Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-clusive vol verrassingen

Het Koreaanse merk Kia heeft de afgelopen jaren grootse Europese stappen gezet. Vanuit een in Duitsland gelegen

Het Koreaanse merk Kia heeft de afgelopen jaren grootse Europese stappen gezet. Vanuit een in Duitsland gelegen ontwikkelingscentrum is onder meer de heel nette c’eed geboren. Maar wij Europeanen willen ook nadrukkelijk dynamiek en sportiviteit in ons blik hebben zitten. Daar had Kia begin dit jaar met de pro_cee’d een logisch antwoord op. Maakt deze 1.6 CRDi X-clusive die wensen waar?

Zo’n 10 jaar geleden was het niet moeilijk om de Koreaanse modellen onderweg uit het verkeersbeeld te pikken. Merken als Daewoo, Hyundai en Kia maakten hun opmars met diverse modellen. De troefkaart bestond vooral uit veel uitrusting voor een lage prijs, oog voor design hadden ze naar onze maatstaven wat minder. Anno 2008 is dat zo goed als verleden tijd. Kia zette koers naar Europa door een ontwikkelingscentrum te openen in het Duitse Russelheim. Het merk sloot met Hyundai de handen ineen als het gaat om de ontwikkeling van diverse motoren en modellen, zoals dat bij de Kia c’eed en Hyundai i30 het geval is.

De pro_cee’d behoeft echter een speciale vermelding. Kia maakte zich er niet zo makkelijk vanaf door de vijfdeurs c’eed te nemen en twee deuren te demonteren. Het merk boetseerde na de motorkap en voorschermen een nieuwe (lichtere) koets met een eigen, drie centimeter lager en dus sportiever aflopende daklijn, inclusief dynamisch achtersteven met gespierde wielkasten, waar stiekem soms iets van de Audi A3 in te zien is. Dat laatste is overigens niet zo gek, Kia heeft een ex-Audi ontwerper paraat! Desondanks is het totaalplaatje meer dan geslaagd, de pro_cee’d oogt duidelijk gedrongener en vlotter, iets dat precies de bedoeling was. Naast een sportief koetswerk is dat technisch gerealiseerd in het onderstel, want daarvoor werd de pro_cee'd ook stugger afgesteld. Ook krijgt elke pro_cee’d lichtmetaal mee. Wie immers met vlot ogend vervoer aan komt zetten rijdt ook meestal graag door, natuurlijk.

Onder de motorkap is er voor de pro_cee’d dan ook genoeg pit beschikbaar. Op dieselgebied heeft Kia de 1.6 en 2.0 CRDi dieselmotor paraat, met 90, 115 en 140 pk. Wij hadden de beschikking over de zakelijk verantwoorde 1.6 CRDi met 115 pk, die tevens 255 Nm trekkracht mobiliseert. Na enkele kilometers verdwijnt de wat knorrige koude start als sneeuw voor de zon en blijkt deze zelfontbrander buitengewoon verrassend soepel, stil en krachtig. Genagel is vrijwel niet meer te waarnemen en van een doordringende dieselbrom is onderweg geen sprake. Ja mensen, tijden veranderen. Daarnaast is het verbruik heel redelijk: gemiddeld verstookten wij in de testperiode 6.5l/100km. En hoewel er ‘slechts’ 115 paarden paraat staan, voelt de pro_c’eed nog wel wat vlotter aan. Geholpen door een licht te bedienen koppeling en versnellingsbak zet je gemakkelijk de sokken er in, tot maximaal een kilometer of honderdnegentig. Een prima te versmaden verfijnde oliestoker, die wij net zoals de importeur dat deed in combinatie met een luxe uitrusting zouden verkiezen boven de tweeliterversie met ‘minder’ uitrusting.

De X-clusive die wij rijden is het topmodel uit de range. Voor deze uitvoering is het interieur zichtbaar verrijkt met onder meer lederen bekleding in het interieur. De cockpit is overwegend zwart gekleurd, maar aluminiumlook accenten op het dashboard, stuur en pook frissen het klimaat wat op, waarbij in de avonduren een (te dimmen) fel oranje gloed het instrumentarium en radiopaneel verlicht. Het ontwerp van het dashboard is doordacht, met alle bedieningselementen op de juiste plaats. Jammer dat het scherm van de optionele navigatie net een maatje te klein is. De afwerking an sich laat niets te wensen over, want met de bouwkwaliteit is niets mis. Wel doet de lichte bediening van de knoppen op het stuur, hendels en toetsen lichtelijk afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Met wat steviger materialen en toetsen met meer weerstand zou die indruk een flinke stap omhoog kunnen. Ook zouden we de designafdeling aanbevelen leder of stof in de deurpanelen te verwerken, zodat kunststof niet de overhand krijgt. Het lederen zitmeubilair stelt ons wel snel tevreden, de zit is vrij stevig, waarbij de wangen goed weten te ondersteunen. Op de achterbank breekt de lagere daklijn op, en is de hoofdruimte wat beperkt. Tsja, wie mooi wil zijn...

Dat is eigenlijk alleen het voornaamste waar Kia aan zou moeten sleutelen. Want onderweg met de pro_cee’d rijdt deze Kia verrassend meer dan verdienstelijk. Met de al genoemde 1.6 CRDi in het vooronder word je uitgenodigd om er een actieve rijstijl op na te houden. Het onderstel beloont die aspiraties met een iets zware maar directe besturing, waarmee je de Koreaan eenvoudig kunt verleiden tot een speelkwartiertje. De afstelling is weliswaar niet het scherpst van de snede, maar biedt voldoende communicatie voor regelmatig stuurplezier. De demping is overigens toch niet heel stevig, dat zal de kilometervreter wel kunnen waarderen. Het 17 inch rubber van Europese makelij houdt lang grip, om daarna in veilig onderstuur over te gaan. Dit zien we graag!

Tot slot pakt Korea ons als vanouds in met veel uitrusting. Dit X-clusive topmodel beschikt over allerlei prettige luxe accessoires. Om te beginnen zijn zes airbags gemonteerd en beschikken we over ABS en ESP. Verder is radio/cd/mp3-audio standaard – in ons testmodel is het optionele geïntegreerde navigatiesysteem gemonteerd – en werken automatische airco, cruise control, lederen bekleding, parkeersensoren en stoelverwarming comfortverhogend. Een regensensor en 17 inch lichtmetaal completeert de greep uit de standaarduitrusting, het privacy glass voor de achterste ramen bestelde de importeur nog als optie mee. Net als elke c’eed is ook de pro_cee’d gezegend met zeven jaar garantie, waarvan vijf jaar volledig.

De prijslijst van de Kia pro_cee’d begint momenteel bij 16.995 euro, voor de 1.4 CVVT Challenge. De dieselversies staan vanaf 19.795 euro in de boeken. Onze 1.6 CRDi X-clusive moet – niet verrassend – wat meer opbrengen, namelijk 25.795 euro opbrengen, en dat is beslist - als vanouds - scherp te noemen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.