Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow

In tegenstelling tot bijna alle andere segmenten is het B-segment gedurende de crisis mooi stabiel gebleven. De komende

In tegenstelling tot bijna alle andere segmenten is het B-segment gedurende de crisis mooi stabiel gebleven. De komende periode verwacht men zelfs weer een duidelijke groei. Dat is dus goed nieuws voor de nieuwe Kia Venga, een guitige MPV die de buitenmaten bezit van een compacte auto, maar volgens zijn makers de ruimte biedt van model uit een hogere klasse. Eén grote goed nieuwsshow dus, deze Venga. Of toch niet?

Om te beginnen heeft Kia kosten noch moeite gespaard om het model een eigen gezicht te geven. Ook al kunnen we ons enigszins vinden in de opmerking van een collega die hier en daar wat Ford-elementen meende te zien. Desalniettemin is van een Aziatisch ontwerp helemaal geen sprake meer. Dat kan ook bijna niet anders, want de Venga is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Niet in Korea, maar gewoon bij onze oosterburen in Rüsselsheim, daar waar het Europese hoofdkantoor en R&D-center van Kia is gevestigd. De Tsjechen hebben vervolgens de eer om de nieuweling in elkaar te schroeven. Alleen het merklogo doet ons nog aan thuisland Korea herinneren.

No3

De Venga ziet er gelikt uit. Het is geen dertien-in-een-dozijn auto zoals zo vaak het geval is in deze klasse. Kia wijkt met de productieversie maar weinig af van de in Genève gepresenteerde conceptstudie No3. Op de voorruit en de vorm van het dak na komen vrijwel alle andere carrosseriedelen nagenoeg overeen. De plaatsing van de wielen op de uiterste hoeken van de koets en de uitgeklopte wielkasten bezorgen de Venga een sportief uiterlijk. Uiteraard zien we ook in deze laatste creatie de nieuwe familiegrille terug, ingezet met de vernieuwde Cee’d en Sorento. Na de Cee’d vormt de Venga trouwens het tweede model binnen Kia dat voor en door Europeanen is gebouwd en volgens de fabrikant nog zeker niet het laatste. Er liggen nog plannen genoeg op tafel.

Tildrempel

De wielbasis van 2,62 meter is ongekend in dit segment. Dat betekent dus alle ruimte voor de inzittenden, ook achterin. De achterpassagiers hoeven absoluut niet hun benen in de nek te vouwen. Voor iemand van gemiddeld postuur blijft er zelfs nog wat ruimte over tussen knieën en leuning van de voorstoel. Wel is het zaak om de achterbank in de laatste stand te positioneren. Je kunt namelijk de bank verschuiven over een afstand van 13 centimeter. Dit waarschijnlijk om het MPV-karakter te benadrukken, een andere reden hiervoor zouden we niet kunnen bedenken. Feitelijk onzinnig dus. In de praktijk zul je namelijk maar weinig gebruikmaken van deze schuiffunctie. De bagageruimte meet voldoende inhoud met een capaciteit van minimaal 440 liter met vlakke laadvloer. Vormt een kleine tildrempel geen probleem, dan kun je de vloer iets laten zakken en ontstaat er 570 liter aan stouwruimte. En wil je echt je hele hebben en houwen versjouwen, dan kun je in een handomdraai de achterbank afzonderlijk neerklappen waarna de laadcapaciteit 1.253 liter bedraagt (tot aan het dak).

Nitrogeen

Kia stelt voor de Venga een riant motorenpalet beschikbaar met keuze uit twee benzinemotoren en drie diesels. De verwachting is dat in ons land de 1,4 liter benzinemotor een groot deel van de verkopen voor zijn rekening gaat nemen. Reden genoeg om juist met deze motorisering op stap te gaan. Met 90 pk brengt ie de Venga in 12,8 tellen naar de honderd en zet een topsnelheid neer van 168 km/u. Prima prestaties. De motor houdt zich redelijk stil. Zeker in vergelijking met de diesel die Kia aanbiedt (1.4 of 1.6 groot), want ondanks een common rail-configuratie is de nieuwe U2-diesel in de Venga vooral tijdens accelereren een luidruchtig type. Diezelfde motor in de Cee’d houdt zich meer op de achtergrond. De fabrikant is dus duidelijk te zuinig omgesprongen met het aanbrengen van isolatiemateriaal in de korte neus. Zonde, want verder valt er weinig op de oliestokers aan te merken. Al staat de 1.4 diesel, zowel in 75 als 90 pk-uitmonstering niet vooraan bij een stoplichtsprint. Nee, ze zijn beduidend trager dan de 1.4 benzine. De 1.6 diesel en 1.6 benzine zijn qua prestaties aan elkaar gewaagd. Het comfort aan boord wordt geregeld door McPherson veerpoten voor en een dwarsgeplaatste torsiestaaf achter. De met nitrogeen gas gevulde schokbrekers brengen de koets na een hobbel weer snel en comfortabel tot rust. Iedere Venga, ongeacht de motorisering, wordt in Nederland geleverd met het EcoDynamics-pakket. Een stop-/startsysteem, banden met een lagere rolweerstand, een schakelindicator en een remgenerator zijn standaard.

