rubber. Ondertussen geurt ook de kwistig rood gestikte runderhuid mee in onze gedachten... Het stuurwiel herkennen we als het Punto-stuur van weleer, maar is opnieuw van het sportieve type en ook met leder afgewerkt. De rand is niet heel dik maar – en dat is belangrijker - goed vastgrijpen kost geen moeite. Het dashboard is verfraaid met speciale aluminium-accenten en heeft een eigen klokkencluster. Het mag best gezegd worden: ook al is het interieur in basis niets nieuws, de inspanningen in Abarth geven je wel het gevoel in iets speciaals gestapt te zijn. Helemaal goed, zeker voor dit geld.

1.4 T-Jet op scherp

We zouden bijna vergeten dat op de middenconsole centraal een heuse SPORT-knop prijkt, voor wie echt in een vlotte bui is. In de sportmodus wordt namelijk de besturing aangepast en de motor op scherp gezet. De stuurbekrachtiging wordt getemperd en dat zien we graag bij de prettig directe afstemming. Dat deze vervolgens niet heel precies is, herkennen we van de andere Punto’s, niets aan te doen. De pret wordt vervolgens weer verhoogd door een gewijzigd motormanagement dat meer Newtonmeters naar de wielen toelaat; liefst 272 in plaats van 232 stuks kunnen het asfalt gaan bestormen. Voor de liefhebber wordt tegelijkertijd de turbodruk nog even digitaal gevisualiseerd in de middenconsole.

Dat de Abarth Grande Punto esseesse serieus vooruit wil, laat zich wel raden. De 1.4 T-jet turbomotor – later dit jaar voorzien van Multiairtechniek – kan met 180 pk en maximale Newtonmeters in iets meer dan zevenenhalve tel naar honderd brullen. Dit gebeurt onder een opzwepende brom van de uitlaat en een turbofluit vanuit het vooronder. De standaard gemonteerde zesbak is tijdens deze exercities je zeer erkentelijk. Zonder protest kan snel van verzet worden gewisseld, wel zijn de slagen wat lang. Onder vollast gaat de viercilinder vanaf zo’n 3000 toeren echt tot het uiterste sprinten; de banden vechten tegen de grip en in de carrosserie is een lichte vibratie te voelen. Even dachten we dat een slok V-Power met 98 Octaan nog enige verlichting kan bieden. Deze aanbeveling staat immers op de tankklep, maar blijkt in de praktijk niet voelbaar verschil te maken. Dat zal op de testbank wel anders zijn, de importeur weet zelf dat die 180 paarden in het echt nog iets meer zijn. Valse bescheidenheid?

Prijzen

De meest exclusieve – en leukste! - Punto zit goed in z’n spullen. Een hele rits airbags en ESP zijn natuurlijk standaard, evenals als de comfortopties automatische airco en een middenarmsteun. Ook Bluetooth en een radio/cd-installatie met subwoofer, USB-aansluiting en MP3-functionaliteit zijn inbegrepen in de prijs van 21.990 euro. Met esseesse-kit komt daar nog zes mille bij. Het leder is een optie van 1150 euro.

Het is duidelijk, wie - net als de Grande Punto Abarth esseesse - het uiterste zoekt in een hot hatch, is bij deze Italiaan aan het goede adres. Op papier is de rappe Schorpioen niet de meest krachtige (de Corsa OPC heeft immers nog meer pk's), of de fijnst sturende (Mini!) maar dat is niet het enige dat telt. Abarth is in staat een 'standaard' Grande Punto overtuigend te presenteren als bijzonder paradepaardje. Op die protserige uitlaatdemper na zijn ze daar niet mee over de schreef gegaan. En ze houden 'm graag een tikje exclusief, je kunt 'm bij slechts twee dealers in het land bestellen. Wie durft?

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.