Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie

Met de nieuwe Seat Ibiza houden de Spanjaarden de algehele aanhoudende stroom van nieuwe modellen in het compacte

Met de nieuwe Seat Ibiza houden de Spanjaarden de algehele aanhoudende stroom van nieuwe modellen in het compacte segment in stand. Voorlopig komt daar nog geen einde aan, want ook Volkswagen en Ford hebben nog het nodige in petto. Gaan we dus voor iets moois van een ander of is de Ibiza een voltreffer? Reden genoeg voor een weekje belevenissen met de Seat Ibiza 1.6 Sport-Up.

Met de nieuwe Seat Ibiza houden de Spanjaarden de algehele aanhoudende stroom van nieuwe modellen in het compacte segment in stand. Voorlopig komt daar nog geen einde aan, want ook Volkswagen en Ford
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up

Compact is misschien wel te minnetjes omschreven als het gaat om het formaat van de Ibiza. De nieuwe generatie meet 4.05 meter, net iets meer dan de concurrentie. Niet dat dat per definitie iets zegt over bijvoorbeeld de binnen- of bagageruimte, maar feit is wel dat het de technici het gewicht, ondanks de groeispurt, prettig laag hebben kunnen houden. Volgens Seat is er 47 kg bespaard, mede dankzij efficiënter gebruik van staal. Een knap eh...staaltje!

De designfilosofie die Seat hanteert voor de Ibiza een Arrow Design. Meestal zijn dit soort aanduiding meer cryptisch, maar bij de Ibiza is het goed te verklaren. De lichtunits vooraan zijn onder de voorste rand van de motorkap geplaatst, een beetje ondeugend. Ook de vorm van de grille is een ijkpunt. Verder zien we een zogenaamde Dynamic Line in de flanken van de Spanjaard, evenals de hoog oplopende raamlijn. Het houdt het ontwerp – gecreëerd onder leiding van Luc Donckerwolke - slank maar wel levendig, iets dat wel gewaardeerd wordt in deze klasse. Achteraan zijn vooral de hoekige en klein uitgevallen achterlichten kenmerkend. Opvallend is de relatief snel aflopende voorzijde, het geeft de Ibiza iets jongs mee.

Jong of niet, toch voelt de Ibiza heel volwassen aan. Niet alleen qua rijgedrag, daarover later meer, maar ook in het interieur. Voorin is de zit lekker ruim en geven de sportstoelen voldoende steun voor de ledematen. Achterin valt de ruimte wat tegen, vooral de hoofdruimte kan al snel te krap zijn. Jammer! Daarentegen is de bagageruimte wel goed voor elkaar, die meet 292 liter, voldoende voor een aardige kofferset of wekelijkse boodschappen. Seat laat zien dat gewichtsbesparing niet ten koste gaat van interieurkwaliteit en afwerking. In tegendeel, het merk heeft juist zijn uiterste best gedaan om de nieuwe Ibiza een trede hoger op de ladder te zetten. We zijn dan ook heel tevreden met de afwerking van zijn binnenste. Het dashboard is overzichtelijk, en steekt goed in elkaar. De klokken in het instrumentarium en de rode wijzernaalden ogen sportief. Stevig stuur ook! Wel is de rest van het interieur wat donker, zeker met de pianolak afwerking voor de automatische airconditioning die op ons testmodel is gemonteerd. Een rood stiksel of tweekleurige bekleding zou in onze uitvoering wel welkom zijn! Ergonomisch gezien hebben we bijna niets te klagen. De bedieningsknop voor de achterruitverwarming is achter de pook gehuisvest, dat kon beter in de klimaatregeling worden opgenomen. Ook de armsteun is qua positie niet ieders vriend. Gelukkig bleek deze wel te verstellen, dus konden we toch ontspannen rijden, als het moet.

Niet dat de Ibiza je daar toe uitnodigt namelijk. We rijden namelijk met de Sport-Up, waardoor onze Emocionrode nieuwkomer een sportiever onderstel, met stijvere veren en steviger schokdempers. Ook trakteert Seat je dan op 16 inch lichtmetaal. Deze combinatie staat erg goed en sluit goed aan bij het frisse, levendige lijnenspel van de Ibiza. Ja, stug is hij wel. Ook op een niet-vlakke snelweg worden we stevig op de proef gesteld. Een enkele keer storend, maar meestal goed uit te houden. Het houdt de Ibiza stevig op de weg en ook in bochten geeft de Seat geen krimp. Sturen gaat opvallend direct en dat werkt uitnodigend. Onder de kap gaat het er nog niet supersportief aan toe, want Seat moet de FR en Cupra-versies nog aan ons voorstellen. Toch is de in ons exemplaar gelepelde 1.6 liter benzinekrachtbron met 105 pk ruim voldoende voor een pleziertje. De 0-100 sprint en de topsnelheid (zie technische gegevens) bevestigen dit gevoel. De viercilinder is soepel, klimt vlot in de toeren en houdt de Ibiza – jawel – levendig. Ook zijn versnellingsbak helpt hier een handje mee, daar doen de ‘slechts’ vijf verzetten niets aan af. Koppelen en schakelen is kinderspel, waardoor je vlot accelereren soepel verloopt. Meer kracht in het vooronder is leuk, maar voor het jonge, vlotte Ibiza-gevoel helemaal niet nodig.

Plezierig is ook de uitrusting die Seat de Ibiza meegeeft. Gemakken als airco, elektrische ramen en spiegels, cruise control, 4 airbags, armsteun, radio/cd en mistlampen inclusief bochtenverlichting. De optielijst vermeldt nog een rits handige en volwassen zaken. Wat te denken van Bluetooth telefoonfunctie inclusief spraak- en stuurbediening, USB én AUX-aansluiting, een regensensor, parkeersensoren, automatisch dimmende binnenspiegel, ESP met Hill Hold Control of bi-xenonverlichting? En liefhebbers die nu al écht sportief voor de dag willen komen kunnen een exterieur-pakket bestellen, waardoor de Ibiza haast transformeert in een circuit-auto. Ziet er heftig uit!

De prijslijst voor de vijfdeurs Ibiza begint bij 13.895 euro. Ons model staat voor 17.895 euro te boek, en met de genoemde opties staat onderaan de streep een bedrag van 21.130 euro vermeld. Een heel net bedrag voor een pittige aanwinst met een uitrusting waardoor je niet veel meer te wensen hebt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
De nieuwe Ibiza 2016 rijdt heel goed, alleen als een trekhaak belangrijk voor je is zou ik voor een andere auto kiezen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

zuinig
stil
stoelen

Minpunten

Technisch niet mogelijk om trekhaak te monteren
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
De ST 1.2 TDI Style is een prima rijdende auto, met lekker weggedrag. Maar de versnellingsbak is veel te lang voor het motortje.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

+ zuinig
+ wegligging
+ zitplek

Minpunten

- traag
- omslachtig uitbreiden bagage
- vormgeving
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.

Minpunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
heb de ST uitvoering in 12 diesel. zag de auto in wit en was meteen verliefd. De auto stond op bredere zeer mooie lm velgen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Leuke recensies tot nu toe. ik heb er nu 3000 km op zitten en wel wat kleine problemen gehad met de ecomotive. Allemaal slordigheden vanaf.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Sinds 5 weken in het bezit van deze Seat Ibiza Ecomotive SC style uitvoering en inmiddels bijna 4000 km gereden. Ik moet eerlijk zeggen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Momenteel 8600 km gereden, bevalt ons prima; bij regelmatige rijstijl (ook 120 km/u) is verbruik bijna 1:25, dat is heerlijk. