Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG

Het aantal auto’s met 20% bijtelling neemt in rap tempo toe. Dit zijn vaak de kleintjes, of compacte modellen als de

Het aantal auto’s met 20% bijtelling neemt in rap tempo toe. Dit zijn vaak de kleintjes, of compacte modellen als de Polo en Fiesta. In de echte middenklasse heeft Volkswagen wederom een primeur, want na de Passat Ecofuel op aardgas is het nu de Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG die in zijn klasse op deze fiscaalvriendelijke inschaling kan rekenen. Bijzonder is dat deze versie geen spaardiesel, maar een turbobenzinemotor onder de kap heeft. Hoe zuinig is deze Duitser dan wel niet?

De BlueMotion-modellen vliegen ons om de oren. Waar Volkswagen in eerste instantie inzette op specifiek, zuiniger gemaakte modellen van de hardlopende modellen (Polo, Passat en Golf), is nu vrijwel elk familielid in een extra efficiënte uitvoering leverbaar, tot aan de Touareg en sportieve Scirocco aan toe. Reeds bestaande BlueMotions worden daarbij niet ontzien, zo heeft de Passat BlueMotion al twee keer een nieuwe diesel onder de kap gekregen, en maakt deze nu ook gebruik van een start/stop-techniek. Tegenwoordig heeft VW ook modellen met enkel BlueMotion-technologie, die deels profiteren van wat het merk aan zuinigheidstechnieken in huis heeft, zoals een start/stop-systeem. En terwijl voorheen juist dieselmodellen werden verzuinigd – die hebben immers altijd al een lagere CO2-uitstoot dan benzinemodellen – start VW ook een offensief bespaarversies van benzinemodellen. Zie daar de Passat 1.4 TSI, die voortaan de toevoeging BlueMotion Technology meekrijgt.

Kracht op afroep

Volkswagen heeft voor deze uitvoering een goede greep in de kast met besparingsmaatregelen gedaan. Zo is het onderstel iets verlaagd en zijn er ook wijzigingen aan de bodemplaat en motorgrille doorgevoerd, ten gunste van de aerodynamica. Bovendien hebben de techneuten 30 kilo van het wagengewicht afgesnoept. Het hart van de populaire middenklasser bestaat uit de niet aan te slepen en veelgeprezen 1.4 TSI, een krachtbron die in verschillende vermogensgradaties breed wordt ingezet. In de Passat vindt de 122 pk versie zijn weg. Deze variant heeft enkel een turbo en geen compressor, maar zorgt wel voor bruikbaar vermogen en het koppel van een tweeliter (200 Nm), dat tussen 1500-4000 toeren volledig paraat is. Dat is ruim voldoende voor alledaagse situaties en snelwegtempo, zeker in combinatie met de DSG-transmissie, die maar al te graag het juiste verzet voorschotelt. Slechts boven de landelijk geldende limiet zou wellicht iets meer daadkracht welkom zijn – we raken toch wat verwend... - maar waar hebben we het dan over? Daarbij is de Passat zoals bekend is toch geen sportief type, daar is de besturing en het onderstel te goedmoedig voor afgestemd. Helemaal niets mis mee overigens.

1 op 15?!

