Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....

In het sfeervolle Rome maakten we kennis met de nieuwe Suzuki Alto automaat. Nu de rentree van deze stads-Japanner in

In het sfeervolle Rome maakten we kennis met de nieuwe Suzuki Alto automaat. Nu de rentree van deze stads-Japanner in ons land is gemaakt nemen we een handgeschakeld exemplaar mee voor een gevarieerde route in ons kikkerlandje, dat is omringd door Aygo’s, Panda’s en Cuore’s. Eist de Alto succesvol zijn plaats in het A-segment op?

In het sfeervolle Rome maakten we kennis met de nieuwe Suzuki Alto automaat. Nu de rentree van deze stads-Japanner in ons land is gemaakt nemen we een handgeschakeld exemplaar mee voor een gevarieerde
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....

Hoewel Suzuki de nieuwe Alto pas na drie jaar afwezigheid (in ons land) op de de kaart heeft gezet, is het moment van zijn komst niet te laat. Compacte, zuinige auto’s worden namelijk steeds populairder. Niet zo vreemd, omdat de Nederlandse overheid deze spaarzame modellen vrijstelt van BPM en een groot deel van de wegenbelasting. Bovendien houden ze de brandstofrekening laag. Dat zijn leuke meevallers! De verkoopstatistieken liegen er niet om, de Aygo/C1/107-drieling vliegt over de toonbank, die eerste is momenteel zelfs de best verkochte auto van ons land! Samen met het feit dat Suzuki een sterk merk is in compacte modellen en wellicht kan rekenen op een geduldige groep Altobezitters, heeft ook de Alto feitelijk grote kans op succes.

Frivool en fris

Traditiegetrouw zijn ‘de kleintjes’ in de autowereld vaak guitig en fris ontworpen. Het hoeft allemaal niet zo serieus, strak en ‘zakelijk.’ De Suzuki Alto doet daar niet voor onder. Druppelvormige koplampen, een grote grille, het frivole dashboard en frisse lakkleuren geven ‘m een eigentijdse uitstraling, waarbij de oplopende raamlijn verhult dat het toch echt (altijd) een vijfdeurs is. Ziet er goed uit! Om uit het drie-en-een-halve meter lange koetsje zoveel mogelijk ruimte te toveren zijn de wielen zoveel mogelijk op de hoeken geplaatst. Dat de achterklep klein is uitgevallen zien we helaas vaker. Opmerkelijk is deze ‘vorm boven functie-keuze’ wel, dit zijn toch boodschappenauto’s?

De bagageruimte meet standaard 129 liter, dat is in zijn klasse niet overdadig. Wel kun je eenvoudig de bank (in delen) neerklappen, zodat er 774 liter ter beschikking staat. Het hoedenplankje is mooi voor de afwerking, maar werkt een grote laadopening tegen omdat het niet met de klep mee omhoog gaat. Wie van plan is regelmatig met tassen en kratten op pad te gaan raden we aan het ding thuis te laten. Ook voor vier volwassenen is de Alto niet bedoeld, de stoelen voorin zijn weliswaar volwassen van formaat, op de achterbank laat been- maar vooral de hoofdruimte te wensen over. Hier neemt de Alto niet het voortouw. Toveren met een verschuifbare achterbank zoals de Twingo of Cuore dat kunnen is er niet bij. Toch is dit niet onoverkomelijk, wij denken dat toch vooral kids hier een plekje zullen moeten zoeken.

Ons bin zuunig

Tijdens onze eerste Alto-kilometers in Italië reden we een exemplaar met viertrapsautomaat. Dit keer beproeven we een handgeschakeld exemplaar, omdat deze variant veruit het meest verkocht zal worden. De vijfbak is van het type ‘zuinigheid voor alles’, wat inhoudt dat de versnellingen lang gespatieerd zijn om het toerental op constante snelheid laag te houden. De eenliter driecilinder onder de motorkap is daar adequaat op berekend. Met 68 pk en 90 Nm wordt het er geen vlotterik van, maar in dagelijkse omgang kom je niet veel te kort. Op momenten dat je meer pit verwacht is het zaak om even terug te schakelen. Tot zo'n 120 km/u heeft de eenliter geen moeite om te presteren. Eenmaal op snelheid houdt het torretje zich verrassend koest; de kenmerkende driecilinderroffel treedt dan niet storend naar de voorgrond.

Dankzij zijn lage gewicht en standaard stuurbekrachtiging sleur je de Alto lekker lichtvoetig door de stadsjungle. Ook op hogere snelheid scoort de Suzuki punten, want overhellen blijft binnen de beperken en bovendien wordt onderstuur geen halszaak. De besturing is echter niet zo direct als we hadden gehoopt. Nog even over het stuur: dat is in hoogte verstelbaar, fijn!. Tijdens de testperiode, waarin we de airco veelvuldig hebben gebruikt verstookte de Alto zonder moeite elke 16 kilometer een liter brandstof. Een heel net resultaat, dat ongetwijfeld met wat inzet te verbeteren is. Maar of 1 op 23 gaat lukken, is nog maar de vraag.

Klein prijsje

De vanafprijs is hoe dan ook scherp te noemen. Niet zo gek, in deze klasse speelt dat een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Suzuki’s kleinste is er vanaf 7999 euro, die standaard is uitgerust met twee airbags, ABS, stuurbekrachtiging, in kleur gespoten bumpers en een in hoogte verstelbaar stuur. Met zij- en gordijnairbags, wieldoppen en elektrische ramen en centrale vergrendeling ben je aangewezen op de 500 euro duurdere Comfort. Airco of ESP is dan optioneel. Suzuki gaf ons de Exclusive mee, waarmee de uitrusting met airco, toerenteller, radio/cd, mistlampen, 14 inch lichtmetaal, ESP(!) en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel meer dan goed voor elkaar is. Deze Exclusive komt net boven de 10-mille grens, deze staat geprijsd voor 10.499 euro, en dat doet geen Aygo, Cuore of Panda 'm na.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Voor dagelijks gebruik in de stad en als boodschappenautootje is het perfect.

