Snel en zuinig door het leven met de Mercedes-Benz C250 CDI BlueEfficiency

Tja, bij het zien van de naam BlueEfficiency denk je niet direct aan sportieve prestaties. Nee, het milieu staat

Tja, bij het zien van de naam BlueEfficiency denk je niet direct aan sportieve prestaties. Nee, het milieu staat centraal dus het zal allemaal wel niet zo snel gaan. Nou, dan heb je het in dit geval goed mis. De 250 CDI BlueEfficiency gaat er -indien gewenst- als een speer vandoor. Wat wil je ook met een koppel van 500 Nm. Maar eh, hoe zit het dan met het verbruik?

Tja, bij het zien van de naam BlueEfficiency denk je niet direct aan sportieve prestaties. Nee, het milieu staat centraal dus het zal allemaal wel niet zo snel gaan. Nou, dan heb je het in dit geval g
Snel en zuinig door het leven met de Mercedes-Benz C250 CDI BlueEfficiency

Het antwoord daarop is moeilijk. De eerlijk gebiedt ons te zeggen dat we onze rechtervoet niet echt in bedwang konden houden tijdens de testsessie. Ja, we weten het: een slechte zaak. Volgens fabrieksopgave zou je op een liter diesel ruim 19 kilometer ver kunnen komen. Nou, dat is toch echt een utopie, althans als je ook regelmatig het rechterpedaal vloert. Anders kun je net zo goed de minder potente C200 BlueEfficiency aanschaffen. Nee, door de bank genomen haal je zo’n 1 op 15. Maar, gezien zijn potentieel is dat nog steeds alleszins acceptabel.

Betere stroomlijn

De C250 CDI beschikt standaard over het BlueEfficiency programma. En dat houdt in? Onder meer een langere eindoverbrenging van de standaard zesbak, gestroomlijnde buitenspiegels, een gladde bodemplaat, ook weer goed voor de stroomlijn en banden met een lagere rolweerstand. Dat laatste gaat al niet op voor onze ‘blauwe’ rakker. Nee, de importeur vond het nodig de testauto uit te rusten met een AMG-onderstel en daar horen nu eenmaal passende wielen bij. En terecht. Dus daarmee verliezen we in theorie al tien procent op de brandstofbesparende maatregelen. Het zij zo. Op lange rechte stukken schakelt het systeem zelfs de pomp van de stuurbekrachtiging uit om brandstof te besparen. De vraag is nu of de genoemde maatregelen een negatief effect hebben op het rijgedrag van de Benz? Nee, absoluut niet. Je bent je er namelijk geen minuut van bewust met een ‘milieuvriendelijkere’ versie op pad te zijn, en misschien schort het daaraan wel. Want geen enkel systeem weet je te kalmeren als je eenmaal op dreef bent. Louter de schakelindicator beveelt je tot schakelen over te gaan, al geeft die je ook min of meer carte blanche als het gaspedaal volledig wordt gevloerd. Hanteer je deze exercitie vanuit stilstand dan schiet je in 7 tellen naar de 100 km/h en bereik je uiteindelijk een top van 250 km/h. Jawel, echt waar, tweehonderdvijftig km/h! Het moet niet gekker worden.

Twee turbo’s

De C250 CDI BlueEfficiency ligt werkelijk als een blok op de weg. De aandrijfkrachten vloeien via de zesbak naar de achterwielen en dat staat meestal garant voor een klein feestje. Alleen gooit het ESP-systeem roet in het eten. Helemaal uitschakelen kan helaas niet, maar met een beetje geluk zet de bips een stapje opzij. En da’s dan wel weer leuk, maar uiteraard ook alweer niet de beoogde ‘groene’ doelstelling van deze blauwe C om er ongegeneerd mee te gaan gummen. Op een lekker bochtig weggetje kun je ontzettend veel plezier beleven aan de 250 CDI. Je stuurt de Benz met grote precisie van bocht naar bocht en ook het schakelen gaat uiterst nauwkeurig. Je kunt de krachtbron vanaf zo’n 2.000 krukasomwentelingen helemaal doortrekken tot het rode gebied, zonder ook maar enige onderbreking in de acceleratie te ondervinden. Een fantastisch aggregaat, waar menig zescilinderdiesel een zware dobber aan heeft. Verantwoordelijk daarvoor zijn grotendeels de twee in serie geschakelde turboladers, die de 2,2-liter grote viercilinder van voldoende adem voorzien en het vermogen naar 204 pk doen stijgen.

Hoge bouwkwaliteit

Uiteraard verschilt deze 250 CDI binnenin niet van een gewone C sedan. Al beschikt ons testexemplaar wel over de nodige opties, zoals het tweedelig panoramadakje en nog wat toeters en bellen. De zitpositie is prima, al zijn de zittingen wat aan de korte kant. Wel word je tijdens een stevig potje sturen goed omarmd door de lekker dikke wangen van het meubilair. Nemen we een kijkje in de bagageruimte dan zien we een niet volledig vlakke laadvloer, maar daarentegen kun je wel nog altijd 475 liter aan spullen vervoeren. De hoge bouwkwaliteit van Das Haus druipt er aan alle kanten vanaf. Niet alleen de ‘verblijfsruimte’, maar ook de kofferbak ziet er gelikt uit, waarbij de scharnieren van de klep keurig zijn afgeschermd met een kunststofpaneeltje.

En dan komen we uit bij de prijzen. Ook al heb je het goed voor met het milieu, de C250 CDI BlueEfficiency is geen koopje. Hoeft het voor je allemaal niet zo snel dan kun je ook opteren voor de C200 CDI BlueEfficiency, op dieselgebied dan. En die is beduidend goedkoper met een vanafprijs van 39.326 euro. De dikke diesel verlaat voor niet minder dan 44.699 euro de showroom. Dankzij een gunstige CO2-uitstoot van 138 gram per kilometer beloont de overheid de C250 CDI BlueEfficiency met een B-label.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Snel en zuinig door het leven met de Mercedes-Benz C250 CDI BlueEfficiency
sinds 2 weken ben ik eigenaar van c 250 cdi 2010 brandstofverbruik 20 liter diesel op 358 km dit is het werkelijk verbruik dus niet wat de boordcomputer aangeeft uitgerekend 1 op 17,9 waarvan 70 procent snelweg cruise control op 118 km/h ongeveer 1800 a 2000 toeren verbruik valt mij erg mee ik lees op internet verhalen van 1 op 15 a 16 hoe deze mensen rijden weet ik niet waarschijnlijk gebruiken ze de cruise control te weinig
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

branstofverbruik
prestatie
degelijkheid

Minpunten

heb ik op dit moment nog niet