Bij Citroën is ‘Picasso’ het toverwoord voor ruimte. De modelreeks startte met de Xsara Picasso en inmiddels zijn daar de (kersverse) C3 Picasso en (Grand) C4 Picasso bij gekomen. De grootste telg C8 en goedkopere Berlingo krijgen van hun makers niet deze artistieke benaming mee.
Onze hoofdrolspeler in deze test debuteerde in 2007 en kent tegenstrevers als de Volkswagen Touran, Opel Zafira en Renault Scenic. Nu zullen we niet ontkennen dat al zijn concurrenten ook de nodige luchtige centimeters en liters in de aanbieding hebben, maar bij Citroën kunnen ze er ook qua beleving ècht wat van. De C4 Picasso mag dan met zijn 4.47 meter niet bovengemiddeld lang zijn als vijfzitter, het glasoppervlak is wel gigantisch. De voor- en zijruiten zijn fors bemeten – dat wordt flink krabben in de winter! – en die lopen dankzij optische trucs fraai in elkaar over. Het optionele glazen dak zorgt voor nog meer licht en blauwe lucht in het interieur. Na onze entree moeten we echt even bijkomen. Dit lijkt wel een ruimteschip! Voor de ultieme beleving kun je trouwens de zonnekleppen van de ver doorlopende voorruit weg schuiven. Het rijkelijke zichtveld dat je dan hebt is een bijzondere gewaarwording, en weer handig voor een lastig opgesteld verkeerslicht.
Geheel volgens de traditie van het merk is ook de C4 Picasso geen dertien-in-een-dozijn. Zo is de koets elegant maar toch expressief getekend, waarbij de designers diverse gimmicks toegepast om ieders aandacht te trekken, zonder meteen vorm boven functie te laten gaan. De raamlijn recht laten doorlopen? Welnee, dat mag best wel gebogen. In het interieur zien we hetzelfde laken een pak; een opgeruimde cockpit met eigenzinnige bediening. Dat het instrumentarium digitaal is en centraal is geplaatst verrast ons niet in dit segment. Wel moeten we wennen aan de elektronisch te bedienen handrem. Wie onwetend instapt komt in eerste instantie voor verrassingen te staan: Waar zit de handrem? Hoe kan ik de klimaatregeling instellen? Is de radio soms verstopt? Om met het eerste te beginnen, de handremhendel is vervangen door een druktoets, bovenop (het midden van) het dashboard. Eigenlijk op een plaats waar je alleen de schakelaar voor de alarmverlichting verwacht. Plaatsing aan de linkerzijde van het stuur ligt meer voor de hand, en wat is er uberhaupt mis met een hendel? Ook de klimaatregeling is niet op de ‘standaard’ locatie gehuisvest. Net als bij een ruimteauto van een ander Frans merk (…) hebben bestuurder en voorpassagier ieder een regelpaneel bij het portier. Het audiosysteem zit wel ‘gewoon’ in het midden van het dashboard, maar is verborgen achter een klepje. Daar heeft Citroën een goede reden voor, want de bediening ervan is – evenals die voor de cruise control, snelheidsbegrenzer, boordcomputer, nachtmodus voor het instrumentenpaneel en recirculatie(!) – opgenomen in de vaste kern van het stuurwiel. De eerste paar dagen moesten we echt twee keer kijken om de juiste druktoets te vinden – da’s dan weer niet veilig – maar naderhand weet je niet beter en profiteer je van deze gebruiksvriendelijk bedoelde opzet.
Onder de motorkap hebben we te maken met de 1.6 VTi benzinemotor. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe motor zochten het Peugeot/Citroën concern en de BMW Group elkaar op. Uit deze samenwerking ontstond onder meer deze moderne zestienklepper met 120 pk en relatief veel koppel. Vergeleken met de 1.8 heeft hij wel iets minder pk's en Newtonmeters, maar het ging Citroën meer om het verlagen van het brandstofverbruik. Dat is gelukt, de VTi drinkt elke 100 km een halve liter minder Euro95, namelijk 7.4l/100km. Hoewel het praktijkverbruik in ons geval varieerde tussen een niet meer dan redelijke 1 op 11 a 12 – is de C4 Picasso met deze instapmotor toereikend bedeeld. Dankzij relatief korte versnellingsbakverhoudingen en het bereidwillige karakter van de viercilinder voelt onze ruimtewagen in de dagelijkse omgang best kwiek aan, zolang je niet met vijf personen en bagage aan de bak gaat uiteraard. Op de snelweg is de 1.6 VTi daardoor flink op dreef en draait de motor - op de achtergrond hoorbaar - veel toeren in de rondte. We zochten naarstig naar een zesde verzet, maar die heeft hij niet - een tegenvaller. Een voordeel van deze 'korte vijf' is wel dat je bij snelwegtempo zonder terugschakelen kunt versnellen en het blok wel thuisgeeft. Maarja, meer toeren kost ook meer brandstof.
Naast de originele styling en eigenzinige looks heeft de Citroën C4 Picasso nog meer in zijn mars. Bij dit ruimtewonder gaat het om comfort, met een kapitale C welteverstaan. Waar het anno 2009 vooral om dynamiek en sportiviteit gaat, kiest dit Franse product gewoon zijn eigen weg. De C4 laat zich soepel en gemoedelijk door het verkeer loodsen. Hier toont hij opnieuw zijn vriendelijke karakter om het de inzittenden zo aangenaam mogelijk te maken, en te bedanken voor de trend van dynamiek en 'snel snel'. Op geen enkel moment worden we aangespoord er flink te voor gaan zitten. In tegendeel, rijden in de deze C4 is juist rustgevend en relaxed. Bij slecht wegdek met kuilen of lager geplaatste putdeksels of richels voelen we de carrosserie zelfs wat deinen (en dan hebben we nog niet eens de pneumatische achtervering)! Da’s andere koek dan een dreun. Als hier de kids - die net als volwassenen niets te klagen hebben achterin - niet van in slaap vallen.... We realiseren ons wel dat deze karaktertrek je wel moet aanspreken. Citroën gaat niet voor een compromis en kiest uitdrukkelijk voor comfort, in alle opzichten.
Wanneer we lijst met standaarduitrusting ter hand nemen wisselen luxe en praktische zaken elkaar af. Zo zijn de zitplaatsen op de tweede zitrij inklapbaar en te verschuiven, en hebben de passagiers daar uitschuifbare zonnewering tot hun beschikking. Tevens kunnen ze hun eigen ‘vliegtuigtafeltje’ te voorschijn toveren. De stoelbekleding is in deze uitvoering zacht maar grijs velours, waarbij de voorstoelen op hun beurt ieder hun eigen armsteun hebben om de comfortabele ambiance te versterken. Verder geniet iedereen van de automatische airco, radio/cd-speler, het panoramische glazen dak en de geurige parfumeur. Handig zijn tot slot de parkeersensoren achter en regen- en lichtsensor. Gemak dient de mens! Mochten er jonge ondeugende koters achterin plaatsnemen, dan zijn ze in de smiezen te houden via het extra spiegeltje dat boven de binnenspiegel is geplaatst. Ook kan de bestuurder met een druk op de knop in ‘zijn’ portier de kindersloten inschakelen. Last but not least is er ook aan veiligheid geen gebrek: Met zeven airbags, ABS en ESP en hill holder zit het wel goed.
Citroën hangt aan deze eigenzinnige maar gezinsvriendelijke reiswagen een prijskaartje van 28.490 euro. Niet goedkoop, maar ook weer niet te prijzig. Met minder luxe kun je overigens vanaf 24.190 euro instappen. Besparen kun je trouwens ook met een LPG installatie, die het merk tegen meerprijs voor de VTi levert. Gewoon met garantie. En die literprijs....
Schrijf een review