Omdat VAG met de komst van de zeventraps DSG-transmissie bewijst dat een automaat zelfs zuiniger kan zijn dan een handbak, is de BlueMotionversie ook met DSG leverbaar. In de Passat Variant zorgt deze er zelfs voor dat ook de stationwagon met 20% bijtelling leverbaar is – met handbak valt-ie net buiten de boot. De CO2-uitstoot blijft namelijk net onder de grens van 140 g/km steken. Dat komt overeen met een verbruik van 6.0/100km en dus moet 1 op 16.7 haalbaar zijn. We verklappen het maar meteen, in onze testperiode reden we met gemak 1 op 15 aan de pomp. Het is – en dat klinkt heel gek - bijna frustrerend hoe simpel deze verbruikswaarde voor zo’n ruime zaken- en gezinsauto te realiseren is, terwijl je tegelijkertijd kunt profiteren van het comfort dat een automatische transmissie biedt; een naadloze acceleratie en rust in de tent. We hoeven immers niet zelf te schakelen (al kan dat wel met de flippers aan het stuur); de DSG-transmissie zoekt al voor 2000 supersnel een hoger verzet op. Zo kan het gebeuren dat je binnen de bebouwde kom al in de zesde versnelling zit (en misschien alweer iets te hard rijdt!). Tsja, dan maakt motor zo weinig toeren. Dit karakter kost slechts druppels Euro95 en houdt ook de decibelmeter laag. En wordt het verkeerslicht rood; laat de gasvoet tijdig los en de Passat rolt meterslang uit...om vervolgens gehoorzaam af te slaan. Jawel, ook DSG werkt samen met het start/stop-syteem, en dat is vrij uniek. Je hoeft er zelf helemaal niets voor te doen. De versnelling kan gewoon in D blijven staan, voet op de rem, de techniek doet de rest.

Gelikt

De Highline-versie van de Passat is de meest luxueuze uitvoering in het gamma, waarbij Volkswagen zich aardig heeft ingespannen een aangenaam interieur te verzorgen, door onder meer met lederen accenten, leder/alcantara sportstoelen met verwarming, aluminium sierlijsten en donker getint glas op de proppen te komen. Snuisterijen als automatische airco, mistlampen, radio/cd met acht speakers en elektrische ramen zijn standaard. Cruise control ontbreekt evenmin, evenals stabiliteitscontrole en zes airbags. Het geïntegreerde navigatiesysteem is onderdeel van het 1695 euro kostende Executive-pakket en maakt inclusief parkeersensoren rondom de wensenlijst van de meeste (zakelijke) rijders wel compleet. Dat deze TSI BlueMotion als spaarversie door het leven gaat, blijkt evenmin uit zijn uiterlijke presentatie. De Passat is nog altijd een correcte, gelikte verschijning, zeker met de gemonteerde 17 inch ‘Le Mans’ wielen, en ‘Highline’-details zoals de chromen afwerking op de grille, raamlijst en dakrails. Het ijslandgrijs van de carrosserie combineert hier uitstekend bij.

