Lekker cruisen met de Infiniti G37S

Tja, soms zit het even niet mee. Sta je op het punt om Infiniti op de Europese markt te introduceren, verkeert heel de wereld opeens in een crisis. Mooi is dat. Toch beweert de dealer in Barendrecht het niet eens zo heel slecht te doen. Sterker nog, ook tijdens ons bezoek waren alle medewerkers in gesprek met potentiële klanten. Is er dan wellicht toch nog hoop?

Tja, soms zit het even niet mee. Sta je op het punt om Infiniti op de Europese markt te introduceren, verkeert heel de wereld opeens in een crisis. Mooi is dat. Toch beweert de dealer in Barendrecht h
Lekker cruisen met de Infiniti G37S

Het is natuurlijk ook maar hoe je het bekijkt. Infiniti heeft vooralsnog slechts twee dealervestigingen, in Amsterdam en in Barendrecht, dus ook al verkopen beide dealers vrij aardig, dan nog zijn de aantallen marginaal. En ligt menig concurrent derhalve niet wakker van de komst van Infiniti. Goed, aangezien de G voor ons continent helemaal nieuw is, hebben we een date met de G37S. Met de S van sport. Oftewel, voorzien van een sportonderstel, dito remsysteem en vierwielbesturing. En onder de kap? Natuurlijk een dikke zescilinder, in V-vorm die 320 pk naar de achterwielen stuurt.

BMW-associaties

Nooit van Infiniti gehoord? Het merk vormt de luxedivisie van Nissan. Jawel, het is een Japanner! Daar schrik je van hè? Je bent niet de enige, want menigeen dacht inderdaad ook dat de grote sedan van Amerikaanse makelij was. Niet, dus. Het design van de G is niet bepaald alledaags en je moet ervan houden om het zo maar te zeggen. Tot de C-stijl oogt ie nog best fraai, maar eenmaal bij de kont beland was de inspiratie van de designafdeling volledig weggeëbd. Ook is duidelijk met een knipoog naar een Duitse fabrikant gekeken. Zien we daar een Hoffmeister-knik? En ook het korte schakelpookje doet ons op de een of andere manier aan BMW denken. Een schakelpook? Jawel, standaard is de G uitgerust met een handbak. Al behoort een automaat uiteraard wel tot de mogelijkheden. Het pookje ligt lekker in de hand en verwisselen van verzet gaat uiterst nauwkeurig. Beetje jammer dat je het aangrijppunt van de koppeling wat moeilijk kunt vinden, zodat menig gangwissel wat stoterig verloopt. Aan vermogen geen gebrek in de G37S. Kijk, hij is echt wel snel, laten we dat voorop stellen, maar ja van die 320 paarden hadden we eigenlijk toch iets meer verwacht. Van nul naar honderd duurt 5,8 tellen en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Pas boven de 5.000 tpm gaat de ruim 1.700 kilogram wegende kolos er echt rap vandoor en je kunt doorhalen tot 7.500 krukasomwentelingen. Daaronder sleurt ie er lekker aan, maar daar is alles meegezegd. Schakellui rijden is echter geen enkel probleem. Het geluid dat de 3,7-liter grote krachtbron produceert verdient een dikke pluim; echt zo’n mooie en volle zescilindersound. En ga je in een bocht stevig op het gas staan, dan zet de kont een kleine stap opzij; het ESP-systeem grijpt vervolgens abrupt in.

Complete uitrusting

Zoals we ook van de duurdere modellen van Nissan gewend zijn (Murano, 350Z) heb je weinig reden tot klagen over de uitrusting. Overigens wil Nissan bewust Infiniti gescheiden houden van het eigen modellengamma. Het was immers eenvoudiger en wellicht goedkoper geweest om bij een aantal (geselecteerde) Nissan-dealers een apart Infiniti-plekje te reserveren. Dat terzijde. De uitrusting van onze G37S is dus riant te noemen. Leren bekleding met stoelverwarming, een premium audiosysteem, parkeersensoren voor en achter, bixenon verlichting, keyless entry, een krasherstellende lak en ga zo maar door. Tja, we durfden het niet aan om voor wat betreft die speciale lak de proef op de som te nemen. Dus dat geloven we dan maar. Op de optielijst prijkt verder een cruise control met afstandsradar (ICC) en het zogeheten multi media pack met navi, achteruitrijcamera en een Bose geluidsinstallatie. Over die afstandsradar gesproken, het is een beetje een nerveus type. Je wordt nog net niet zeeziek. De techniek is niet zo verfijnd als we gewend zijn van Europese soortgenoten. Hij speelt voortdurend met de rem en het gas om de bolide op de ingestelde afstand te houden. Nee, dat had ook wat geciviliseerder gekund. Bovendien is het zaak om zelf ook alert te blijven -eigenlijk heel logisch, maar goed, de techniek liet het tot twee keer toe afweten met als gevolg dat we zelf vol in de ankers moesten. Dat neemt niet weg dat de G37S een fantastische reisauto is. Op snelheden ruim boven de limiet vervoert ie de inzittenden in alle rust en met veel comfort. Het motorgeluid verdwijnt dan naar de achtergrond en windgeruis is hem zo goed als vreemd. Op deze manier cruisen kost overigens wel een paar centen, want het brandstofverbruik is allesbehalve gering en aan diesels doen ze bij Infiniti (nog) niet. Op een liter benzine kwamen we niet verder dan 8,5 kilometer. En op korte ritjes vormt een verbruik van 1 op 7 geen uitzondering.

Het interieur biedt zoals eerder aangehaald een weldaad aan luxe. Zo is de bestuurdersstoel bijvoorbeeld op talloze manieren instelbaar en kun je zelfs de wangen aan je postuur aanpassen. Achterin zit je eveneens prima. Aan beenruimte geen gebrek, maar gezien de niet geringe wagenlengte had er meer in kunnen zitten. Dat geldt ook voor de kofferbak. Die valt ons een tikje tegen, al bedraagt de inhoud nog altijd 450 liter. De klep opent met een druk op de knop en je houdt er vervolgens altijd vieze vingers aan over, aangezien het opspattend straatvuil aan de kont blijft kleven. O ja, de knop is iets uit het midden gepositioneerd, je wilt daarom nog wel eens de optionele achteruitrijcamera toucheren, die exact in het midden is geplaatst. En dan de prijs. De Infiniti G37S is er vanaf 60.370 euro. En dat is gezien zijn uitrusting en voorkomen best redelijk te noemen.

Deze autotest is fueled by Gulf