Japanse gekte - Honda Civic Type R

Honda betreedt de compacte middenklasse behoorlijk eigenzinnig. Waar tegenwoordig dynamische, maar strakke looks de

Honda betreedt de compacte middenklasse behoorlijk eigenzinnig. Waar tegenwoordig dynamische, maar strakke looks de trend bepalen, gooit het merk het met de Civic het over een heel andere boeg. Uitbundige, funky belijning maken deze Japanner lekker anders dan anders. En dat is nog niet alles, want Autovandaag reed de nog sportievere Civic Type R. Dan breekt de hel pas écht los!

Honda betreedt de compacte middenklasse behoorlijk eigenzinnig. Waar tegenwoordig dynamische, maar strakke looks de trend bepalen, gooit het merk het met de Civic het over een heel andere boeg. Uitbun
Honda Civic Type R

De Honda Civic van de huidige generatie is behoorlijk excentriek vormgegeven. Zijn design is zeker origineel en uniek, maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Bij de Civic Type R wordt dit beeld in het kwadraat geschetst. Het silhouet oogt vooral laag en breed, waar de brede grille uitlopend in lijn naar de koplampen ook een duit in het zakje mee doet. Honda ging verder niet voor ‘veilig’ en tekende scherpe maar gestroomlijnde looks, twee prominente uitlaten in driekhoekdesign, mistlampen in diezelfde vorm en serieus spoilerwerk. Dan is ook nog eens de lak vuurrood gelakt. Dit ziet er spannend uit! Allesbehalve alledaags, dus. De Type R schreeuwt om aandacht als een uitgedoste Japanse straatracer uit The Fast and the Furious, alleen de knallende muziek ontbreekt nog. Die aandacht krijg je zeker. Weten liefhebbers een zwarte Golf GTI nog wel te herkennen, een Civic Type R zul je nooit over het hoofd zien èn horen.

Next level

Naast flitsende looks ondersteunt de donkere uitlaatbrom zijn ware aard. Daarvoor is niet alleen een bijpassend uitlaatsysteem in het leven geroepen, ook een opgefokte tweeliter krachtbron is van de partij. Honda weet als geen ander hoe ze krachtige toerenmachines in het vooronder moeten lepelen. Met onder meer ingenieuze i-VTEC klepbedieningtechniek is de tweeliter in staat meer dan 8000 toeren te draaien, ook is hij met 201 pk bijzonder krachtig. Let wel, de Type R stelt het zonder turbo, meer uitzondering dan regel. Die tweehonderd pk’s komen pas tegen de 7800 toeren vrij, ook het maximale koppel oproepen vergt een flinke zwieper van de toerenteller. Dit betekent niet dat we lager in de toeren met een futloos apparaat te maken hebben.. Gasgeven bij pakweg 2000 toeren – vocaal begeleid door een altijd aanwezige sonore uitlaatsound - wordt niet afgestraft met tegenstribbelende techniek, ook is de acceleratie zeker niet (s)loom. Dat valt helemaal niet tegen tussen al dat turbo-geweld! Wie dooraccelereert wordt – wanneer de wijzernaald 5500 toeren passeert – getrakteerd op een extra duwtje in de rug, alsof onze rode vuurkogel zich nog eens schrap zet en helemaal in z’n hum raakt. Dan brandt het i-VTEC lampje, voor het geval je nog niet door had je in ‘the next level’ te begeven.

Deze sportieve sensatie gaat door tot net na 8200 toeren, waarbij – heel racy – er rode ‘shifting lights’ gaan branden als signaal om nu echt op te schakelen. De geluidsbeleving bij dit soort toerentallen is ongekend. De tweeliter schreeuwt en giert het werkelijk uit (van blijdschap?) en wel zodanig dat je bijna denkt dat hij op hol geslagen is. Geen nood, het blijft allemaal heel, dat heeft het merk wel bewezen. Wie er zo flink de sokken in zit sprint in maximaal 6.6 tellen naar de 100. Misschien een tikkeltje minder snel dan zijn concurrenten, maar de manier waarop de Type R deze prestaties neerzet maakt dat veel meer dan goed. Wie immers met zo’n heethoofd rondrijdt verwacht eigenlijk ook geen gladgestreken symfonieën en overdadige trekkracht bij lage toeren. Wil je echt van kiet, dan zul je in de toeren moeten. Werk aan de winkel, dus.

