Heel gewoon maar wel zuinig - Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX

Opel heeft onder de naam ecoFLEX een aantal zuinige en ‘milieuvriendelijke’ modellen klaar staan. Eén daarvan is de

Opel heeft onder de naam ecoFLEX een aantal zuinige en ‘milieuvriendelijke’ modellen klaar staan. Eén daarvan is de Corsa CDTI ecoFLEX, die na een update eind vorig jaar in de 20% bijtellingscategorie valt en nog zuiniger is geworden. Hoe weet deze spaarmobiel te presteren?

Hoewel de laatste twee jaar de focus steeds meer op zuinige modellen is komen te liggen, wist Opel ons in 2002 al te verrassen met een Eco4-uitvoering van de Astra. Door allerlei aanpassingen aan de techniek, uitrusting(!) en aerodynamica wist deze 4.4l/100 km te verbruiken. En in 2007 presenteerde het merk de Corsa Hybrid Concept, die ruim onder de 4 liter dook. Terug naar de huidige Corsa EcoFLEX.

Opel heeft voor het nieuwe modeljaar technische- en 45 kilo aan gewichtsbesparende maatregelen doorgevoerd om het verbruik van de EcoFLEX terug te dringen. Nu verbruikt de compacte Duitser volgens de fabriek 4.1/l/100 km in plaats van 4.5l/100km. Hierdoor loopt hij weer in de pas met de concurrentie van Seat en Volkswagen, bijvoorbeeld. Het recept om deze spaarzame brandstofinname te bereiken is geen verrassing, maar wel effectief, zo zal blijken.

Aan het uiterlijk is de Corsa EcoFLEX gewoon als ieder andere Corsa te herkennen. Compact, met een schuin aflopende daklijn - die ook bij andere merken in de smaak valt - en langgerekte lichtunits. Subtiele spoilers zijn niet te ontdekken, zelfs de verlaging valt eigenlijk niet op. Wellicht zul je ‘m wel spotten door de speciaal ontwikkelde wieldoppen, die echter door de importeur in ons geval werden vervangen door lichtmetaal. Het ambitieuze Green Spirit is speciaal voor deze uitvoering ontwikkeld, weer eens wat anders dan wit, maar uiteraard zijn ook andere kleuren leverbaar.

Op technisch vlak werd de 1.3 CDTI 75 dieselmotor ter hand genomen, en softwarematig geoptimaliseerd. Met 75 pk en 170 Newtonmeters die pas écht bij 2000 toeren tot leven komen (en na 3000 toeren weer te ruste gaan) is de Corsa prima bedeeld voor een ‘spaarmobiel’. De duw in je rug ontbreekt, wat dat betreft voelt hij wel aan als een benzinemotor. De vijfversnellingsbak kent geen storend lange verhoudingen, waardoor je eigenlijk niet door hebt met een ‘groene’ versie te rijden. Daardoor rijdt de Corsa heel prettig, en kun je prima meekomen met het verkeer, in voldoende stilte. De 75 paarden zijn wel het minimum, want er moet toch 1000 kilo vervoerd worden. Opvallend is wel de vage besturing in de middenstand, waardoor je op de snelweg toch regelmatig kleine stuurcorrecties moet maken. Tot slot is de verhoogde bandenspanning van de 1 maat smallere banden (175-breedte) goed te merken, onderweg reageert de Corsa wat stoterig. Voor wat hoort wat. Stiekem weten we wel dat de fabrieksopgave van het verbruik halen meestal onmogelijk is. Een week netjes meerijden met het verkeer en veel snelwegkilometers resulteerde in een verbruik van 1 op 19.1, ofwel 5.2l/100km. Daarbij moet opgemerkt worden dat ons exemplaar nog hagelnieuw was. De vijflitergrens doorbreken gaat op termijn in ieder geval wel lukken.

Wanneer we instappen is de inrichting en opzet koek en ei. Slechts een ‘groene’ toerenteller in het overzichtelijke instrumentarium en een subtiel gekleurde pookknop verraadt zijn bescheiden aard. Verder is het interieur overzichtelijk opgezet, waarbij de aluminiumkleurige afwerking op het dashboard en de oranje/geel-kleurige dashboardverlichting het donkere klimaat wat opfleurt. De gebruikte materialen zijn zoals verwacht overwegend uit kunststof vervaardigd, maar zit op details na – plaatsing radionavigatie – goed in elkaar gestoken. Door de sterk aflopende daklijn is het zicht naar achter niet optimaal. Goed kijken dus, en eventueel parkeersensoren bijbestellen. De totaalindruk blijft degelijk en volwassen.

Waar de Astra Eco4 nog een uitgedund uitrustingsniveau kende, is daar bij de EcoFLEX modellen geen sprake van. Onze reisgenoot is bijvoorbeeld in diverse trims te bestellen en de optielijst mag er gewoon worden bijgepakt. Wij reden de Enjoy (anno 2009 vergelijkbaar met de nieuwe uitvoering Edition), die standaard voorzien is van zes airbags, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische ramen en –spiegels, en radio/cd. Onze demo is verder aangekleed met airco, mistlampen, verwarmde buitenspiegels, 15 inch lichtmetaal, parkeerhulp achter en DVD navigatie met telefoonfunctionaliteit. Dat drijft de vanafprijs a 18.095 euro wel op naar meer dan 21.000 euro en dat is natuurlijk een boel geld. Wie op en top wil (be)sparen gaat voor de instapper (Selection), die voor 16.795 euro te boek staat of kiest voor de eenliter benzine, die voor minder dan 13.000 euro al voor je deur staat en ook een B-label heeft.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Heel gewoon maar wel zuinig - Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX
deze opel corsa is de eerste opel die ik rij en hij bevalt uitstekend
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

interieur is luxe (color edition) en de drie cilinder bevalt uitstekend ,zonder meer de het beste wat te krijgen is

Minpunten

brandstof verbruik is 1 op 16 zou 1 op 22 moeten zijn , maar dat zijn fabriekswaarden
Heel gewoon maar wel zuinig - Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX
We hebben er nu 3400 km mee gereden, begin verbruik was 1:11 nu de laatste keer hebben we op 1 dag ongeveer 500km gereden en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Heel gewoon maar wel zuinig - Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX
heb de corsa 1.2 ecoflex lpg uitvoering cosmo net een week in bezit kan er geen negatieve dingen aan ontdekken. de 1.2 motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5