Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue

Hyundai roept het al weken van de daken: wie in een i30 meedoet aan de Blue Challenge en zich als zuinigste rijder van Nederland kwalificeert, kan rekenen op heel veel eer en vijf jaar lang gratis brandstof! Niet geschoten is altijd mis, reden genoeg om ook eens ‘zuunig’ in een i30 1.4 Blue te sturen. Het resultaat viel ons niet tegen…

Hyundai roept het al weken van de daken: wie in een i30 meedoet aan de Blue Challenge en zich als zuinigste rijder van Nederland kwalificeert, kan rekenen op heel veel eer en vijf jaar lang gratis bra
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue

Eerlijk is eerlijk: een Hyundai I30 1.4 Blue is geen bijzonder vernuftig spaarwonder. De beloofde 5.7l/100km en 135 g/km CO2 is voor een compacte middenklasser met benzinemotor wel heel netjes (en daarmee goed voor 20% bijtelling voor zakelijke rijders), maar niet revolutionair. Het groene (lees: blauwe) schuilt eigenlijk alleen in een bescheiden motorisering en een start-stopsysteem (ISG), maar geen aangepaste transmissieverhoudingen, speciale banden of aerodynamische fijnslijperij. Het startstopsysteem is echter wel een slimme zet. Dit hulpje schakelt de motor automatisch uit bij stilstand, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht. Het enige wat je ervoor moet doen is de versnelling in neutraal zetten en de koppeling loslaten. Een auto-startlampje licht op in het instrumentarium, als sein dat de afgeslagen motor volkomen gepland is. Zodra je de koppeling weer beroert, slaat de motor vlot aan. Da’s alles. Feitelijk is zo’n start-stoptechniek een van de gemakkelijkste manieren is om brandstof te besparen. Gemiddeld zeven procent, aldus Hyundai.

Met dit eerste Blue-model in de Hyundai-familie wil het merk de steeds lagere gemiddelde CO2-uitstoot in de vloot ‘zichtbaar’ maken en versterken. Europa is daarnaast na Korea en de VS de belangrijkste markt voor het merk. Het is het merk ook gelegen om zuinig rijden leuk te laten zijn. Alhoewel, heel zuinig rijden vereist wel enige concentratie. Die gratis brandstof krijg je natuurlijk niet voor niets! Voor onze deelname aan de Challenge staat een zelfbedachte gevarieerde rit op de planning, vanuit de in Sassenheim gevestigde importeur, langs onze thuishaven in Amsterdam, binnendoor naar het Mediapark in Hilversum en weer terug naar Sassenheim. Een route die toch zo’n 100 km aan binnen- en buiten de bebouwde kom, maar ook snelwegasfalt beslaat.

Rijden maar!

De ‘Challenge’ in de i30 verrast ons Europeanen aangenaam. Direct na de instap voelen we ons klaar voor de start. De stoelen zijn van volwassen formaat en ook het stuur pakt stevig beet. Het dashboard oogt verzorgd en appetijtelijk maar is ook logisch ingedeeld, met een geïntegreerde radio/cd-speler en climate control in het midden en diverse bakjes en vakjes voor een blikje energiedrank, mobiele telefoon, blocnote en pen. Dat Korea – alhoewel, het ontwerp komt toch echt uit het Duitse Design & Technical Center! - nog altijd her en der harde kunststoffen gebruikt, drukt de pret helemaal niet. Het gemonteerde schuifdak gaat toch een heel klein stukje open; het is een comfortabele accessoire die de boordcomputer vast niet op hol doet slaan.

Hyundai kiest met hun Blue-model voor de meest CO2-vriendelijke benzinemotor waarmee de i30 leverbaar is. (later volgt het start-stop systeem ook op de 1.6 diesel). Het is een 1.4 liter viercilinder met een gezonde 109 pk, die beslist uit de voeten kan met de 1168 kilo zware i30. Hiermee is de i30 niet opvallend stil, vanaf 80 km/u begint de veertienhonderd lichtjes te grommen en bij de landelijke limiet wijst de wijzernaald ongeveer 4000 toeren aan. Op de snelweg kan deze Blue dus niet gaan verrassen. De zuinigste rijder vindt het toch leuker om te horen dat het vijfde verzet al vanaf 50 km/u al worden ingelegd. Zo, dan hebben we dat gehad! Deze aanpak werkt prima zolang er niet geaccelereerd hoeft te worden.

Direct na het wegrijden viel het ons al op. De pedalenset en versnellingspook laten zich opvallend lichtvoetig bedienen – da’s even wennen. Ook klimt de 1.4 CVVT vlot in de toeren. Niet teveel natuurlijk, want dat is niet zuinig. Wie hier hulp van een schakelindicator verwacht komt bedrogen uit, die is er niet. Ach, het recept is niet zo moeilijk. Goed anticiperen, vroeg opschakelen en zo constant mogelijk rijden. Bij remacties wordt namelijk onnodig energie verspild, iets dat de i30 in tegenstelling tot de rasechte spaarders niet opslaat. Wel wordt juist dan de dynamo aangespoord de accu bij te laden.

De route loopt volgens plan; de wegen zijn rustig, het weer is goed en we hoeven niet in vrachtwagens te hangen of geërgerde bumperklevers te incasseren. Cruise control hebben we niet gebruikt; die zat er ten eerste niet eens op en daarnaast is de fluwelen gasvoet nog altijd de meest efficiënte. Tot onze grote vreugde daalt de boordcomputer naar de psychologisch verantwoorde 5.0l/100km, ofwel 1 op 20. Maar op weg naar de Hyundai-importeur belanden we in een sliert auto’s en vrachtwagens bij wegwerkzaamheden. Dat vereist heel wat stops. We blijven natuurlijk liever in beweging, want elk wegrijmoment doet een aanslag op de verbruikswaarde in het boordcomputerdisplay. Toch zijn de goden uiteindelijk goed gezind, met een uiteindelijke score van 4.9l/100km als resultaat.

Kan jij het zuiniger?

Ook meedoen aan de Hyundai Blue Challenge? Ga naar de Hyundai dealer of www.hyundaiblue.nl en geef je op! De i30 1.4i Blue is er vanaf 15.495 euro (hatchback) en 16.245 euro (Crosswagon)

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai Blue Challenge met i30 1.4 Blue
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5