Nog meer Freude am Fahren met de BMW 330d

Als antwoord op de volledig nieuwe modellen van de concurrentie gooit BMW er gewoon een facelift tegenaan voor de

Als antwoord op de volledig nieuwe modellen van de concurrentie gooit BMW er gewoon een facelift tegenaan voor de 3-serie. En dan maar hopen dat ie zich weer kan meten met zijn tegenstrevers. Natuurlijk weet de fabrikant dondersgoed dat het wel goed zit. En wij nu ook na een blokje om met de fantastische, nieuwe 330d.

Nieuw? Ja, nieuw. Het uiterlijk mag dan zo op het eerste gezicht nauwelijks zijn gewijzigd, de zes-in-lijn oliestoker die als 330d door het leven gaat, is echt helemaal nieuw. Dankzij wat aluminium componenten is het gewicht van het aggregaat ook nog eens afgenomen. Vijf hele kilo’s om precies te zijn. Dat geldt echter niet voor het vermogen. Nee, om alvast een tipje van de sluier op te lichten: de nieuweling schopt het tot 245 pk (was 231) en een koppel van 520 Nm (was 500). Maar goed, eerst nemen we even de wijzigingen aan het uiterlijk met je door.

Het lijkt mee te vallen met de veranderingen aan de 3-serie reeks. Dat moet ook tot hoge heren in München zijn doorgedrongen, want tijdens de perspresentatie hebben ze voor de ‘lol’ het huidige exemplaar naast de gefacelifte versie geparkeerd. En warempel, het werkt. We zien opeens wel verschil! Te beginnen met het front. De nieuweling krijgt weer het oude, vertrouwde gezicht met nieren uit één stuk, verder zijn de mistpitten nieuw getekend en beschikt de motorkap over extra plooien. Lopen we via de zijkant naar achteren dan zien we andere zijskirts, een andere kofferklep, bumper en aangepaste lichtunits. De designafdeling is weer terug bij af, want de achterlichten hebben weer de bekende L-vorm. Dus, al met al toch nog een redelijke opknapbeurt. Zeker als je beide modellen naast elkaar ziet. En binnenin dan? Nou, hier zien we werkelijk geen verschil. Toch zou de fabrikant andere materialen hebben toegepast. Dat geloven we dan maar. De iDrive-jongens hebben zich wel helemaal mogen uitleven. Of beter gezegd, ze hebben hun fouten uit het verleden hersteld. Al moet gezegd dat je met een beetje gezond verstand en wat oefening ook het oude iDrive op den duur met je ogen dicht kunt bedienen. Maar goed, met een reeks extra toetsen rondom de draaiknop is het systeem gebruiksvriendelijker gemaakt. Tja, je vraagt je dan af wat de meerwaarde nog is van het in eerste instantie als ‘less is more’ bedoeld systeem. Leuk om te vermelden is verder dat je ook in de 3-serie kunt internetten. Tenminste als je in Duitsland woont, je een abonnement van 12,50 euro hebt genomen (wat op zich niet duur is) en stil staat. Voldoe je niet aan deze criteria dan gaat het feest niet door. De fabrikant is momenteel in onderhandeling met andere providers buiten het thuisland, zodat ook wij in de toekomst gebruik kunnen gaan maken van deze dienst.

Allemaal leuk dergelijke nevenzaken, maar het draait natuurlijk allemaal om het rijden zelf. Vinden wij dan. En het freude am fahren heeft BMW gelukkig ook nog steeds hoog in het vaandel staan. Zelfs met een diesel. Sterker nog, na enkele meters in de nieuwe 330d ben je al lang vergeten met een oliestoker onderweg te zijn. Wat een geweldige krachtbron! Hinderlijke trillingen die doorgaans een zelfontbrander sieren zijn hem volledig vreemd. Ook het geluid lijkt in de verste verte niet op dat van een tractor. Wie vol zelfvertrouwen het gaspedaal vloert, merkt dat de achterwielen zoeken naar grip. Ook in snelle bochten heeft de kont de neiging een stapje opzij te zetten. Leuk! Na 6,1 tellen zit je al aan de honderd en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. De dikste diesel, oftewel de 335d met 286 pk is slechts ééntiende sneller op deze sprint. Ook bij tussenacceleraties is het verschil marginaal. Gewoon laten staan dus, zes mille in je zak houden en snel die 330d bestellen. Aangezien het koppel van de 330d al piekt bij 1.750 tpm zit je eigenlijk nooit om trekkracht verlegen. Zeker al je je bedenkt dat de koppelkromme vlak blijft tot 3.000 omwentelingen. Overigens is het daarna allesbehalve behelpen. Je kunt de teller tot ver in het rode gebied jagen waarbij de bolide blijft versnellen. Over de afstemming van vering en demping geen kritiek. BMW hanteert nu eenmaal een meer sportievere setting en dat heeft uiteraard een positief effect op het asfalt, en dan met name op een bochtig traject. Verplaats je je regelmatig over de kasseien dan is enig ‘inlevingsvermogen’ vereist.

Wat kost dat nu, zo’n 330d? Vanaf 52.500 euro in sedan trim. De 330d Touring kost 54.850 euro. Interessant voor de milieubewuste koper: deze diesel is tegen een meerprijs van 1.340 euro in de zogeheten BluePerformance uitvoering bestellen. En dan? Nou, dan voldoet de krachtbron aan EU6, een norm die in 2014 van kracht wordt.

Deze autotest is fueled by Gulf