Audi Q5 mist een eigen gezicht

Compacte SUV’s. Hyundai en Kia waren er enkele jaren geleden als de kippen bij met respectievelijk de Tucson en

Compacte SUV’s. Hyundai en Kia waren er enkele jaren geleden als de kippen bij met respectievelijk de Tucson en Sportage. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De Europese autobouwers waren op dat moment nog bezig met de grote jongens à la Audi Q7 en Mercedes ML. Maar ja, groot is voortaan politiek incorrect, dus moest het roer om. Resultaat? Een stortvloed aan Europese ‘compacte’ SUV’s waaronder nu ook Audi’s Q5.

En ja, daar staan we dan, oog in oog met de Q5. Het lijkt erop alsof ‘project compacte SUV’ bij Audi enige haast heeft gehad. Spannend? Nee, niet echt. Natuurlijk, alles zit prima in elkaar, laat dat maar aan de Duitsers over. En op technisch vlak ook al geen commentaar, maar we missen toch een beetje het onderscheidend vermogen. De Q5 is niets meer en niets minder dan een kleine Q7. Punt. Is daar iets mis mee dan? Ja, in onze ogen wel. Audi heeft zich er gewoon te gemakkelijk vanaf gemaakt.

Milieu

Goed de toon is gezet. Qua exterieur dan. Alhoewel, ook het interieur is zo op het eerste gezicht weinig vernieuwend en vertoont veel overeenkomsten met het binnenste van een A5 om maar eens een model te noemen. Feit is wel dat de gebruikte materialen uiteraard van topniveau zijn -al zetten we onze vraagtekens bij het plastic rondom de bedieningstoetsen van de elektrisch bedienbare ruiten in het portierpaneel- en de verschillende elementen sluiten naadloos op elkaar aan. Een echte Audi dus. Meer dan in de Volvo XC60 krijg je het gevoel met een serieuze jongen op pad te zijn. Verantwoordelijk daarvoor is de lange(re) en hoge(re) neus van de Duitser. Ondanks dat ie zich in de categorie der compacte SUV’s schaart, ervaar je dat absoluut niet op de troon achter het stuur. Op zich een goede zet van Audi. Voor de omstanders lijkt het alsof je begaan bent met het milieu (je kiest voor een Q5 in plaats van een Q7) terwijl je niet hoeft in te leveren op dat superieure gevoel waar menig SUV-koper op kickt. Met de nadruk op lijkt, want onze gast met 2,0-liter TFSI-turbomotor weet wel raad met het vloeibare goud. Tja, het frontale oppervlak is blijkbaar zo compact nog niet. Ook al geeft de fabriek een gemiddeld verbruik op van 1 op 12, dat haal je bij lange na niet. Eerder 1 op 8. Oei. Toch maar een A4 Avant kopen dan?

Krachtig koppel

Audi koppelt de 2.0 TFSI standaard aan de zeventraps S tronic-transmissie. Tja, kort maar krachtig: motor/bak-combinatie vormt gewoon een perfect koppel. Maar dat is inmiddels wel een bekend gegeven. De transmissie is uitstekend met de rechtervoet te bedienen. Wat?! Jawel, als je het gaspedaal tijdens versnellen iets lift, schakelt de transmissie direct een tandje over. Audi weet uit de 2.0 TFSI een vermogen van 211 pk te peuteren voor de Q5 en qua trekkracht schopt ie het tot 350 Nm vanaf 1.500 tpm. Genoeg om de ‘compacte kolos’ in 7,2 seconden naar de honderd te laten sprinten en een topsnelheid van 222 km/h te bewerkstelligen. Prima, maar het probleem is dat je tijdens tussenacceleraties regelmatig het gaspedaal volledig moet vloeren om de gang erin te krijgen. En ja, dan stijgt het verbruik zoals eerder gezegd drastisch. Aan isolatie geen gebrek in de Q5. De motor hoor je nauwelijks. Een enkele keer tijdens handmatig overschakelen -overigens alleen met de pook; flippers achter het stuur ontbreken- trakteerde de uitlaat ons op een sportieve plof. Maar daar blijft het dan ook bij. Het enige waar we op snelheid wellicht over kunnen zeuren is het windgeruis over de uit de kluiten gewassen buitenspiegels. Echt storend? Nee, dat niet.

