We kunnen gerust stellen dat Nissan met de Qashqai en Qashqai+2 een regelrechte imagobooster in handen heeft. De Japanners hadden (de Murano daargelaten) tot op heden vrij brave modellen in het gamma, maar door met een stoergelijnde compacte SUV te komen en die als crossover te presenteren – Nissan pronkt benadrukt niet de offroad eigenschappen – verandert dat beeld volledig. Zeker omdat dit segment vrij populair is. Toegegeven, de zilvergrijze lak laat het design er niet ten volle uitkomen, toch valt goed te zien dat de iets hoger en fors langere (+21 cm) Qashqai
+2
een serieuze strijder in het veld is. De hoog op de poten gezette koets wordt aangedikt met kunstof beklede wielkastranden en dorpels, waarbij de profielen op de motorkap de neus extra stevig neerzet. Vervolgens verzorgen de aflopende raamlijn en aluminium dakrails nog een vleugje dynamiek, want dat mag anno 2009 natuurlijk niet vergeten worden.Op dreef
Motorisch heeft Nissan voor de Qashqai+2 voldoende aanbod op de rit. Naast een tweeliter benzine met 140 pk is er ook een evengrote 150 pk sterke diesel voorhanden. Wij rijden de benzineversie, die gekoppeld is aan de (optionele) CVT-automaat. Heel flitsend en dynamisch wordt-ie er helaas niet van. Nu moeten we van 140 pk ook geen wonderen verwachten – het is zeker niet onderbemeten. De CVT heeft als eigenschap de motor flink de toeren in te jagen om te presteren. Dat is opzich niet onlogisch, het maximumkoppel is pas bij 4800 toeren beschikbaar, maar het gevolg is wel dat wanneer je in stedelijk verkeer rijdt of gaat inhalen met een regelmatig hoorbaar hard werkende motor onderweg bent. De enige remedie is de gasvoet goed beheersen, maar soms ontkom je er dan nog niet aan. Wel is er nog een tiptronic-functie, maar de ‘schakelingen’ daarvan komen niet echt natuurlijk over. Nee, ondanks dat de bak ons in de lange files flink heeft kunnen ontlasten, zouden wij toch voor de handbak gaan, of de diesel met zestrapsautomaat kiezen. Ondanks veel snelwegkilometers verstookten we uiteindelijk 10.6l/100 km. Een op tien rijden wordt waarschijnlijk geen gemakkelijke opgave; een minnetje.
Heel overtuigend is de Qashqai+2 wel als het om rijden gaat. Nissan heeft de Qashqai+2 meer dan een decimeter grotere wielbasis meegegeven – die extra ruimte moet ergens vandaan komen -, maar dat maakt de Japanner allerminst log of zwaarlijvig aanvoelend. Daarbij koos het merk niet voor een comfortabelere insteek. De afstemming van het onderstel is opvallend strak, soms zelfs wat straf, waardoor bochten en snelle manouvres kinderspel zijn. Voor de bestuurder een groot plezier, de passagiers genieten mee als ze er van houden. Zeker, deze Nissan biedt voldoende comfort voor de inzittenden maar de technici hebben rijdynamiek hoger op het prioriteitenlijstje gezet.
Voor extra grip op het asfalt en vooral zanderige of modderwegen biedt de All-Mode vierwielaandrijving uitkomst. In normale omstandigheden worden gewoon de voorwielen aangedreven, en mocht dat nodig zijn dan worden de achterwielen erbij betrokken. Tot slot kun je in de zogenaamde ‘Lock’-modus de verdeling van de kracht voor en achter vastzetten, waarbij de voorwielen 57% voor hun kiezen krijgen.
Overzichtelijke cockpit
Een diepere blik in het interieur leert ons dat het hier wel om een aangenaam verblijf draait. De bediening van alle knoppen is stevig degelijk en het lederen zitmeubilair is strak van snit, maar zit comfortabel en ondersteunt goed de ledematen. Ook valt op dat de binnenspiegel vrij laag is gemonteerd. Onze testkandidaat heeft een panoramadak, zodat je s’avonds sterren kunt tellen of kan profiteren van de lichtinval. Dat heeft wel iets minder hoofdruimte tot gevolg maar die blijft onverminderd prima. Deze ‘lange’ Qashqai heeft door zijn grotere wielbasis meer bewegingsvrijheid op de achterbank te bieden (en tevens meer bagageruimte), toch had uw redacteur hier nog meer wonderen van verwacht. Met drie of vier vrienden of het gezin op pad kan natuurlijk prima, maar de lange lieden uit de samenleving komen toch met de knieën in de knel. En dan staat de 10 cm verschuifbare achterbank in de gunstigste stand. Helemaal achterin hoor je ons niet klagen. De 450 liter blijkt ruim zat voor de nodige koffersets. Daarnaast kun je daar twee extra zitplaatsen tevoorschijn toveren, met plaats die groot genoeg voor de kids genoeg is. Het is tenslotte een ‘+2’.
Ruim in de luxe
Qua luxe en veiligheid zit de Qashqai+2 behoorlijk ruim in zijn vel. Zo heeft de Optima-uitvoering gewoon zes airbags, ESP, parkeersensoren achter, 17 inch lichtmetaal, lederen stuur, radio/cd/mp3 en Bluetooth aan boord! Toch een aantal zaken die bij de concurrentie optioneel zijn. Daarvoor betaal je iets meer dan dan 30 mille, wil je nog All-Mode 4x4 dan moet je 2450 euro bijleggen en ga je een energielabel achteruit.
Onze Tekna-uitvoering voegt daar onder meer nog lederen bekleding, keyless go, radio/cd-wisselaar, verwarmbare voorstoelen aan toe. Voor deze extra luxe betaal je 1910 euro. De CVT vergt een investering van een 2800 euro, maar dan rijd je wel weer weer iets zuiniger. De optielijst blijft beperkt tot xenonverlichting en het zeer gebruiksvriendelijke navigatiesysteem, dat voor 2400 euro te bestellen is. Een aanrader!
Schrijf een review