Subtiel entree voor Volkswagen Polo driedeurs

De nieuwe Volkswagen Polo maakt een vliegende start. Sinds de introductie in juli deze zomer zijn er in ons land reeds 2500 exemplaren van de vijfdeurs verkocht. Familie-uitbreiding staat weer op stapel, en wel in de vorm van de CrossPolo, de GTI en driedeurs. De introductie van laatstgenoemde vond vorige week plaats in Düsseldorf en gaf ons tegelijkertijd de mogelijkheid kennis te maken met de 1.2 TSI en 1.6 TDI motorvarianten. Wat staat ons te wachten?

De nieuwe Volkswagen Polo maakt een vliegende start. Sinds de introductie in juli deze zomer zijn er in ons land reeds 2500 exemplaren van de vijfdeurs verkocht. Familie-uitbreiding staat weer op stap
Subtiel entree voor Volkswagen Polo driedeurs

Afgaande op de bijgevoegde beelden zou je de vraag kunnen stellen of de driedeurs Polo niet gewoon een vijfdeurs is waarvan simpelweg twee deuren zijn gedemonteerd. Zo simpel blijkt het niet. Volkswagen is voor het ontwerp weliswaar niet met een schone lei begonnen – zoals Seat dat wel met de Ibiza SC wel heeft gedaan – maar heeft de driedeurs Polo wel subtiel een eigen karakter gegeven, iets sportiever welteverstaan. Door een slankere C-stijl en langere portierruiten te boetseren, wordt de indruk geschetst dat de daklijn lager afloopt en de carrosserie langer is. Deze foefjes realiseren inderdaad een iets vlottere aanblik, maar een wereld van verschil is het natuurlijk niet. Doordat de driedeursversie vrijwel identiek is aan de vijfdeurs-Polo blijft de ruimte achterin onverminderd adequaat; 280 liter in het bagagecompartiment en voldoende centimeters voor twee passagiers op achterbank. De instap naar de achterbank vereist dientengevolge wel meer lenigheid, al word je wel geholpen door de easy-entry functie op de voorstoelen.

Over de samenstelling van het interieur kunnen we kort zijn. Deze is zoals elke andere nieuwe Polo; overzichtelijk ingericht en afgewerkt met hoogwaardige materialen. Zo ademt het Polo-binnenste opnieuw als die een Golf, een ontwikkeling die uitstekend past in de groeiende populariteit van het compacte segment. Voor wie de traditionele antraciete kleurstelling in deze klasse toch echt te somber is, is de Highline-versie ook te verkrijgen met beige stoelbekleding en dashboarddelen en deurpanelen in die tint.

Heerlijke 1.2 TSI

De introductie van de driedeurs Polo bood ons tegelijkertijd de mogelijkheid kennis te maken met nieuwe motoriseringen. De 1.4 benzine met 85 pk is immers onlangs door ons al aan de tand gevoeld. Het is een motor die heel redelijk uit de verf komt maar niet in staat is het levendige en wendbare karakter van de compacte Polo op te roepen. Die rol is weggelegd voor de 1.2 TSI, die ook bij Skoda (Yeti) en zelfs Audi (A3) aan het werk gaat. Dit nieuwste staaltje downsizing levert uit 1197 cc liefst 105 pk en 175 Nm bij slechts 1500 toeren. Deze turbomotor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar kan ook worden gekoppeld aan VW’s befaamde zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Hiermee is de Polo in staat de honderdsprint in minder dan 10 tellen te voltooien en maximaal 190 km/u te bereiken.

Door de stadse regionen van Düsseldorf en enkele buitenwegen leert de 1.2 TSI zich kennen als een enthousiaste allemansvriend. Dankzij de assistentie van een turbo begint de vierpitter al vanaf heel lage toeren gestaag te sleuren. Daardoor kun je vlot opschakelen – net als de DSG transmissie dat zelf doet – en relatief zuinig kilometers maken. Volkswagen belooft een brandstofconsumptie van 5.5 l/100km en kan zo rekenen op een groen label. Door de snelle schakelingen van DSG word je echter eenvoudig aangespoord om juist de prestatiecijfers na te bootsen – waarbij het ontbreken van schakelpaddles aan het stuur wel een klein gemis is. De acceleratie zet gretig in en wordt pas hoog in te toeren vergezeld door nadrukkelijk motorgeluid. Niet zo gek dus dat de 1.2 TSI een regelrechte aanrader is. Dit staaltje turbotechniek gaat logischerwijs wel gepaard met een ‘volwassen’ prijskaartje. Reken op een vanafprijs van ruim 17.000 euro als Comfortline.