Het enige wat ik miste was een antiverblindingsstand op de binnenspiegel. Maar dat heeft Suzuki inmiddels opgelost.

Samengevat is het een leuk autootje dat alles heeft wat je nodig hebt en ook niets meer.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Gunstig benzineverbruik
Stille motor
Goede wegligging

Minpunten

Kleine buitenspiegels met grote dode hoek.
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Ik rij nu 2 weken in de Alto en kan er nog niet zoveel over zeggen. Over het algemeen bevalt hij goed. Direct na aankoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Heb nu ruim een jaar de Suzuki Alto en ben nog steeds echt blij. Heb destijd een proefrit gemaakt in de Ford Ka.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Mijn auto rij ik sinds april 2011. Op zich was ik erg tevreden tot het weer kouder werd en de auto zeer slecht begon te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Bij erg vochtig weer aanslag ook met airco vol aan bijna niet weg te krijgen. Blijft lange tijd opnieuw beslaan. Na twee weken probleemloos.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Heb altijd grote auto s gereden, zon 60.000km per jaar. Voyager, sharan, pontiac transsport. Vanwege de kosten een resolute overstap naar klein zuinig en wegenbelastingvrij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Ook mijn alto is niet zo zuinig haal net aan 1 op 14 ben benieuwd hoe het van de winter gaat. Ook probleem met airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Mijn Alto is niet echt zuinig. Heb bijna 2500 km gereden met de Suzuki en kom niet hoger dan een verbruik van 1:14. (Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Tja, in november kreeg ik mijn Suzuki. Daarvoor reed ik 2 jaar in een Daihatsu Cuore, zonder problemen. Deze was enkel zijwindgevoelig, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
heb na 9 jaar alto 4, een alto 5 exclusief gekocht, tot dusver heel erg tevreden, hij lijkt wat groter, alleen het verbruikt is niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
We hebben de auto nu een jaar en eerlijk gezegd: hij valt me niet tegen. We hebben hem naast onze Toyota Verso en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
ik rijd nu een half jaar met de suzuki Alto Comfort Plus met GT pakket. Het is gewoon een prima autootje, zuinig, geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Heb de auto nog maar een week. Vind het in zijn klasse een top auto. Veel beenruimte... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Mijn alto is van eind maart 2010. Wij wilden graag een suzuki alto comfort plus. Bij de dealer stond een alto comfort met airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Nadat ik de Alto bij de Suzuki-dealer in De Meern had opgehaald viel mij op dat de auto behoorlijk trilde. Verder zat overal fijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Belangrijkste reden voor aanschaf was lage verbruik. Dit valt in de praktijk wat tegen: bij extra zuinig rijden in de zomer zonder lichten aan 1:20,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Gekocht in oktober 2010 via de Honda dealer in Zwolle. Direct na aflevering zijn de wielen opnieuw gebalanceerd omdat de Alto hobbelt. Klacht is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
In mijn vorige review heb ik de sterretjes verkeerd neergezet!!! Vandaar deze toevoeging... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
11 jan 2010 de auto ontvangen. April accu leeg, nieuwe erin. Hetzelfde in juni; derde accu. Hetzelfde 10 oktober, weer accu leeg. Weer een nieuwe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Wat een fantastische auto geworden!Vroeger aantal suzuki,s gehad.Deze naast onze grote gezinswagen gekocht,omdat ik in de wijkverpleging werk en de andere auto erg veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
van begin verliefd op de auto, rijd fantastisch en ziet er nog sportief uit ook binnenkort met de auto naar Engeland.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
We hebben sinds april de nieuwe Alto Comfort als tweede auto. Hoewel ik een forse kerel ben, pas ik er goed in. Het is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Grote afwijking in het aantal gereden kilometers. Mijn ouders rijden 7.000 tot 8.000 kilometer per jaar Maar deteller staat al bijna op 10.000. Grote afwijking Wie hekend dit ?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Ik heb sinds 7 mei een alto exclusive bevalt prima. Hiervoor had ik een aygo sport, echt een verschil, suzuki is meer auto voor zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Heb de auto anderhalve week in mijn bezit De auto trilt . je zit te schudden op je stoel stuur trilt ook . terug na garage geweest.. Lees volledige review.
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Ik rijd nu 2 weken met mijn nieuwe alto, voorheen aygo sport. Niks als lof super fijne/ auto. Ik heb de exclusive uitvoering, helemaal af, veel minder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
prima auto voor dagelijks gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Grappige wagen, rijdt prima, zit achterin als je langer bent dan 1 meter 80 niet aan te raden. Zit voorin met mijn lengte 1 mtr 85.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Ik heb in juli 2009 een Suzuki Alto comfort met airco gekocht. Stootstripjes erop, toerenteller en een chroompje rond de grille. Pioneer radio er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Suzuki 1,0 comfort 2009. 9000 km mee gereden. Zuinigheid valt mij iets tegen. Dat sommigen 1:22 rijden dan vraag ik me af hoe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto 1.0 Exclusive - Klein, maar.....
Praktische 5 drs auto met goede rijeigenschappen prettige stoelen en redelijk stil bij hoge snelheden Solide afwerking en zeer zuinig met brandstof Minpuntjes: Vrij grote dode hoeken. Buitenspiegels ietwat klein Vering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5