Conclusie

Volkswagen levert de Passat 1.4 TSI voortaan alleen met BlueMotion technologie. Deze staat als Variant in de boeken vanaf 33.090 euro, waarbij de Highline 3900 euro extra moet opbrengen. Zonder DSG scheelt dat in beide gevallen 2800 euro, maar zoals gezegd valt de Variant alleen met deze efficiënte bak in de 20%-prijzen. Dat is uiteraard voor zakelijke rijders een belangrijk gegeven, de particuliere rijder kan deze investering desgewenst achterwege laten en het fractionele meerverbruik op de koop toe nemen. Al blijft de DSG-bak een ultieme manier om kinderlijk eenvoudig en comfortabel en zuinig te rijden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Wij hebben de 140 pk diesel gekocht in 2006 en er staat 116000 op de teller. Een plezierige auto om in te rijden en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Rij al jaren met veel plezier in m'n Passat Variant diesel van bouwjaar 1993. Nu 432000 km op het klokje. In december 2 nieuwe winter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Ik ben sinds 2005 eigenaar van een VW Passat, model 2006 1900 TDI, nieuw aangekocht en de eerste 5000km waren zalig, en toen begon de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Mijn passat 1.9 diesel 1999 wel gechipt tot 143pk ,sleurt met gemak vrij zware caravan door europa , Nu 260.000 op de teller zonder noemenswaardige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Heb diverse passat's gereden. Deze auto is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. De lagere bijtelling is een bijkomend voordeel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Dit is mijn 3e Passat Variant en dit is de fijnste motor! In 1988/1992 een 1.9TDI 90 PK 5-bak, in 1996/2010 een 2.0FSI 150 PK.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Heb mijn passat verkocht met een kilometer stand van 191k na binnen 10 maanden 5000 euro onkosten te hebben gehad en daar zit de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
3 jaar terug met 126.000 km gekocht en nu op 209.000 km. Alleen turbo laten vervangen, en gewoon onderhoud volgens het VW boekje bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Ik heb een dikke week nu met 264000 km op de teller en rijd super. Hij (variant 1998) is gechipt op maat naar 143PK verlaagd en.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Spijt van aankoop vorig jaar, talloze keren bij de dealer gestaan voor diverse defecten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Erg mooi afgewerkte auto. Na een dag lang in de auto zitten stap je er zonder rugpijn uit. Rijdt soepel en de motor is krachtig... Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Dit is mijn 3e VW, 1x Golf en 2x Passat. Ruime en degelijke auto, fijne rijdersauto. Perfecte stoelen (sportstoelen) en ontspannend rijden. De 110 kW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Ik rijd ondertussen al weer 7 jaar Passat, mijn vorige 110 PK van boujaar '99 heeft een probleem gehad met de turbo, voor de rest.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Ik kocht de wagen in december 2009. Daar ik van m'n vorige wagen tevreden was(Audi) ben ik bij dezelfde groep (VAG) gebleven De Passat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Sinds 15 januari 2010 de passat 1.6 tdi comfortline blue motion techn. in mijn bezit. Eerlijkheid dient te zeggen, dat ik een beetje volkswagenholic ben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Passat variant Highline 2.0 TDI. Gewldige reisauto met veel ruimte in z'n klasse en uitstekende sportstoelen in alcantara en leer. Motor met veel vermogen. Nog steeds een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Ik heb de auto nu 2 jaar in bezit. Laatste tijd heb ik problemen met het starten van de auto. bij het strten brandt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Fijne-, snelle auto met veel gebruiksmogelijkheden, mede door zijn grote laadruimte. Alleen het laten afweten van fabrikant en importeur Pon geven een onprettig gevoel bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
een degelijke duitse auto met geweldige motor van 1,9 liter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
fijne auto, groot en snel. Rijdt een boxster spider s met gemak in de achtergrond. alleen niet in bochten. Gelukkig durf je met deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Ik heb sinds bijna een jaar de 200PK versie van de VW Passat CC. Deze auto is zowel snel/erg snel dankzij z,n turbo motor, als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
De auto rijdt super passat 2.0 individual maar we telekens weer olie problemen. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer ter reperatie Hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
rij nu 5 jaar in mijn passat 240 000 km bj 1998 tdi plus chip tun = 34 pk meer rij div keren pj naar.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Echte kilometervreter, heen en weer Zuid-Limburg naar randstad met een verbruik van 4.9 ltr! en dat met 350.000 kilometer op de klok. Onderhoud en reparties (incl... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
VIND DIT "OUDE" MODEL NOG STEEDS MOOIER DAT HET HUIDIGE. ONTZETTEND RUIM EN GEWOON EEN PRIMA REISWAGEN DIE MET ZIJN 130 'ECHTE' PK'S RUSTIG DOET.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Rij nu een half jaar in een Passat variant 1.9TDI Comfortline. Ongeveer 30.000 km gereden en geen problemen gehad, sterker nog, hij bevalt mij zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
een heerlijke auto met een snelle en soepele motor. de 2.0 tdi 110 pk commonrail... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
bij 60.000 resp. 75.000 km beide achterwiellagers versleten. Bij 70.000km uitval door defekte dieseloliepomp in tank. Alleen de pomp is bij duitse VW-garage onder coulance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Heb de auto besteld, en aflevering vind over 2 weken plaats. Ben helemaal happy met mijn eerste nieuwe auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion DSG
Passat 1,9 TDI 110pk uit 1998. Rijdt enorm zuinig: 1 op 23,5 als je niet te snel rijdt en vlot schakelt! Zeer betrouwbaar, veilig en comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5