Obesitas is niet alleen een volkskwaaltje, ook in de auto-industrie begint het problematisch te worden. Dat mag je gerust concluderen na lezing van de specificaties van de Peugeot 407 Coupé met 2,2 liter benzinemotor. Zelfs deze lichtste versie brengt rijklaar al 1.600 kilogram op de schaal.
Op papier kun je daarmee wel goed uit de voeten, want van 0 naar 100 sprinten in 9,2 seconden lijkt niet verkeerd en een top van 222 km/h ook niet. Maar wij haalden om te beginnen die cijfers niet – de sprint duurde bij ons dik tien tellen – en een erg levendige indruk maakt de coupé evenmin. Je voelt gewoon de hele tijd dat de 407 Coupé een grote en zware auto is.
In vergelijking met zijn voorganger, de tijdloos mooie 406 Coupé, is hij zelfs twee decimeter langer geworden. En ook nog breder en iets hoger en dan kan het niet verwonderen dat het gewicht met zo’n 100 kilogram is toegenomen. Opmerkelijk genoeg is de Coupé trouwens langer en breder dan de sedan en de combi. Respectievelijk 14 en 6 centimeter langer om precies te zijn. Dat zie je er eerlijk gezegd niet aan af, want de 407 Coupé blijft een elegante en slank ogende auto.
Hoewel Peugeot dit keer zelf voor het design tekende – Pininfarina lijkt bij de Fransen helemaal buiten spel te staan nu hij deze coupé ook niet meer mag bouwen – is het zeker een geslaagd model geworden. Misschien een tikje minder markant dan zijn voorganger, maar zeker net zo mooi. En dat geldt in versterkte mate voor de binnenkant waar de ontwerpers extra hun best hebben gedaan, ook op de afwerking.
De 407 Coupé is vierpersoons en heeft ook een zeer bruikbare bagageruimte met zelfs een doorlaadmogelijkheid als je de achterbank neerklapt. Dat maakt hem geschikt als reisauto en dat is-ie eigenlijk ook veel meer dan een sportcoupé. Je kunt er wel hard mee de hoek om, maar echt lekker voelt het toch niet aan. Het gewicht drukt nogal door.
Maar de 407 Coupé voelt wel enorm degelijk en stabiel aan. Je voelt dat de massa in een sterke carrosserie is gaan zitten en ook de enorme portieren voelen zwaar en solide aan als kluisdeuren. Je koopt voor je euri’s dus ook veel kilo’s bij deze 407 Coupé die vanaf 38.150 van die Europese munten voor je deur kan staan. In een lekker complete uitmonstering met audio en allerlei elektrisch spul, maar zonder het fraaie leer van ons testexemplaar.
Schrijf een review