De BlueMotion-modellen vliegen ons om de oren. Waar Volkswagen in eerste instantie inzette op specifiek, zuiniger gemaakte modellen van de hardlopende modellen (Polo, Passat en Golf), is nu vrijwel elk familielid in een extra efficiënte uitvoering leverbaar, tot aan de Touareg en sportieve Scirocco aan toe. Reeds bestaande BlueMotions worden daarbij niet ontzien, zo heeft de Passat BlueMotion al twee keer een nieuwe diesel onder de kap gekregen, en maakt deze nu ook gebruik van een start/stop-techniek. Tegenwoordig heeft VW ook modellen met enkel BlueMotion-technologie, die deels profiteren van wat het merk aan zuinigheidstechnieken in huis heeft, zoals een start/stop-systeem. En terwijl voorheen juist dieselmodellen werden verzuinigd – die hebben immers altijd al een lagere CO2-uitstoot dan benzinemodellen – start VW ook een offensief bespaarversies van benzinemodellen. Zie daar de Passat 1.4 TSI, die voortaan de toevoeging BlueMotion Technology meekrijgt.
Kracht op afroep
Volkswagen heeft voor deze uitvoering een goede greep in de kast met besparingsmaatregelen gedaan. Zo is het onderstel iets verlaagd en zijn er ook wijzigingen aan de bodemplaat en motorgrille doorgevoerd, ten gunste van de aerodynamica. Bovendien hebben de techneuten 30 kilo van het wagengewicht afgesnoept. Het hart van de populaire middenklasser bestaat uit de niet aan te slepen en veelgeprezen 1.4 TSI, een krachtbron die in verschillende vermogensgradaties breed wordt ingezet. In de Passat vindt de 122 pk versie zijn weg. Deze variant heeft enkel een turbo en geen compressor, maar zorgt wel voor bruikbaar vermogen en het koppel van een tweeliter (200 Nm), dat tussen 1500-4000 toeren volledig paraat is. Dat is ruim voldoende voor alledaagse situaties en snelwegtempo, zeker in combinatie met de DSG-transmissie, die maar al te graag het juiste verzet voorschotelt. Slechts boven de landelijk geldende limiet zou wellicht iets meer daadkracht welkom zijn – we raken toch wat verwend... - maar waar hebben we het dan over? Daarbij is de Passat zoals bekend is toch geen sportief type, daar is de besturing en het onderstel te goedmoedig voor afgestemd. Helemaal niets mis mee overigens.
1 op 15?!
Omdat VAG met de komst van de zeventraps DSG-transmissie bewijst dat een automaat zelfs zuiniger kan zijn dan een handbak, is de BlueMotionversie ook met DSG leverbaar. In de Passat Variant zorgt deze er zelfs voor dat ook de stationwagon met 20% bijtelling leverbaar is – met handbak valt-ie net buiten de boot. De CO2-uitstoot blijft namelijk net onder de grens van 140 g/km steken. Dat komt overeen met een verbruik van 6.0/100km en dus moet 1 op 16.7 haalbaar zijn. We verklappen het maar meteen, in onze testperiode reden we met gemak 1 op 15 aan de pomp. Het is – en dat klinkt heel gek - bijna frustrerend hoe simpel deze verbruikswaarde voor zo’n ruime zaken- en gezinsauto te realiseren is, terwijl je tegelijkertijd kunt profiteren van het comfort dat een automatische transmissie biedt; een naadloze acceleratie en rust in de tent. We hoeven immers niet zelf te schakelen (al kan dat wel met de flippers aan het stuur); de DSG-transmissie zoekt al voor 2000 supersnel een hoger verzet op. Zo kan het gebeuren dat je binnen de bebouwde kom al in de zesde versnelling zit (en misschien alweer iets te hard rijdt!). Tsja, dan maakt motor zo weinig toeren. Dit karakter kost slechts druppels Euro95 en houdt ook de decibelmeter laag. En wordt het verkeerslicht rood; laat de gasvoet tijdig los en de Passat rolt meterslang uit...om vervolgens gehoorzaam af te slaan. Jawel, ook DSG werkt samen met het start/stop-syteem, en dat is vrij uniek. Je hoeft er zelf helemaal niets voor te doen. De versnelling kan gewoon in D blijven staan, voet op de rem, de techniek doet de rest.
Gelikt
De Highline-versie van de Passat is de meest luxueuze uitvoering in het gamma, waarbij Volkswagen zich aardig heeft ingespannen een aangenaam interieur te verzorgen, door onder meer met lederen accenten, leder/alcantara sportstoelen met verwarming, aluminium sierlijsten en donker getint glas op de proppen te komen. Snuisterijen als automatische airco, mistlampen, radio/cd met acht speakers en elektrische ramen zijn standaard. Cruise control ontbreekt evenmin, evenals stabiliteitscontrole en zes airbags. Het geïntegreerde navigatiesysteem is onderdeel van het 1695 euro kostende Executive-pakket en maakt inclusief parkeersensoren rondom de wensenlijst van de meeste (zakelijke) rijders wel compleet. Dat deze TSI BlueMotion als spaarversie door het leven gaat, blijkt evenmin uit zijn uiterlijke presentatie. De Passat is nog altijd een correcte, gelikte verschijning, zeker met de gemonteerde 17 inch ‘Le Mans’ wielen, en ‘Highline’-details zoals de chromen afwerking op de grille, raamlijst en dakrails. Het ijslandgrijs van de carrosserie combineert hier uitstekend bij.
Conclusie
Volkswagen levert de Passat 1.4 TSI voortaan alleen met BlueMotion technologie. Deze staat als Variant in de boeken vanaf 33.090 euro, waarbij de Highline 3900 euro extra moet opbrengen. Zonder DSG scheelt dat in beide gevallen 2800 euro, maar zoals gezegd valt de Variant alleen met deze efficiënte bak in de 20%-prijzen. Dat is uiteraard voor zakelijke rijders een belangrijk gegeven, de particuliere rijder kan deze investering desgewenst achterwege laten en het fractionele meerverbruik op de koop toe nemen. Al blijft de DSG-bak een ultieme manier om kinderlijk eenvoudig en comfortabel en zuinig te rijden.
Schrijf een review