De Ibiza is op deze site al regelmatig de revue gepasseerd. Qua design heeft Seat in onze ogen een mooie sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. In tegenstelling tot A4-kloon Exeo, waar overigens helemaal niets mis mee is, heeft de Ibiza een geheel eigen gezicht, afkomstig uit de pen van hoofddesigner Luc Donckerwolke. De nieuwe oliestoker komt uiteraard zowel in de drie- als vijfdeurs Ibiza beschikbaar. SC moeten we eigenlijk zeggen, want zoals je waarschijnlijk wel weet heeft Seat de driedeurs gedoopt tot SportCoupé (SC), dit om het sportieve karakter te benadrukken. In werkelijkheid natuurlijk alleen maar marketingprietpraat.
Vooruitgang geboekt
We zijn misschien een beetje verwend geraakt. Kort voor onze ontmoeting met de nieuwe diesel hebben we met de Cupra mogen gummen. En de toertocht in de 1.6 TDI leidt over exact hetzelfde parcours. Maar dat mag de pret niet drukken. Het 1,6-liter grote blok is helemaal nieuw. In de Ibiza levert de 1.6 CR TDI in eerste instantie een vermogen van 90 pk en 230 Nm aan koppel. Uiteraard kan er naar hartelust worden gechipt, dus een meer vermogende versie is een kwestie van tijd. De vraag is echter of je wel meer power nodig hebt? Nee dus, dat wil zeggen, niet voor normaal dagelijks gebruik. De koppelkromme piekt namelijk vanaf 1.800 tpm en brengt zodoende al snel leven in de brouwerij. Tot pakweg 3.000 krukasomwentelingen blijf je de beschikking houden over voldoende trekkracht. Verder doortrekken in toeren heeft niet zo gek veel zin, het komt het accelereren in ieder geval niet ten goede. Vol gas vanuit stilstand wegtrekken levert een honderdsprint op in 11,8 seconden en de puf is eruit bij 177 km/u. Al met al misschien niet zo spectaculair, maar wel alleszins acceptabel. Qua prestaties excelleert de 1.6 TDI dan ook niet ten opzichte van de oude 1.9 oliestoker. Vooruitgang is geboekt op het gebied van uitstoot en geluidsproductie. Om met het laatste te beginnen, je hoort uiteraard nog wel dat er een diesel aan het werk is, vooral bij koude start, maar het tokkeltijdperk is toch echt voorbij. De 1.6 klinkt een stuk beschaafder, en dat -als we het zo inschatten- met minimaal isolatiemateriaal, want bij de eerder genoemde concerngenoten zijn de dieselklanken van deze commonrail in het interieur nagenoeg volledig geëlimineerd.
Gunstig A-label
Voorin hangt dus iets meer gewicht dan wanneer je een Ibiza kiest met bijvoorbeeld een 1.6 benzinemotor. Merk je daar iets van? Nauwelijks. De voorwielaangedreven Ibiza zoekt als het te snel gaat sowieso al veilig de buitenkant van de bocht op (onderstuur) en met deze 1.6 TDI is dat niet anders. Het extra gewicht dat op de voorwielen drukt, is bovendien te verwaarlozen. Je zou verwachten dat de compacte 1.6 minder kilo’s op de schaal brengt dan de 1.9 TDI. Als we de specificaties bekijken, blijkt dat echter niet zo te zijn. Feit is wel dat de kleinere cilinderinhoud en een verbeterd motormanagement leidt tot een aanzienlijk lager verbruik. De officiële cijfers vermelden een gemiddeld brandstofverbruik van 4,2 liter per 100 kilometer (1 op 23,8). Onze overheid beloont de Ibiza 1.6 TDI-koper met een groen A-label, vanwege een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer. Bovendien neemt de regering genoegen met een bijtelling van 20 procent voor de zakelijke rijder. Dat maakt de Ibiza 1.6 TDI in onze ogen zelfs tot een aantrekkelijk alternatief voor de rumoerige Ibiza Ecomotive.
Seat vraagt voor de driedeurs Ibiza SC met 1.6 TDI een minimale vergoeding van 19.095 euro. Twee extra portieren vergt een meerprijs van slechts 200 euro. Ben je verknocht aan de tokkelende TDI, of wil je gewoon meer power, dan kun je bij Seat terecht voor de 1.9 TDI (pompverstuiver) met 105 pk. Tip onzerzijds: stel je koop nog even uit en wacht op een meer vermogende 1.6 TDI of bezoek met je hagelnieuwe 1.6 commonrail even een chipboer…
Schrijf een review