Prijzig

De aanschaf van een SUV in welke gedaante dan ook (compact of groot) hoeft per definitie niet te betekenen dat je binnenin over zeeën aan ruimte beschikt. En dat geldt ook voor de Q5. Eigenlijk valt het ons zelfs een beetje tegen, de ruimte op de achterbank dan. Of tegen, we hadden er meer van verwacht. De zittingen achterin zijn vrij kort en de beenruimte is niet overbemeten. Natuurlijk je kunt er prima zitten als volwassen persoon, maar het houdt allemaal niet over. De A4 Avant heeft op dat vlak bijna evenveel bewegingsruimte. Ook qua bagagecapaciteit ontlopen ze elkaar niet zo heel veel; met 50 liter extra wint de Q5 nipt. Waarom toch steeds die vergelijking met de A4 Avant zul je je afvragen? Nou, de Q5 is gebouwd op het platform van deze zakentopper. Hij staat alleen wat hoger op poten, is ook fors hoger, maar daarentegen wel een centimeter of zeven korter. Bovendien ben je een flinke zak extra geld kwijt als je voor de Q5 kiest. Zeker als je je vergrijpt aan de ellenlange optielijst, zoals de importeur dat heeft gedaan. In de basis kost de Q5 2.0 TFSI Quattro 53.215 euro, maar dankzij zaken als leren bekleding, een navigatiesysteem, een panoramadak en nog veel meer van dit ‘fraais’ kost de gereden versie zo’n 83 (!) mille. Belachelijk.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (23)

Audi Q5 mist een eigen gezicht
Dit jaar zowel Q5, A6 als A4 aangekocht, qua degelijkheid vind ik de Q5 de beste van de 3. De 4X4 is voortreffelijk, afwerking.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Veruit de beste auto in zijn segment deze 3.0 tdi. Ik heb een nieuwe mercedes ml 320 cdi gehad bwj 2007 en daarna een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
ik heb één van de eerste q5 heb er lang op moeten wachten toen der tijd,heb erg veel problemen met olieverbruik,hele motor uit elkaar geweest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ik heb onlangs een aantal proefritten gemaakt met deze mooie auto en mag nu 5 maanden wachten voor de levering. Ik heb het rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Laten we beginnen dat het een prachtige auto is. Maar dat is dan ook alles. Meerdere malen stil komen te staan vanwege versnelligsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Bij haakse bochten schokt / trilt het stuur / stuurkolom. Enerzijds kan ik me dit voorstellen bij de grote banden (255, 20 inch), maar het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Bijna een half jaar volop aan het genieten van deze fantastisch rijdende Q5, het 'veilige gevoel' komt met name door de hogere zit wat tevens.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Sinds een jaar een 2.0 TSFI Pro Line. Boven verwachting in elk opzicht. Helaas ook voor het brandstofverbruik wat dat is niet mals. Een gemiddelde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Klein jaartje nu Q5 2.0 TSFI. Geweldige auto. Laten chiptunnen dus nu dik 250pk en dat wil wel. Had standaard 18inch eronder liggen en sinds.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Sedert begin januari in het bezit vasn een q5 automaat. Wat een geweldige auto. Prestaties zijn overweldigend. Veel bekijks. Auto overgiens niet in Nederland gekocht... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ik ben sinds 8 april 2009 in het bezit van een 2.0 TFSI automaat. De auto rijdt fantastisch, is super afgewerkt en het MMI systeem is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Wij rijden met een Q5 2.0 TFSI sinds juni! Vooral kortere afstanden en dat komt het brandstof verbruik niet ten goede! Dit minpuntje weegt niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ik heb de Q5 2.0 TFSI nu 2 maanden. inmiddels mee naar Italie op vakantie geweest en wat een waanzinnig goede auto! Rijdt zo perfect,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Mijn introductie uitvoering met 20 inch velgen en bijbehorende brede banden geeft helaas een vervelende trilling in het stuur bij normale rijsnelheden en de auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
IN JAN.2009 HEB IK PROEF GEREDEN. FANTASTISCH, WAT EEN WAGEN. ONDANKS DE PRIJS VAN DE OPTIES, HEB IK ALLE OPTIES GENOMEN. LEVERTIJD VAN WAGEN IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Heb proefgereden in een 2.0 TFSI automaat. Geweldige motor en combinatie met aut. top. Enorm veel trekkracht, motor blijft eraan sleuren. Merkt weinig van een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ik ben eigenaar geworden van een Q5 3 liter TDI Een geweldige auto rijd als een trein en dan bedoel ik een TCV . Gelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ben sinds midden april ook de trotse bezitter van een audi Q5 3.0 TDI. Monsterauto in 1 woord geweldig. Nadelig vond ik de lange levertijd met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ben sinds begin april 2009 trotse en zeer tevreden bezitter van een prachtige Audi Q5 3.0 TDI met nagenoeg alle opties. De auto rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Ik heb een proefrit gemaakt en een dik uur met een brede glimlach rondgereden. Ook al had ik vanwege de onderhandelingen iets willen verhullen, dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Perefcte wagen, stuurt superstrak en is toch geweldig comfortabel. Opties als navigatie en telefoon maken de auto wel meteen erg duur, maar bediening en werking.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q5 mist een eigen gezicht
De auto zelf gereden almost perfect in alle facetten. Jammer dat in een "vrije" Europese markt, de NL Importeur en Nederlandse overheid de auto-kopers en vrije.. Lees volledige review.
Audi Q5 mist een eigen gezicht
Prachtig uiterlijk, goede motorische prestaties (2.0T) heeft veel koppel, je hebt niet het gevoel in een grote zware auto te rijden. Leuke gadgets bij te.. Lees volledige review.