Leuk, die Venga, maar wat gebeurt er met de Soul? Welnu, Kia voorziet duidelijk twee verschillende doelgroepen. De meer hippe consument zal eerder geneigd zijn de Soul te kiezen, terwijl de Venga meer het traditionele publiek zal aanspreken. De fabrikant zelf durfde geen aantallen te noemen, maar reken maar dat de Venga de Soul qua verkoopaantallen gaat verpletteren. Prijzen voor de Venga beginnen bij 14.995 euro als 1.4 in X-Pect-trim. Zaken als een radio met cd-/MP3-speler, ESP, elektrisch bedienbare ramen voor en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening zijn bij de prijs inbegrepen. Vergeten we bijna nog de garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer. Ook dat is concurrerend te noemen. Eén grote goed nieuwsshow dus, deze Venga, de luidruchtige diesel even daargelaten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (23)

Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Als je de Kai Venga komt dan prijzen ze het stop & go systeem aan.Maar nu er kunnen ze het stop & go systeem niet werkend maken dus ik moet er maar mee leren leven maar we hebben er toch voor betaald.Ik vind dat de Kia dealer met een tegemoet komen moet komen omdat het systeem niet werkt
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

buiten het stop & go systeem ben ik best blij met de Kai Venga

Minpunten

alleen start stop systeem werkt voor geen meter tot op heden al een zwaarder accu er in gezet maar het werkt nog niet.De Bluetooth werkt niet goed maar nu heb ik min telefoon op koptelefoon gezet en nu werkt hij gewoon goed
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Auto is twee jaar oud 14000 km. op de teller. Veel lakschade door steenslag aan de zijkanten en deuren Bij het kleinste steentje wat tegen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
ik had ook problemen met het windgeruis bij de linker spiegel.het probleem was de rubber aan de buitenkant van de ruit waar de ruit bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Ik ben zeer tevreden over de Kia Venga,ik heb de 1.4 ex. de duurste uitvoering.het is een ruime hoogzitter met een behoorlijke kofferruimte. Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Ben niet tevreden Bluetooth werkt niet goed,moet steeds het nummer boven in de telefoon zetten. Het start en go sijsteem werkt na 1 jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Heb pas 1700km gereden maar vind het verbruik te hoog voor een 1.4 motor misschien word dat nog beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Auto rijd goed,stuurt prettig,ligt goed op de weg,keurig afgewerkt,alleen start stop systeem werkt voor geen meter tot opheden alle onderzoeken,uitgelezen,hele bladzijdes met hoe en wanneer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Ik heb sinds vorig jaar maart een Venga 1.6 . Vanaf het begin problemen met de S&G . Paar keer terug geweest naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
wat een wagen totaal 27.500 euro alles erop en eraan machtig deze auto(maat).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Wij hebben een venga van juli 2010 en inmiddels 10.000 km gereden. Halen nu een verbruik van 1 op 12 en dan hebben we weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Auto nog maar enkele weken in bezit,en bevalt prima,ik erger mij alleen aan enkele revieuw schrijvers. Er staan opmerkingen bij waarvan ik zeg u hebt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
navigatie unit wordt te heet smeulende reuk in de auto maar kia laat je gewoon door rijden de klacht is gemeld geen reactie van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Te slappe vering. Achterklep raakt bij het sluiten het koetswerk waardoor de lak werd beschadigd. 1.4 motor wel lekker stil en schakeld fijn maar komt.. Lees volledige review.
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Prima auto die zeer compleet is, en voldoet om te trekken met caravan van 1200 kg. Zeer stabiele combinatie. Minpunt is de signalering van benzine vebruik, geeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Auto twee maanden in bezit, maar nog slechts 600 km meegereden. Hiervoor een Opel Vectra Station, diesel, 35.000 per jaar. Overgang toch niet zo groot als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Op de snelweg vlot genoeg.Benzineverbruik 1 op 11.5.stuurt strak en stabiele wegligging, (heeft nog maar 1100 km gelopen),dus het branstof gebruik zal nog wel beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Betreft een Venga 1.4 excutive met panoramadak en nav. Slechts één week in bezit en is de vervanger van een Ford Focus sedan. In.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Een 1.4 X-tra met comfort pakket. Op 20/3 geleverd in donkergrijs. Rijdt heerlijk soepel; ISG is een uitkomst enw e mogen nu los na 1500.. Lees volledige review.
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
auto trekt slecht voor een 1400 motor , misschien nog in te rijden, telefoon doet het niet als een carkit zoals hij mij wel is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Ik heb mezelf verwend met de Executive met alle opties (panoramadak, navigatie/bluetooth, achteruitrij camera etc.) Ik heb er zeer veel plezier mee. Met name de.. Lees volledige review.
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Gisteren mijn nieuwe Venga gehaald en er 300 km mee gereden. na mijn hydraulische Citroen "zweefbak" is het comfort even wennen. Toch was de stevige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
Op de snelweg vlot genoeg.Benzineverbruik 1 op 15.5.stuurt strak en stabiele wegligging. Kortom een fijne auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga - bijna één grote goed nieuwsshow
hij leek op de golf plus en het rijden zelf viel tegen, in de stad een prima autootje, maar op de snelweg komt de 1400.. Lees volledige review.