Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen

De Mazda3 MPS neemt het op tegen concurrenten als de Volkswagen Golf GTI, de Opel Astra OPC en de Ford Focus ST. De

De Mazda3 MPS neemt het op tegen concurrenten als de Volkswagen Golf GTI, de Opel Astra OPC en de Ford Focus ST. De keuze in hot hatches is tegenwoordig reuze. Bijna elke fabrikant biedt wel een hoogpotente motor in zijn middenklasser hatchback. Je zult je als autobouwer dus op de een of andere manier moeten onderscheiden. Mazda probeert dit met een fors motorvermogen van liefst 260 pk in het vooronder van de voorwielaangedreven hatchback.

In theorie is dat natuurlijk vragen om problemen om zoveel power alleen op de voorwielen over te brengen. Er is daarom veel aandacht besteed aan de koppelverdeling om de forse krachten te beteugelen. De turbomotor in het vooronder komt uiteraard van de Mazda6 MPS, de eerste telg van de Mazda Performance Series. Alleen verdeelt de motor in de sedan zijn aandrijfkrachten over vier wielen. En dat maakt nogal verschil. Qua design verandert de MPS aan de buitenzijde niet eens zo gek veel ten opzichte van een gewone ‘3’. Met name de grote 18-inchwielen, zijskirts, andere bumpers met honinggraad motief en spoiler op de achterklep maken het verschil. En natuurlijk de grote kachelpijp uit de achterbumper. Een tweede exemplaar aan de rechterzijde van de bumper zou het uiterlijk meer kracht bij zetten. In Groot-Brittannië leveren ze vanwege het ietwat beschaafde uiterlijk nog een stylingpakket, waarbij onder meer de spoilers net iets groter zijn uitgevoerd. De Nederlandse importeur vindt de Mazda3 MPS agressief genoeg en kiest niet voor het sportieve pakket. Jammer? Nou, nee…

 

Forse vertraging

 

Na het ontwaken van de krachtbron komt er een beschaafde brul uit de uitlaat. De heren technici hebben dan ook hun uiterste best gedaan om het geluid te ‘tunen’, zoals dat tegenwoordig wel vaker wordt gedaan. Bij een rustige rijstijl is het verschil nauwelijks te merken met een instapper Mazda3. Maar wanneer het gaspedaal stevig wordt ingedrukt verandert de toon en dringen de geluiden van motor en turbo goed door tot het binnenste. En zo hoort het ook bij een hot hatch! De 260 pk sterke 2,3-liter turbokrachtbron is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die lekker strak en precies te bedienen is, maar waarbij de derde en vijfde versnelling nogal dicht bij elkaar liggen. Oppassen dus bij stevig accelereren! De naald van de snelheidsmeter passeert binnen 6,1 seconden de 100 km/u. En de top is begrensd op 250 km/u. Al dit geweld zou zonder regelsystemen nimmer fatsoenlijk op de weg overgebracht kunnen worden. De MPS beschikt daarom over bijvoorbeeld een systeem dat het inlaatvolume en turbodruk regelt om onverwachte koppelpieken te voorkomen. Ook wordt de stuurhoek meegewogen in de berekening om trillingen in het stuurwiel, veroorzaakt door een ongelijkmatige koppelverdeling, te elimineren. Dit is slechts een kleine greep uit de technische voorzieningen die de Mazda3 MPS tot een uiterst snelle en vooral beheersbare hot hatch maken. Daarbij komt ook nog dat het onderstel en de demperkarakteristiek zijn aangepast om overhellen in scherpe bochten te reduceren. Ten opzichte van een gewone Mazda3 ligt de MPS 10 millimeter dichter bij het asfalt en zijn de stabilisatoren vergroot. Oneffenheden in het wegdek worden rechtstreeks doorgegeven aan de inzittenden. Overigens past dat ook wel bij het sportieve karakter. Natuurlijk zijn ook de remmen aangepast om vanuit hoge snelheden een forse vertraging te bewerkstelligen. De geventileerde schijven vóór hebben een diameter van 320 millimeter, net zo groot als zijn grote MPS-broer.

 

Extra afdak

 

In het interieur springen direct de dik uitgevoerde sportstoelen in het oog, uiteraard met MPS-logo in de rugleuning. De stoelen bieden perfecte steun en sluiten je als het ware helemaal op tijdens een stevige rit. De bestuurder kijkt uit op drie kokers, waarin onder andere de snelheidsmeter en toerenteller zijn opgenomen. Eigenlijk iets te veel van het goede en typisch Aziatisch is het extra ‘afdak’ boven de drie kokers. Wel zijn de meters erg goed af te lezen vanwege de continue verlichting na het inschakelen van het contact. De schaalverdeling van de snelheidsmeter daarentegen is niet echt optimaal, want de 120 km/u grens ligt op slechts een kwart van de teller.

De Mazda3 MPS kost 35.995 euro en heeft een zeer korte optielijst. Simpelweg omdat de snelle hot hatch een riante standaarduitrusting heeft. We noemen onder meer xenon koplampen, lichtmetalen 18-inchwielen, radio met cd-speler, gedeeltelijk leren sportstoelen, volautomatische airco, cruise control en een regensensor.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
we hebben em nu 6maanden en geen enkel probleem tot nu toe. Het bevalt veel beter dan italiaanse en duitse auto's... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
Heerlijke auto, weinig minpunten kunnen ontdekken. rijd lekker soepel maar toch sportief op de weg. rij ongeveer 17.000 km/jaar. de middenconsole is helaas alleen beetje te kort om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
Rijden nu 4 jaar Mazda 3. Heerlijke auto. Echter nu problemen met de uitlaat (katalysator). Belachelijk na deze periode en bovendien nog gevaarlijk ook... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
Zeer snelle auto met prima wegligging en zeer compleet uitgerust. Hiervoor geen mazda ervaring maar ik kan niet wennen aan de koppeling, ik rij.. Lees volledige review.
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
perfecte auto !!!! deze is echt nummer 1 in kwaliteid ! en ook nog heel sportive... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
Had ik eerder moeten doen!... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
De Mazda3 Sedan wordt door mij gebruikt als lease-auto. Ik rijd gemiddeld 60.000 km per jaar. In deze (prijs)klasse voor mij een auto die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
Ik vind Mazda3 een heerlijk sportief rijdende auto met een fenomenale wegligging. Ook qua afwerking en gebruikte materialen in deze klasse geen gelijkwaardig alternatief... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS is krachtpatser op twee benen
U schrijt geen gerantie op olieverversen en of grotebeurd??? ik heb volgende probleem: dag,.. Van onze mazda3 (i.6 benzine) is na zijn eerste beurd (alleen olie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5