Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd

Volkswagen komt alweer met de zesde generatie van zijn succesnummer, de Golf. Net zoals de voorgaande edities wijzigt

Volkswagen komt alweer met de zesde generatie van zijn succesnummer, de Golf. Net zoals de voorgaande edities wijzigt de fabrikant het uiterlijk slechts minimaal. Althans, zo op het eerste gezicht. Vooral binnenin en op motorisch vlak is een grote sprong voorwaarts gemaakt.

Volkswagen komt alweer met de zesde generatie van zijn succesnummer, de Golf. Net zoals de voorgaande edities wijzigt de fabrikant het uiterlijk slechts minimaal. Althans, zo op het eerste gezicht. Vo
Volkswagen Golf VI 2.0

Al moet gezegd dat ook het front bij nader inzien toch duidelijk is vernieuwd en meer in lijn is met het gezicht van de eveneens nieuwe Scirocco. De achterzijde daarentegen, lijkt op de lichtunits na, nauwelijks gewijzigd. Verder komt Volkswagen met diverse optionele zaken die tot voor kort voorbehouden waren aan modellen uit het hogere segment, zoals een heuse inparkeerhulp en adaptieve cruise control, waarbij de auto volledig automatisch de ingestelde afstand tot zijn voorligger bewaart. Je hoeft buiten de bebouwde kom alleen nog maar het stuur te bedienen. Lekker makkelijk, én veilig!

Allemansvriend

Wie eenmaal plaats heeft genomen achter het stuur waant zich in een model uit een hogere klasse. De diverse interieurpanelen sluiten voortreffelijk op elkaar aan en de kunststoffen zijn ook weer van betere kwaliteit. Het lijkt wel alsof je in een Passat CC bent gestapt. Een groot compliment voor de interieurontwerpers! Dat wordt straks nog een hels karwei voor de interieurarchitecten bij Audi om dit weer te overtreffen in de nieuwe A3. Het instrumentarium is helemaal nieuw van opzet en oogt wat dat betreft een stuk moderner dan de klokkenwinkel in de Scirocco. Tja, en op het meubilair ook al geen commentaar. De stoelen bieden voldoende steun en zijn op talloze manieren te verstellen, zodat je altijd wel een goede zitpositie kunt vinden, ongeacht je lichaamslengte. Deze nieuwe Golf is namelijk een echte allemansvriend. Ook de sportieve automobilist weet het meubilair te waarderen en kan het zitvlak van de bestuurdersstoel voldoende laag instellen. Achterin eveneens geen gebrek aan bewegingsruimte. Je kunt zonder al te veel problemen met vijf personen op pad.

Commonrail

Voor de aandrijving biedt de fabrikant weer een ruim pallet aan motoren. Overigens zijn nog niet alle krachtbronnen beschikbaar. Als instapper dient een 1,4-liter 16v benzinemotor met 80 pk. Verder zien we op benzinegebied nog een 102 pk sterke 1.6, een 1.4 TSI met 122 pk en als voorlopige topper diezelfde 1.4 TSI maar dan met 160 pk. Dieselen kan in een 2.0 TDI met 110 of 140 pk. Kortom, keuze genoeg. Straks volgt uiteraard nog een ultrazuinige Bluemotion-variant, de 1.6 commonrail TDI met een CO2-uitstoot van slechts 99 gram per kilometer. Goed voor een A-label en uitermate geschikt in de lease vanwege het lagere bijtellingpercentage van 20 procent. Ook komt VW natuurlijk met hét icoon op de proppen, de GTI. In de zesde editie levert de 2,0-liter FSI turbomotor 211 pk dat garant staat voor een sprint naar de 100 km/u in 7,2 tellen en een topsnelheid van 238 km/u. Maar goed, wij hebben nu de beschikking over een diesel, de 140 pk sterke 2.0 TDI om precies te zijn. En in ons geval ook nog eens gekoppeld aan een DSG-bak. Nee, niet de nieuwe zeventraps maar de versie met zes gangen. Aangezien VW de pompverstuivertechniek in de Golf voorgoed vaarwel heeft gezegd, ligt voorin een heus commonrail aggregaat. Verschil? Nou en of. Al is bij een koude start (en het was erg koud tijdens de testsessie) nog wel iets van een dieselnagel te horen, maar eenmaal op temperatuur heb je nauwelijks het idee met een oliestoker op pad te zijn. Verantwoordelijk daarvoor is natuurlijk ook de DSG-transmissie die onder normale omstandigheden zo snel mogelijk het zesde en laatste verzet opzoekt. Niet alleen goed voor het verbruik, maar ook voor de geluidsoverlast. En ja, veel toeren heb je niet nodig om serieus te versnellen. Het maximaal koppel (320 Nm) piekt namelijk al vanaf 1.750 krukasomwentelingen.

Souplesse

Die DSG-transmissie hebben we al vaker geroemd en ook in combinatie met deze nieuwe dieselmotor blinkt ie uit in souplesse. Als passagier ervaar je de gangwissel niet tot nauwelijks, zo vloeiend verloopt het samenspel tussen beide koppelingsplaten. Minder vloeiend is de afstemming van het onderstel. De afstemming neigt voortaan meer naar Audi A3-niveau: iets harder dus. Al kan dat ook te maken hebben met de grotere 18-inch wielen onder ‘onze’ VI. Dat maakt het overigens wel weer mogelijk om met hogere snelheid een bocht aan te snijden. Dat belooft wat voor de GTI! Druk je je voet in het tapijt dan accelereert deze diesel vanuit stilstand in 9,3 tellen naar de honderd en topt ie bij 207 km/h. Best aardige prestaties inderdaad. En dan te bedenken dat het verbruik gemiddeld zo’n 1 op 18,5 bedraagt. En om deze waarde te bereiken hoef je echt niet continu in de slipstream van een vrachtwagen te rijden. Kijk, rij je voornamelijk korte stukjes, ja, dan stijgt het verbruik natuurlijk aanzienlijk, maar koop dan ook geen diesel. Simpel.

Inparkeerhulp

Een aanrader voor diegene die bij het horen van de term ‘fileparkeren’ al het zweet op zijn voorhoofd heeft staan, is de inparkeerhulp. Het systeem werkt feilloos. Betaal 1.065 euro meer en je Golfje zoekt na een druk op de knop een geschikte parkeerplek voor je op met behulp van wat sensoren in de zijkant van de bumper. En dan? Gewoon de aanwijzingen op het display in het instrumentarium volgen. Kind kan de was doen. De elektronica neemt het stuurwiel volledig van je over, zodat je even iets voor jezelf kunt gaan doen, zoals je oogschaduw of lippenstift bijwerken. O ja, vergeet niet te remmen als de boel begint te piepen. Dat doet het systeem namelijk niet zelf.

De Golf VI is redelijk schappelijk geprijsd. De instapper is namelijk nauwelijks duurder (40 euro) dan zijn voorganger. De 1.4 16v Easyline is er vanaf 17.790 euro. Dieselen kan zelfs een stuk goedkoper in de 2.0 TDI (110 pk) vanaf 25.490 euro. Onze gast, de 2.0 TDI Highline DSG met 140 pk en wat extra tierelantijnen zoals leren bekleding, navi en de inparkeerhulp moet 41.930 euro opbrengen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf VI: nieuw, maar vertrouwd
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5