1.6 TDI common rail zet zoden aan de dijk

Het aanbod dieselmotoren is in de nieuwe Polo compleet op de schop gegaan. Volkswagen heeft de driecilinder 1.4 TDI en good-old 1.9 TDI vaarwel gezegd en monteert nu louter de 1.6 TDI in een 75, 90 of 105 pk-variant. De grootste vernieuwing schuilt in de inspuiting; de pompverstuivers zijn verruild voor de algemeen geaccepteerde common rail, techniek die schonere emissies realiseert maar vooral veel meer verfijning oplevert. De zo kenmerkende tokkel, motorvibraties en doordringende dieseldreun bij accelereren schittert van afwezigheid en dat is werkelijk een verademing, vooral in deze klasse. Een verschil van dag en nacht, dat daarnaast ook voor rekening komt van uitgebreide geluidsisolatie in het interieur. Een fraaie win-win situatie, want deze vooruitgang gaat op papier niet ten koste van de bescheiden dorst die TDI’s kenmerkt.

De common rail diesels hebben naast hun verfijndere loop ook een 'zachtaardiger' karakter in het motormanagement gekregen; het vrijlaten van de 230 Newtonmeters trekkracht (in het geval van de 90 pk-variant) wordt breder uitgesmeerd over het toerenbereik, waardoor de kenmerkende dieselduw net voor 1900 toeren niet zo krachtig als je zou verwachten. Vanaf 1600 toeren begint de turbo namelijk al moed te verzamelen. Deze gecontroleerde krachtsontplooiing maakt deze diesel ook soepeler in omgang, zeker ten opzichte van de 1.4 TDI, die het vooral moest hebben van minstens 2000 toeren. Hoewel er ook nog een 105 pk sterke variant in het leveringsprogramma is opgenomen, zien we geen reden om naar deze ‘topdiesel’ uit te kijken. Met de ‘middenmoot’ word je meer dan voldoende in de watten gelegd, al maakt de niet al te directe besturing er geen sportieve scheurneus van. Volkswagen heeft ook geen aanpassing aan het onderstel verricht om de driedeursversie sportiever door de dag te laten komen. Een prettige bijkomstigheid bij de dieselversie is de bediening van de vijfversnellingsbak, deze schakelt net even strakker en dat versterkt het solide gevoel dat de Polo weet op te roepen.

BlueMotion

Ook de nieuwe Polo verschijnt weer als extra zuinige BlueMotion. Hoewel het echte diesel spaarwonder met 14% bijtelling en BPM-vrijstelling pas eind dit jaar te koop is – Volkswagen belooft namelijk een verbruik van 1 op 30 – had ons testexemplaar met 1.6 TDI dieselmotor wel BlueMotion Technologies aan boord. Dit uit zich onder meer in de toepassing van een schakelindicator (niet standaard op elke Polo, dus) en een start-stopsysteem. De werking is identiek aan andere systemen: zet de auto bij stilstand in z’n vrij en de motor slaat direct zonder drama af. Zodra het koppelingspedaal wordt bediend komt de oliestoker heel soepeltjes weer tot leven. Het verbruik van deze versie blijft steken op 3.7l/100km en 96g/km CO2, de haalbaarheid daarvan konden we in deze kennismaking echter niet controleren. In ons land levert Volkswagen overigens eerst de standaardversie, die een halve liter extra consumeert.

Prijzen

De driedeurs Polo is ‘te pakken’ vanaf eind oktober. De prijzen liggen zo’n 500 euro lager dan de versie met twee extra portieren; de dealer rekent een vanafprijs van 13.290 euro voor de 1.2 Easyline met 60 pk. De krachtiger 1.2 Trendline moet 13.990 euro opbrengen. Dieselen kan vanaf 18.590 euro in de 1.6 TDI Trendline 75 pk. De 15 pk sterkere versie kost 700 euro meer. Eind dit jaar start de verkoop van de 1.2 TDI BlueMotion, waarvan de prijzen door de BPM-vrijstelling net iets onder die van de instapdiesel liggen. Een zeer interessante uitvoering, voor zowel de particuliere als zakelijke rijder. De zeer gunstige verbruikscijfers maken de Polo BlueMotion ook wegenbelastingvrij!

Volgend jaar breidt de Polo-familie gestaag uit: in het voorjaar is het tijd voor de CrossPolo en de GTI debuteert tijdens de zomerperiode.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Subtiel entree voor Volkswagen Polo driedeurs
rammel bij gebruik airco wordt als producteigenschap gegeven van 7 traps dsg....is nieuwe auto en vw wealer laat het dus hierbij. In linkerkoplamp zit vaker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5