Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf

De Volkswagen Passat R36 heeft de importeur voor een dilemma gezet. Zit Nederland wel te wachten op een krachtige

De Volkswagen Passat R36 heeft de importeur voor een dilemma gezet. Zit Nederland wel te wachten op een krachtige zescilinder-Passat met dito looks? Importeur Pon is er uit, de R36 komt gewoon naar ons land. Wij reden alvast een paar dagen met een Duits exemplaar en waren al snel onder de indruk.

‘U komt voor de R36?’ krijg ik te horen wanneer ik klokslag negen uur de showroom binnenloop bij de importeur. Een meer concrete aanduiding heeft deze top-Passat niet nodig. Immers, de R32 is het codewoord voor een supersportieve Golf, en andere R-modellen heeft VW nog niet in het gamma. Die titel krijgt een model niet zomaar toebedeeld. Veel vermogen, 4Motion vierwielaandrijving met een sportonderstel, een uitlaatsound die er echt mag wezen en het nodige aan spoilers en skirts voor de uiterlijke vertoning. Nee, je ziet en hoort direct dat dit niet zomaar ‘een Passat’ is. De verlaging, blauwe remklauwen, de achterspoiler, rondom aangedikte wielkastranden en groot lichtmetaal laten niets aan de verbeelding over. De felblauwe lakkleur met de chromen grille aan de voorzijde én de dubbele verchroomde uitlaatpijpen achteraan zetten deze snelle gezinscombi nog eens extra op de voorgrond. Jazeker, we rijden de Variant, eigenlijk nog leuker. Want wie verwacht deze Wolf(sburger) in een – toegegeven, sportieve - gezinsverpakking?

Nu we het over spektakel hebben, Volkswagen Individual heeft ook zijn best gedaan om het interieur overeenkomstig aan te kleden. Naast het aangepaste instrumentarium - met een ambitieuze snelheidsmeter die tot 300 km/u reikt - zetten sportpedalen en het stevige, iets afgeplatte stuur de toon, de aluminiumlook middenconsole past daar tenslotte mooi bij. Het lederen/alcantara zitmeubilair ziet er niet alleen fraai uit, het zit ook werkelijk als gegoten. Naast de nodige verstelling aan rugleuning, lendesteun en zitvlak kun je ook de wangen aan weerszijden ‘opblazen’. Op die manier kun je jezelf helemaal klemzetten voor een snelle rit. Dat zien we graag, ze laten je niet meer los!

Als je de motor gestart hebt en een beetje met het toerental speelt, zal je dit gevoel nogmaals bekruipen. Onder de kap ligt namelijk een 3.6 FSI, met zes cilinders, directe inspuiting en een donkere sound die maar liefst 300 pk probeert te verhullen. Probeert, want hoewel deze krachtbron in de Passat CC wordt geleverd en daarin heel gedistingeerd klinkt, is dat in de R36 een heel ander verhaal. Na het starten klinkt er vooral een sonore brom, maar wanneer we het gaspedaal beroeren wordt het wilde zescilinderorkest opgetrommeld. Dat horen we graag! Samen met de standaard zestraps DSG-transmissie belooft de komende tijd heel plezierig te worden. Toch verlopen de eerste kilometers opmerkelijk rustig en behoedzaam. De snelschakelende bak met dubbele koppeling schakelt vlot naar hoogst mogelijke versnelling, waardoor we al snel 60 in 6 rijden. Maar geen nood, want wanneer de techniek is opgewarmd en het gaspedaal dieper ingetrapt mag worden, komt deze valse bescheidenheid op tafel. Razendsnel schakelt de bak van 6 naar 3, het toerental klimt direct en uit het vooronder begint de 3.6 enthousiasmerend te brullen. Wat gaat dat hard, maar wat wil je; 300 pk, 350 Nm, van 0-100 in 5.8 seconden en een top van 250 km/u. Om een vliegende start te maken kun je gebruik maken van een launch control, waarbij de bak in S-stand moet worden gezet met het ESP uitgeschakeld. Voet op de rem, gaspedaal naar beneden. De toerentellernaald blijft op 3200 toeren steken, waarna het loslaten van het rempedaal de koets zonder enig drama van rokend rubber of spinnende wielen zich lanceert. Lang leve 4Motion. Enerzijds is iets meer spektakel gewenst, aan de andere kant mogen we niet zeuren, wil je grip, krijg je grip! Blijf je rijden in de S-stand, dan houdt DSG een lage versnelling aan, waardoor je soms aan 4500 toeren of meer wordt blootgesteld. Niet altijd de bedoeling, maar wel duidelijk Sportief. Schakelen kan ook nog via de opvallend kleine paddles aan het stuur. Daarvoor hoeft de bak niet per se in de manuele modus te staan, al neemt DSG het dan later wel weer over als je de paddles niet meer beroert.

Dat deze zeer serieuze Passat ook serieus stug is afgesteld, laat zich raden. Niet als een sportwagen natuurlijk – het blijft een Passat – maar wel stevig, zonder irritatie op te wekken. Goed gedaan, want door het lage, voortreffelijk zittende meubilair ben je al snel te porren voor een binnendoorrit. Wanneer de techniek het te hard vindt gaan doemt er eerst onderstuur op, later volgt het ESP als vangnet. De besturing is in beginsel iets zwaarder dan je gewend bent, maar zodra je verder instuurt wordt dit nog veel zwaarder. Vooral met (par)keren is dit een onwennige gewaarwording.

