Nou, daar staan we dan, oog in oog met de sterkste diesel-Audi ooit. De twaalfcilinder met voor elke cilinderbank een aparte turbo, levert een vermogen van 500 pk en -nog indrukwekkender- een koppel van 1.000 Nm! Waar gaat het over?! Een ‘klein’ prestigeobject waarschijnlijk, waarin het genieten is, zo hoog boven het asfalt. Althans, als je graag in rechte lijn wordt afgeschoten. De V12 maakt gehakt van het toch niet misselijke wagengewicht van ruim 2,5 ton. In 5,5 seconden zit je al aan de 100 km/h en het beest blijft versnellen tot aan de afgeregelde top van 250 km/h.
Onbeschoft
Volgens de heren ingenieurs is het blok nauw verwant aan de R10 Le Mans racewagen. Leuk om te weten, maar dat is dan ook meteen de enige overeenkomst. We nemen met een beetje gezonde spanning plaats op de bestuurdersstoel, waarbij we de sleutel natuurlijk in de zak houden. Een ‘sportbolide’ start je vanzelfsprekend met een druk op de knop. Voet op het rempedaal en starten maar! En dan? Nou, dan komt de twaalfcilinder tot leven. Het motorgeluid lijkt wel buitenaards; niet te vergelijken met wat dan ook. De sound vormt een combinatie van gierende turbo’s, op en neer bewegende zuigers en nog wat andere niet nader te definiëren klanken. Ook menen we voorin een typische dieselbrom te herkennen. Kortom, het topmodel uit de Q7-reeks klinkt indrukwekkend en allesbehalve geciviliseerd. Mooi? Nee, apart. Vervolgens zetten we de keuzehendel van de automaat in D, wachten we een fractie van een seconde, en vloeren we het gaspedaal. De grote kolos spurt onbeschoft hard naar hoogst illegale snelheden. Petje af voor de zestraps automaat, die serieuze krachten moet incasseren. Wellicht dat daarom het overschakelen van één naar twee en twee naar drie iets langer duurt tijdens een sprintje. De transmissie moet natuurlijk wel heel blijven. De koets duikt dan ook merkbaar voorover om vervolgens na de gangwissel weer de neus in de wind te steken. Och ja, dat maakt de krachtsexplosie alsmaar groter! Zodra je in de verte een bocht ziet, is het zaak toch even gas te liften. Het is geen sedan of avant en dat ervaar je maar al te goed in de bocht. Dan speelt het hoge wagengewicht wel degelijk parten. En komen ook de keramische pizzaschijven van pas. Jawel, de V12-uitvoering beschikt standaard over een setje high performance keramische remschijven. En die zijn niet goedkoop: twintig mille om precies te zijn! Over de stuurinrichting zijn we ‘verdeeld enthousiast’. Kijk, op snelheid wens je een beetje weerstand –en dat is ook het geval, maar in de stad, daar waar deze kolos ook regelmatig te vinden zal zijn (je wilt immers opvallen), is de bekrachtiging nog steeds ver te zoeken. Je moet het stuur met stevige hand ronddraaien om het brede rubber van richting te veranderen. Niet ideaal dus voor de ‘huisvrouw’ op weg naar het winkelcentrum.
Gemiddelde drinker
Wie denkt dat je een godsvermogen kwijt bent om deze Q7 te rijden, heeft het helemaal bij het juiste eind. Alleen al die aanschafprijs van 180.800 euro! Maar toch wel opvallend, in positieve zin, is het gemiddeld verbruik. Hij is gezien zijn kunnen eigenlijk helemaal niet zo’n drinker. Volgens de fabrikant slokt ie gemiddeld -zolang je je een beetje beheerst- ‘slechts’ 11,3 liter op honderd kilometer. En dat valt nog alleszins mee, om eerlijk te zijn. Om even terug te komen op de hoge aanschafprijs. Voor dat bedrag beschik je natuurlijk wel over een bijna uniek exemplaar. De topper onderscheidt zich van zijn mindere broeders onder meer met standaard lichtmetaal in de maat 20-inch, LED-dagrijverlichting in de voorbumper en aan weerszijden een ovale eindpot uit de achterbumper. Tot slot heeft Audi hier en daar nog wat V12-badges op de carrosserie geplakt om medeweggebruikers de stuipen op het lijf te jagen. Binnenin is het de combinatie van leer, alcantara, carbonfiber en een hele reeks aan technische snufjes die garant staan voor een passende, luxueuze uitstraling. Overigens kun je de dieseltopper geheel naar eigen wens aankleden. De Nederlandse importeur verwacht dan ook dat geen enkel exemplaar onder de 2 euroton de deur verlaat. Nog even sparen!
Schrijf een review