Eigenlijk is het concept Golf Plus zo gek nog niet. Met 4.20 meter lengte, 1.76 breedte en 1.59 hoogte is de Plus vooral ‘uit de hoogte’. Zijn ruime jas trakteert daardoor op 150 liter meer bagageruimte en een grotere laadopening. Zijn bijna-MPV status ontleent hij echter ook aan een variabele laadvloer, opklaptafeltjes en een verschuifbare achterbank. Tegen bijbetaling kun je ook de passagiersstoel neerklappen en extra opbergbakken of een bagagenet bestellen. Standaard biedt de Golf Plus fractioneel meer opbergruimte voor klein grut, het dashboard en de middenconsole (die wordt gedeeld met de Tiguan) is namelijk anders opgebouwd. Misschien nog wel het meest kenmerkend voor de Plus is de hogere zitpositie. Ook al laat de voorstoel zich vrij ver in hoogte verstellen, bij instap zal het je niet ontgaan met een ruimtelijke variant van doen te hebben. Het stuurwiel geeft ook een hint in die richting, want het staat wat vlakker dan in een ‘gewone’ Golf.
Nieuwe neus
De verpakking van de Golf Plus is altijd erg ‘netjes’ geweest. Een strakke koets met behoudende lijnen. Niet veel mis mee, maar echt indruk maakte het niet. Dankzij de verjongingskuur rekent de Golf Plus deels af met zijn ‘verleden’. Op basis van de Golf VI heeft Volkswagen een nieuwe neus geboetseerd, waardoor de Plus veel moderner en sprekend de wereld in kijkt. De designers gingen hiervoor aan de slag met hoogglans zwarte lamellen met chroomlinleg voor de grille, dagrijlampen in de koplampen en een voorbumper met grote zwarte luchtinlaat, voorzien van mistlampunits met een chromen randje. Het front eist nu veel meer de aandacht op, precies zoals tegenwoordig verwacht wordt. De ingebouwde dagrijverlichting doen daarbij een duit in het zakje, de priemende lichtbollen maken zijn komst van een afstand al herkenbaar. Met recht kan ‘het nieuwe’ aan de Golf Plus een facelift worden genoemd, want de rest van de koets bleef – op een subtiel aangescherpte achterbumper na - vrijwel onaangeroerd.
Zoek de verschillen
In het interieur zijn de wijzigingen eveneens subtiel. Het dashboard bleef onverminderd hoog opgetrokken, voorzien van de nodige bakjes, vakjes en acht(!) ronde ventilatieroosters. Lekker luchtig! Wel zien we meer elementen uit de Golf VI, zoals het instrumentarium en het paneel voor de aircobediening. Met beide was voorheen niets mis, maar je moet immers vernieuwen... Voortaan heeft de Golf Plus twee grote tellers, met daarin twee kleine meters voor de brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur. De boordcomputer heeft een fraaier display en kent bovendien meer functies. Dat geldt ook voor de automatische airco, die nu twee geregelde aanjagerstanden kent. Ook het stuurwiel is van het nieuwste type, met opnieuw een chromen randje. Het geïntegreerde RNS 310-navigatiesysteem is ook vers in de collectie. Deze beschikt in tegenstelling tot de duurdere variant over een Back-button op het toestel in plaats van op het scherm. Minder intuïtief is de komst van een draaiknop in het midden; we hebben toch een touchscreen? Even wennen.
Zuinige diesel, lange versnellingen
Onder de motorkap hebben we met de 2.0 TDI dieselmotor van doen, en wel de 110 pk-versie. Volkswagen heeft met de opfrisbeurt meteen afgerekend met de pompverstuiver diesels; voortaan zijn er alleen nog common rail dieselmotoren beschikbaar, die merkbaar rustiger tokkelen en bovendien schoner en zuiniger zijn. Dat laatste dankt de zelfontbrander ook aan de vijfversnellingsbak waaraan hij gekoppeld is. Om het gemis van een zesde verzet te compenseren zijn de bakverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling verlengd. Wie uit een ander TDI-tje komt moet daar beslist even aan wennen. Zo is een rotonde in de derde versnelling nemen geen goed idee, omdat de diesel zó laag in toeren niet thuisgeeft. Ook rustig rollen in de derde versnelling gaat met een harder tempo dan je lief is. Tachtig in vijf? 'Ken net'. Kortom: een tandje terug, dan is er niets aan de hand, en is de TDI krachtig genoeg om vlot mee te komen. Honderdtien pk is ruim voldoende, kiezen voor een sterkere variant is meer iets voor caravantrekkers en inhaalsprinters. Een tandje terug, is dat wel zuinig? Ons testverbruik kwam uit op bijna 1 op 18, en da’s toch echt heel netjes, ook al belooft de fabriek dat bijna 1 op 20 wel moet lukken. Overigens heeft Volkswagen inmiddels een opvolger voor de 2.0 TDI met 110 pk paraat, die blijkbaar een ‘zoethouder’ is geweest voor de nieuwste zelfontbrander uit de VAG-rekken: het is de 1.6 TDI met 105 pk, eveneens gekoppeld aan een vijfbak, maar nog iets zuiniger. Die heeft waarschijnlijk ook een gevoelig aangrijpend koppelingspedaal dat secuur bediend moet worden, anders slaat de diesel onherroepelijk af.
Neem geen sportonderstel
De brochure van de Golf Plus rept: ‘de Golf Plus blijft in alle opzichten een Golf. Een ideale auto voor wie ruimte wil, maar niet aan dynamiek wil inleveren.’ Het is inderdaad een feit dat de Golf Plus zijn mannetje staat op het wegdek, en zich vooral neutraal door bochten laat sleuren. Als bestuurder word je daar echter veel minder toe uitgenodigd, door de al genoemde hogere zitpositie en de vlakkere plaatsing van het stuur. De donkerrode demo is in ons geval nog voorzien van een iets verlaagd sportonderstel. Een fraaie combinatie oog, zo met het 17 inch lichtmetaal. Je zult er wel comfort voor moeten inleveren, de Plus reageert onnodig stoterig op slecht wegdek, daar zitten we nu niet op te wachten. In de praktijk blijkt het sportonderstel dan ook niet erg in trek bij de Golf Plus rijders, die inmiddels zo’n 25% van de Golf-verkopen uit maken.
Geen radio?
Als we de Golf Plus Comfortline maar dan met 1.6 TDI als voorbeeld nemen, staat deze in de prijslijst voor 28.950 euro, uitgerust met zes airbags en ESP, automatische airco, elektrische ramen rondom en een in hoogte verstelbare comfortstoelen. Verder doet deze uitvoering zijn naam eer aan met een armsteun, cruise control en 12V-aansluitingen. Voor het mooie zijn de buitenspiegels en handgrepen in kleur gespoten en is onder meer het stuurwiel met leder afgewerkt. Het genoemde RNS 310 radio/navigatiesysteem staat op de optielijst, (een ‘gewone’ radio is evenmin standaard), evenals het 17 inch lichtmetaal en de mistlampen en zilveren dakrails. Nieuw voor de Plus is ook Park Assist, waarmee fileparkeren een koud kunstje wordt. "Kijk, met losse handen!".
Schrijf een review