Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112

Een liefde voor auto’s en een zak geld op de bank? Dan wil je gewoon iets bijzonders op de oprit hebben staan. De

Een liefde voor auto’s en een zak geld op de bank? Dan wil je gewoon iets bijzonders op de oprit hebben staan. De BRABUS Ultimate 112 ís bijzonder. Een Smart die flink onder handen is genomen door een gerenommeerde tuner, zelfs geen ‘smart’ meer op kenteken is, waarvan er slechts 112 gebouwd zullen worden en een prijskaartje van drieënzestigduizend euro draagt. Dat vraagt om verantwoording!

Ja, je moet wel heel erg een smartliefhebber zijn om deze Ultimate 112 te verkiezen boven een ‘gewone’ BRABUS. Daarom heeft de tuner uit Bottrop zich er niet alleen van af gemaakt door deze ultieme Smart in een oranje kleur te spuiten en simpelweg gigantische zwarte 18 inch wielen (met 235 reed rubber achter!) te monteren. De huistuner van Smart en Mercedes-Benz liet er geen gras over groeien en klopte ook de wielkasten flink uit, zette de uitlaat flink in de kijkers en trok veel sportievere bumpers uit de kast, waarop we vooraan zelfs een onderspoiler inclusief dagrijverlichting aantreffen. Zit er dan zòveel snelheid in deze tweezitter?

Hardcore

Ja en nee. De Ultimate 112 deelt zijn hart met de Brabus-versie die we al eerder aan de tand hebben gevoeld. Wel werd het motormanagement onder de loep genomen, met 14 extra pk’s tot gevolg. Daardoor is de eenliter na de krachtkuur goed voor – niet geheel toevallig – 112 pk. Ondanks het toegenomen gewicht en rolweerstand (door de wielen) ben je met de Ultimate sneller op de rit. Wie alles uit de kast haalt vliegt zonder wielspin en onder luid geronk van de motor in 9.5 seconden naar 100. Precies een halve tel winst! Van nul naar 60 spurten lukt binnen vier tellen. Ook de topsnelheid is naar een hoger niveau getild. Nu is die net als de reguliere BRABUS uit veiligheidsoverwegingen gelimiteerd, dit keer werd de grens echter verlegd naar 170 km/u. Dat steekt schril af bij de bizarre snelheden die andere Brabus-modellen kunnen realiseren, maar dat zijn dan ook heel andere auto’s.

Reken maar dat de beleving er niet minder om is en je het gevoel hebt als de brandweer te gaan! Brabus nam namelijk naast het motortje ook de veelbesproken en soms verfoeide gerobotiseerde handbak onder handen. Door de vernieuwde afstelling verlopen de schakelingen tijdens de acceleratie ruwer en vlotter. Dat moet nu eenmaal om wat extra snelheid te winnen. Vooral als je het pookje zelf ter hand neemt of de flippers aan het stuur bedient kun je best aarden met de bak. Het opschakelen gaat nog altijd niet zoals Schumacher zou wensen, zeker niet als je het onderste uit de kan wil halen. Toch gaat het iets vlotter, iets dat ook te merken is aan het wat ruwere opschakelen. Het terugschakelen gaat namelijk wel rap en 'smooth'. Zo ervaar je toch weer het hardcore karakter die dit staaltje BRABUS heeft mee willen geven.

Regelneef

Het verbaast ons dan ook niet dat het onderstel nog twee tandjes scherper werd afgesteld. Voeg daar het nog plattere rubber en de korte wielbasis van 187 centimeter aan toe en de Ultimate 112 is een ware aanslag op lijf, leden en zichzelf. Verkeer en Waterstaat zou ‘m zo kunnen gebruiken om het asfalt te analyseren, want geen enkele putdeksel, richel of oneffenheid zal aan je zintuigen voorbij gaan. Is het wegdek op onze dagelijkse route nou opeens zo slecht geworden? Nee, uiteraard niet. Dit ‘Ultimate’ karakter is gewoon bedoeld om nog meer rijplezier in deze tweezitter te bieden – en daarvoor moet je soms pijn lijden. Of omrijden.

Één ding is BRABUS wel vergeten aan te pakken; het ESP systeem. Of het nou een onderschat zelfvertrouwen is of gewoon een ongeschreven regel, het ESP in de Ultimate is net als in elke andere Smart heel streng in de leer: ‘Dit is de limit, nu grijp ik hard in’. Dat is niet te rijmen met de opzwepende motorbrom van de driecilinder, het snoeiharde onderstel en de imposante looks, die je continu motiveren de sokken er in te zetten. In elke bocht of doordraaier zie je een uitdaging; volle moed zetten we ons schrap. Angstig kijkt de elektronische waakhond toe, en al snel blijkt het welletjes. De motor viert zijn krachten en een knipperend uitroepteken in de snelheidsmeter laat ons weten dat het ‘game over’ is. En we hadden er juist net zo zin in! Het 18 inch rubber heeft nog lang niet zijn grip verloren, dus is het spijtig dat hier niet op is geanticipeerd. Maar, we zijn er van overtuigd dat de dealer best behulpzaam wil zijn je met 63 mille binnen komt lopen en een 112 zonder (of met uitschakelbaar) ESP wil rijden. Klant is koning!

Feestelijk aangekleed

Waar BRABUS niets meer aan hoeft te doen is de aankleding van het interieur. Want zeg nou zelf, zwart lederen bekleding voor de stoelen en onderzijde van het dashboard afgewerkt met oranje bies en –stiksels, dat zie je niet dagelijks! Net als de oranje deur- en dashboardpanelen is deze kleurstelling onlosmakelijk verbonden met de ‘112’. Exclusief is helemaal de blauwverlichte instaplijsten en het lichtgevende BRABUS-logo op de versnellingspook. Het standaard vlezige sportstuur – helaas niet verstelbaar! – , de sportpedalen en de matzilveren uitgevoerde deurgrepen en ventilatieroosters zijn weer van Smart zelf, maar maken de sfeer er niet minder om.

Sportiviteit gaat echter hand in hand met luxe, dus is deze oranje gifkikker voorzien van airco, stoelverwarming, elektrische ramen en – spiegels, dagrijverlichting, een cabriodak en een audiosysteem met radio/navigatie. Ohja, daar hoort ook een regensensor bij, maar die is vaak de weg kwijt en zet je dus liever uit. En nu we toch een kritische mogen geven: het audiosysteem verdient nog wel een oppepper, hier maak je je – zeker met het dak open – niet de blits mee. Temeer omdat de uitlaatsound niet vol overtuiging weet te imponeren.

Overtroffen

Tijd om de balans op te maken. Het is onnodig om de vraag te beantwoorden of de BRABUS Ultimate 112 die 63.000 euro waard is. Wie deze exclusieve fortwo voor zijn deur wil hebben staan heeft maling aan het prijskaartje en zet zijn verstand opzij. Dat zal in Duitsland, waar dit huisgemaakte paradepaardje zo’n 45.900 euro kost, niet anders zijn. Feit is wel dat BRABUS zich voor de Ultimate 112 zich – op de werking van het ESP na - van zijn beste kant heeft laten zien om de Smart beleving ultiem te maken. De nog grotere snelheidsbeleving, het compromisloze onderstel en de extra (uiterlijke) spierbundels zetten de ‘gewone’ BRABUS echt wel op plaats twee. Missie volbracht!

Met dank aan Smart Center Amsterdam voor het ter beschikking stellen van deze BRABUS.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Als geld geen rol speelt - Smart BRABUS Ultimate 112
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5