Toch is dat helemaal geen straf, naast een enthousiast motorblok in het vooronder is het schakel- en koppelwerk minstens net zo belangrijk. Ook daarin is de Civic Type R heer en meester. De bediening van de koppeling is geen last – zoals een echte racekoppeling kan zijn - en maakt fool proof vrij baan voor soepele schakelingen. De zesbak zelf schakelt straf en met veel gevoel, voor die echte rijdersbeleving. Zo weet je precies waar je aan toe bent en kun je het maximale kunnen van de Type R benutten. Op het oog denk je met een brutaaltje te maken te hebben die een gebruiksaanwijzing verdient, maar daar is hier dus geen sprake van.

Heet scheurijzer

Hardcore en compromisloos, met deze krachttermen kunnen we de rijeigenschappen van de Type R wel omschrijven. Een rij-auto als deze Civic verdient een onderstel die wel raad weet met het wegdek en een sportieve rijder. Honda neemt het begrip scheurijzer zeer serieus en dat resulteert in een hard(handige) afstemming, waarbij comfort niet bovenin het prioriteitenlijstje stond. Geen speciale sportstanden of dat soort zaken, de Type R staat te allen tijde op scherp. Op vlakke wegen zijn onze bevindingen louter positief, de ‘R” kleeft aan de weg en de gripgrenzen liggen ver weg. Bochten nemen was nog nooit zo leuk... Vooral ook omdat het directe stuurgevoel je zo precies mogelijk koerswijzigingen laat bepalen. Liggen er klinkers, hobbels of andere oneffenheden op de loer, dan verandert de zaak. Ja, dat zul je gaan voelen! Tanden en kiezen blijven op hun plaats, maar van enig comfort is weinig sprake. Normaal zouden we dat not-done vinden, maar in de Civic Type R zien we het als de enige juiste vertaling. Zo’n wildebras als deze hot hatch is, dat vraagt om een opgefokt karakter in alle opzichten.

Chaos in de cockpit

Dat is in de cockpit niet anders. Allemachtig, dit is bijna shocking. We hebben al eerder een Honda Civic Hybrid onder de loep genomen, dus een deels digitaal instrumentarium is voor ons niet nieuw, maar verder…Rood stevig racy-zitmeubilair bekleed met een combinatie van alcantara en stof - hier zul je niet vanaf schuiven - bijpassende vloermatten, sportpedalen en een bijna chaotisch ingedeeld dashboard. De logica ontdekken duurt een hele tijd, gezien het aantal knoppen en de plaatsing daarvan. Of de airco aanstaat zien we niet 1,2,3, het navigatiesysteem zet je eerst aan het puzzelen en zelfs starten is anders dan anders; de Civic Type R heeft een rode startknop en zit links. Gelukkig is die wel snel gevonden, evenals het kekke sportstuur. Het instrumentarium is deels digitaal weergegeven en is gehuisd in twee aparte zones; de snelheid zien we digitaal, de toerenteller prijkt analoog in het midden tussen de koelvloeistofmeter en brandstofvoorraad, belicht door een – jawel – rode gloed. Ziet er flashy uit!

Twee smaken

Helemaal wild van de Civic Type R? Honda heeft twee uitvoeringen beschikbaar. De Type R zoals hier besproken en één met de toevoeging Race. Die laatste is ‘spartaanser’ uitgerust, biedt nog iets meer sportiviteit en staat geprijsd voor 32.150 euro in plaats van 35.250 euro die je voor ons exemplaar zou moeten neerleggen. Naast een hoop rijplezier beschik je dan over zaken als zes airbags, ESP, cruise control en een alarm, maar ook een middenarmsteun – toch iets comfortabels! – boordcomputer, xenon, automatische airco en radio/CD hoort er bij. DVD navigatie met bluetooth telefoon- en spraakfunctie is optioneel te bestellen. Plaats voor twee achterin is ook standaard, en die zul je zeker net na aankoop vaak nodig hebben. Rijden in een Civic Type R biedt een uniek spektakel zonder concessies en is een belevenis op zich, daar moeten rasechte sportievelingen wel warm voor lopen...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Japanse gekte - Honda Civic Type R
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Japanse gekte - Honda Civic Type R
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5