Dat is slechts ten dele zo. Aan het concept heeft Peugeot namelijk niet zo gek veel getornd. Het ‘commentaar’ dat we op zijn voorganger hadden, gaat dus ook op voor de 308 CC. De voorruit prijkt namelijk nogal ver het interieur in. Met als resultaat dat de bestuurder voortdurend met zijn hoofd in de schaduw van de voorruitstijl zit. De bijrijder niet dan? Nee, hij of zij zet gewoon de stoel in de achterste stand en kan alsnog genieten van het zonnetje, mits je natuurlijk geen achterpassagiers hebt uitgenodigd voor een toerritje. Anders zijn zij de enigen met een rood hoofd. Door de positie van de voorruit is het dus oppassen geblazen bij het instappen. Het is zaak om je hoofd in te trekken om ongewenst contact met de voorruitstijl te vermijden. Maar ja, daar wen je al snel aan, zeker als je je hoofd een keer hebt gestoten.
Airwave-nekverwarming
Behalve de uiterlijke wijzigingen, die bij nader inzien de 308 CC toch duidelijk onderscheidt met zijn voorganger, heeft Peugeot vooral het interieur naar een hoger plan getild. En dat uit zich onder meer in hoogwaardige materialen op en rondom het dashboard. Tegen meerprijs kun je het dash bijvoorbeeld volledig met koeienhuid laten bekleden. En dat ziet er erg chic uit; de uitstraling is helemaal top. Bovendien zien we ook nog een innovatie in de rugleuning van de voorstoelen. Voor Peugeot dan. Je raadt het waarschijnlijk al. Inderdaad, een ventilatierooster ter hoogte van je nek waaruit warme lucht ‘stroomt’. Slim afgekeken van Mercedes. Het systeem, dat de Fransen tot Airwave hebben gedoopt, is na een druk op de knop vrij snel op temperatuur. Dus met deze fictieve warme sjaal rondom je nek en de kachel én stoelverwarming op standje maximaal kun je al bij geringe buitentemperaturen dakloos genieten. Waarom doet dat dan geen mens vragen wij ons wel eens af? Negen van de tien bestuurders in cabrio’s met stalen klapdak nemen niet de moeite om het dak te laten verdwijnen als de eerste zonnestralen ons land bereiken. En da’s toch jammer. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat dergelijke modellen er met het dak ingeklapt beter uit zien. En dat geldt ook voor de 308 CC. Dus mensen, neem 20 seconden de tijd en tover straks je 308 CC met een druk op de knop om tot cabrio. Als het weer het toelaat uiteraard.
Roet happen
In de brochure neemt Peugeot vooralsnog een viertal motoren op, twee benzinemotoren en twee diesels. We gingen allereerst met de oliestoker op pad: roet happen. Onzin natuurlijk, want de 2.0 HDiF met standaard partikelfilter voldoet aan de Euro5-emissienormen. De motor levert 140 pk en een koppel van 320 Nm met een overboost naar 340 Nm. Leuk en aardig die overboost, inmiddels niet meer weg te denken bij Peugeot, maar echts iets ervan merken doen we niet. Met deze zelfontbrander in het vooronder kun je in 11,1 tellen naar de honderd spurten en is de koek op bij 206 km/u. Eigenlijk verlang je in de 308 CC nimmer naar meer potentieel dan deze commonrail diesel biedt. Dus een prima combinatie. Ook het geluid is niet storend te noemen en op een volle tank rij je in theorie een flink eind richting Zuid Europa. Dus wat wil je nog meer? Bagageruimte? Tja, je moet niet met z’n vieren dakloos op vakantie willen met de 308 CC, dan schiet de capaciteit te kort. Maar voor twee personen is er voldoende ruimte beschikbaar. Met de kap open bedraagt de capaciteit 266 liter, genoeg voor twee trolleys en nog wat kleine spulletjes. En ja, ga je met de kap dicht richting zuiden dan kun je liefst 465 liter aan bagage meenemen. We mochten ook nog kort proeven aan de 1.6 THP-motor met 150 pk en 240 Nm aan trekkracht. Ook allerminst een straf, gezien het feit dat het maximum koppel piekt bij slechts 1.400 krukasomwentelingen. Nul naar honderd duurt 10,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 215 km/u. Een echte krachtsexplosie blijft uit, maar dat zien we tegenwoordig ook nog maar weinig bij de nieuwste generatie turbomotoren. Ze verdelen het maximaal koppel over zo’n breed toerenbereik dat de acceleratie mooi lineair verloopt.
Peugeot zet de 308 CC in de prijslijst vanaf 31.900 euro. Voor dat bedrag beschik je over een 1,6-liter benzinemotor met 120 pk. De THP-variant met 150 pk moet minimaal 36.490 euro opbrengen en dieselen kan vanaf 38.290 euro in de 1.6 HDiF met 112 pk en 270 Nm koppel. Medio mei staat ie bij de dealer.