Hybrides zijn er in alle soorten en maten. In autoland is tegenwoordig iedere zichzelf respecterende fabrikant actief op hybride-gebied. Bij de motor- en scooterbouwers staat deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Het aantal hybride-modellen is hier op één hand te tellen. Een merk als Piaggio dat vijftig procent van zijn omzet in thuisland Italië behaalt, is dus vanwege de eerder genoemde regelgeving in Italiaanse binnensteden gebaat bij een hybride-variant. De ingenieurs zijn als een speer aan het werk gegaan om een passende oplossing te verzinnen. En stemt het resultaat naar tevredenheid? Mwa, deels. Laten we het zo zeggen, het begin is gemaakt.
HY-TECH
Bij automodellen zoals de Toyota Prius is de hybride-techniek zo verfijnd dat de bestuurder geen omkijken heeft naar de vorm van aandrijving. De elektronica bepaalt namelijk zelf, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, of er puur elektrisch, gecombineerd of louter op de verbrandingsmotor wordt gereden. Bij de hybride MP3 is dat niet het geval. De bestuurder heeft altijd de regie in eigen hand. Aan de andere kant in dit geval misschien wel te verklaren, aangezien je in de (Italiaanse) binnenstad natuurlijk niet wilt dat de benzinemotor wordt aangezwengeld, anders heb je alsnog een boete te pakken. Het variëren tussen de verschillende aandrijfvormen geschiedt daarom met een druk op de ‘HY-TECH’-knop op het stuur. Er zijn drie keuzemogelijkheden, te weten hybrid power, hybrid charge en electric. O ja, er is ook nog voorzien in een achteruitversnelling, de reverse gear-modus. Selecteer je deze functie dan kun je met een snelheid van maximaal 3 km/u achteruit manoeuvreren. Het wisselen tussen de aandrijfvormen is nogal omslachtig. Eerst selecteer je de gewenste modus, weergegeven op het instrumentarium, en vervolgens moet je diezelfde ‘HY-TECH’-knop opnieuw enkele seconden ingedrukt houden om de betreffende aandrijving te activeren. Voor de duidelijkheid: in hybrid charge fungeert de elektromotor als een generator en regenereert ie de vrijgekomen energie onder meer tijdens het remmen. In hybrid power ondersteunt de elektromotor de benzinemotor. Je hebt dus de beschikking over meer vermogen als je aan de gashendel draait. Regenereren is er in dit geval niet bij. Tot slot is daar nog de electric mode. Deze modus zet de benzinemotor volledig buiten spel en kan ook tijdens het rijden worden ingeschakeld, echter wel tot een snelheid van 20 km/u. Vervolgens bedraagt de topsnelheid ‘full electric’ 30 km/u. Da’s niet veel, maar uiteraard meer dan voldoende voor in de drukke binnenstad. Ook niet geheel onbelangrijk is het verbruik natuurlijk. Daar is het feitelijk allemaal om begonnen. Volgens de fabriek kom je op een liter brandstof bij een gecombineerde cyclus (65% hybride en 35% elektrisch) zo’n 60 kilometer ver. Hierbij stoot ie per kilometer 40 gram CO2 uit.
Even nadenken
De benzinemotor in de MP3 Hybrid meet een inhoud van 125cc. Samen met de elektromotor legt ie volgens de fabrikant prestaties aan de dag vergelijkbaar met de 250cc benzinevariant. Zoals gezegd geschiedt het wisselen tussen de aandrijfvormen nogal omslachtig. Rij je bijvoorbeeld volledig elektrisch en wil je meer snelheid maken, dan dien je eerst de gewenste modus te selecteren (hybrid power of hybrid charge) waarna de benzinemotor niet zonder horten of stoten wordt aangezwengeld. De MP3 houdt namelijk iets in en begint pas -na een dipje tijdens het starten van de motor- aan het versnellen. Schakel je over van verbrandingsmotor naar elektromotor dan moet de elektronica ook even nadenken. Al met al verloopt het ‘wisselproces’ dus nog niet zo verfijnd dan we gewend zijn van modellen uit de autobranche. Het accupakket houdt het bovendien niet zo heel lang vol. Volledig elektrisch bedraagt de actieradius een kleine twintig kilometer. Vervolgens is het zaak om óf de verbrandingsmotor in te schakelen óf de scooter thuis aan het stroomnet te koppelen. Onder de buddyseat, waar het accupakket is ondergebracht, bevindt zich namelijk een kabel die met de bijgeleverde adapter gewoon bij je thuis in het stopcontact geprikt kan worden. Opladen duurt zo’n drie uur. Na twee uur aan het infuus is het accupakket overigens al voor 85 procent ‘gevuld’ en na 1.500 keer herladen is het accupakket aan vervanging toe (30.000 km). De bagageruimte van de MP3 Hybrid is dus aanzienlijk kleiner dan die van de gewone MP3. De ruimte onder de buddyseat wordt immers opgeslokt door de elektronica. Maar, achterop is nog wel voorzien in een opbergvak, groot genoeg voor een helm.
Piaggio heeft natuurlijk niet voor niets de ‘instapper’ gekozen als hybride. In de ons omringende landen mag je met een B-rijbewijs (autorijbewijs) namelijk een 125cc motor of scooter besturen. Dat vergroot dus de kansen van deze hybride Piaggio. Wij hebben echter te maken met een strengere wet- en regelgeving. Maar ook hier heeft de fabrikant een oplossing voor bedacht, de MP3 LT. Dankzij wat aanpassingen zoals een grotere spoorbreedte vóór en een voetrem mag je deze versie in ons land wel met een autorijbewijs besturen. Helaas is deze variant nog niet als Hybrid leverbaar. Maar, de importeur wist ons te vertellen dat je van een gewone MP3 ook achteraf een LT kunt maken, dus dat gaat straks voor de Hybrid naar alle waarschijnlijkheid ook lukken. Straks? Ja, de MP3 Hybrid komt pas begin volgend jaar naar ons land. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Als richtprijs moet je denken aan een bedrag van net onder de 10 mille voor de schone(re) MP3.