Volkswagen Golf GTD: welkom terug!

Volkswagen presenteerde in 1976 de eerste Golf GTI. Vanaf de beginjaren al een doorslaand succes. Dat bracht de

Volkswagen presenteerde in 1976 de eerste Golf GTI. Vanaf de beginjaren al een doorslaand succes. Dat bracht de fabrikant in 1982 op het idee zo’n zelfde kunstje te flikken, alleen dan met een pittige dieselmotor op sportschoenen (lees: GTI-verpakking). De fabrikant doopte het dieselbommetje GTD. We hebben deze potente ‘tractor’ een paar generaties Golf moeten missen, maar hij is terug!

Volkswagen presenteerde in 1976 de eerste Golf GTI. Vanaf de beginjaren al een doorslaand succes. Dat bracht de fabrikant in 1982 op het idee zo’n zelfde kunstje te flikken, alleen dan met een pittige
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!

Voor de laatste Golf-versie met kapitalen GTD op de kont moeten we terug naar de derde generatie van de hatchback, maar die doet net als de GTI uit die tijd zijn naam weinig eer aan. VW heeft dus maar drie varianten van de GTD gebouwd en daarna de stekker eruit getrokken. Toch is iedereen die ook maar iets met auto’s heeft, bekend met de GTD. Een pluim voor de marketingafdeling. Om even terug te gaan naar de eerste diesel op sportschoenen, de motor produceerde 70 pk en 133 Nm aan koppel. Dat vermogen is nu een lachertje. De instap-Golf schopt het al tot 80 pk. Maar let wel, het gewicht is door de jaren heen wel ‘iets’ toegenomen. Zo brengt de eerste Golf GTD nog geen 850 kilogram op de schaal en weegt de nieuwste creatie 1.304 kilo. Daar zet de Zes wel een vermogen van 170 pk en 350 Nm aan trekkracht tegenover.

 

Geen opgewonden type

 

Het hart van de GTD vormt een 2,0-liter common rail-diesel. Volkswagen heeft niet gekozen voor de nieuwe BiTDI, die we recent reden in de vernieuwde Transporter. Daarvoor heeft de fabrikant zo zijn redenen, op de eerste plaats bijvoorbeeld de aanschafprijs in toom houden. Zo zou het elektronisch sper (XDS) met de BiTDI voorin (400 Nm) geen overbodige luxe zijn, en dat is nu niet nodig. Maar, wees gerust, de gewone 2.0 TDI gaat ook als de brandweer. Nul naar honderd duurt 8,1 seconden en de GTD topt 222 km/u. Dat de componisten in huize Volkswagen fraai werk kunnen leveren als het om uitlaatgeluid gaat, wisten we al van de GTI. Bij een dieselkrachtbron is dat ‘soundtunen’ niet heel gebruikelijk. Maar het kan wel, dat bewijst deze GTD. Kijk, bij een koude start is het onmiskenbaar een oliestoker, maar zodra het blok op temperatuur is, produceert-ie voor de inzittenden een lekker vol geluid. Niet des diesels. Het is puur bedrog, want omstanders merken/horen er niets van. De motor komt qua smeuïgheid eigenlijk best wel overeen met die van de GTI. Net boven stationair pakt-ie mooi vlot op. Toch zijn er wel degelijk verschillen. De benzinemotor is gretiger, meer een opgewonden type, terwijl de diesel meer relaxed zijn prestaties neerzet. Een echte GTI met dieselmotor is het dus niet, deze GTD. Wel kun je er onbeheerst hard mee gaan -ook door de bocht, maar de echte sensatie ontbreekt enigszins. Hij nodigt niet uit om telkens weer het onderste uit de kan te halen. De onderstelafstemming is vergelijkbaar aan de turbobenzine: mooi sportief zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Aan tractie eveneens geen gebrek. Ondanks een vrij hoog koppel gooit het elektronisch vangnet (ESP) nauwelijks roet in het eten. Wat de GTI zo bijzonder maakt, XDS, hebben we bij de GTD juist niet gemist. Het eerder genoemde verschil in karakter van de motor is daar natuurlijk debet aan.

 

GTI-details

 

Ook al draagt de GTD de jas van de GTI, de kenner weet beide krachtpatsers in één oogopslag van elkaar te scheiden. Zo heeft de benzineversie de kenmerkende rode bies in de grille, terwijl deze bij de oliestoker in chroom is uitgevoerd. Honinggraat siert beide versies, net als dikke bumpers en zijskirts. Aan de achterzijde blaast de GTD de uitlaatgassen door een enkele einddemper (met dubbelloops sierstuk) de lucht in. Bij de GTI prijkt zowel links als rechts een uitlaat uit de achterbumper. Binnenin gaat het feest vrolijk verder met typische GTI-details. We zien werkelijk fantastisch zittende sportstoelen met ruitjesbekleding, een aan de onderzijde afgevlakt sportstuur en een zwarte hemelbekleding. De afwerking is gewoonweg top. De zogenaamde premium A3 heeft het nakijken. Over het navigatiesysteem zijn we minder te spreken. Volkswagen heeft tegenwoordig meerdere systemen in de collectie. In onze GTD huist een goedkoper alternatief voor het uitgebreide touchscreen DVD-apparaat (RNS 510) met 30 GB harddisk. De zogeheten RNS 310 kost 750 euro extra, heeft een kleiner kleurendisplay, CD-navigatie, geen harddisk en de bediening ervan vraagt even gewenning. Bovendien is-ie ook niet een van de snelste met het (her)berekenen van de route. Voor het uitgebreide en snellere systeem vraagt de dealer een meerprijs van 2.490 euro. Verschil moet er zijn. In totaal komt onze tornadokleurige vierdeurs GTD met 18-inch Vancouver-wielen, een multimedia aansluitbox, RNS 310-navi en een licht en zichtpakket op 35.250 euro. De ‘kale’ vanafprijs bedraagt echter 32.250 euro met de prettige handbak of 34.750 euro met de snelle flipperautomaat (6-traps DSG).

Volkswagen brengt met de Golf VI de GTD weer tot leven. Echt uitblinken doet-ie niet met zijn 2.0 TDI. De vraag is of dat überhaupt wel kan met een diesel in deze klasse? Het is moeilijk met een oliestoker de gretigheid en sensatie van een turbobenzine te evenaren. De sportieve kilometervreter daarentegen weet deze GTD als geen ander te waarderen. En wij eigenlijk ook wel. Welkom terug!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD: welkom terug!
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5