Zoals verwacht mag worden van deze bijna 62.000 euro kostende Duitser is de uitrusting niet alledaags. Touchscreen DVD-navigatie, het prettige elektrisch verstelbare zitmeubilair van leder/alcantara zijn naast een ruime bewegingsvrijheid – we denken ook even praktisch! – gemonteerd op ons testexemplaar. Ook de 18 inch lichtmetalen zijn van de partij. De vraag die je kunt stellen is of je een dergelijk bedrag wilt besteden aan een Passat. Tegenwoordig is dat trouwens geen lastige opgave meer, na de komst van de Passat CC. De Passat R36 kost fors meer dan het voorgaande topmodel, de 3.2. Wel is de beleving gewoon heel anders; veel uitbundiger en sportiever. Hier wordt luxe en comfort weggedrukt voor kracht, grip en een heftige sound! Daarnaast zul je nu zeker een aantal verbaasde blikken voorbij zien komen…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Wij hebben de 140 pk diesel gekocht in 2006 en er staat 116000 op de teller. Een plezierige auto om in te rijden en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Rij al jaren met veel plezier in m'n Passat Variant diesel van bouwjaar 1993. Nu 432000 km op het klokje. In december 2 nieuwe winter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Ik ben sinds 2005 eigenaar van een VW Passat, model 2006 1900 TDI, nieuw aangekocht en de eerste 5000km waren zalig, en toen begon de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Mijn passat 1.9 diesel 1999 wel gechipt tot 143pk ,sleurt met gemak vrij zware caravan door europa , Nu 260.000 op de teller zonder noemenswaardige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Heb diverse passat's gereden. Deze auto is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. De lagere bijtelling is een bijkomend voordeel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Dit is mijn 3e Passat Variant en dit is de fijnste motor! In 1988/1992 een 1.9TDI 90 PK 5-bak, in 1996/2010 een 2.0FSI 150 PK.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Heb mijn passat verkocht met een kilometer stand van 191k na binnen 10 maanden 5000 euro onkosten te hebben gehad en daar zit de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
3 jaar terug met 126.000 km gekocht en nu op 209.000 km. Alleen turbo laten vervangen, en gewoon onderhoud volgens het VW boekje bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Ik heb een dikke week nu met 264000 km op de teller en rijd super. Hij (variant 1998) is gechipt op maat naar 143PK verlaagd en.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Spijt van aankoop vorig jaar, talloze keren bij de dealer gestaan voor diverse defecten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Erg mooi afgewerkte auto. Na een dag lang in de auto zitten stap je er zonder rugpijn uit. Rijdt soepel en de motor is krachtig... Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Dit is mijn 3e VW, 1x Golf en 2x Passat. Ruime en degelijke auto, fijne rijdersauto. Perfecte stoelen (sportstoelen) en ontspannend rijden. De 110 kW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Ik rijd ondertussen al weer 7 jaar Passat, mijn vorige 110 PK van boujaar '99 heeft een probleem gehad met de turbo, voor de rest.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Ik kocht de wagen in december 2009. Daar ik van m'n vorige wagen tevreden was(Audi) ben ik bij dezelfde groep (VAG) gebleven De Passat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Sinds 15 januari 2010 de passat 1.6 tdi comfortline blue motion techn. in mijn bezit. Eerlijkheid dient te zeggen, dat ik een beetje volkswagenholic ben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Passat variant Highline 2.0 TDI. Gewldige reisauto met veel ruimte in z'n klasse en uitstekende sportstoelen in alcantara en leer. Motor met veel vermogen. Nog steeds een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Ik heb de auto nu 2 jaar in bezit. Laatste tijd heb ik problemen met het starten van de auto. bij het strten brandt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Fijne-, snelle auto met veel gebruiksmogelijkheden, mede door zijn grote laadruimte. Alleen het laten afweten van fabrikant en importeur Pon geven een onprettig gevoel bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
een degelijke duitse auto met geweldige motor van 1,9 liter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
fijne auto, groot en snel. Rijdt een boxster spider s met gemak in de achtergrond. alleen niet in bochten. Gelukkig durf je met deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Ik heb sinds bijna een jaar de 200PK versie van de VW Passat CC. Deze auto is zowel snel/erg snel dankzij z,n turbo motor, als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
De auto rijdt super passat 2.0 individual maar we telekens weer olie problemen. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer ter reperatie Hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
rij nu 5 jaar in mijn passat 240 000 km bj 1998 tdi plus chip tun = 34 pk meer rij div keren pj naar.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Echte kilometervreter, heen en weer Zuid-Limburg naar randstad met een verbruik van 4.9 ltr! en dat met 350.000 kilometer op de klok. Onderhoud en reparties (incl... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
VIND DIT "OUDE" MODEL NOG STEEDS MOOIER DAT HET HUIDIGE. ONTZETTEND RUIM EN GEWOON EEN PRIMA REISWAGEN DIE MET ZIJN 130 'ECHTE' PK'S RUSTIG DOET.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Rij nu een half jaar in een Passat variant 1.9TDI Comfortline. Ongeveer 30.000 km gereden en geen problemen gehad, sterker nog, hij bevalt mij zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
een heerlijke auto met een snelle en soepele motor. de 2.0 tdi 110 pk commonrail... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
bij 60.000 resp. 75.000 km beide achterwiellagers versleten. Bij 70.000km uitval door defekte dieseloliepomp in tank. Alleen de pomp is bij duitse VW-garage onder coulance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Heb de auto besteld, en aflevering vind over 2 weken plaats. Ben helemaal happy met mijn eerste nieuwe auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat Variant R36 - grote boze Wolf
Passat 1,9 TDI 110pk uit 1998. Rijdt enorm zuinig: 1 op 23,5 als je niet te snel rijdt en vlot schakelt! Zeer betrouwbaar, veilig en comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5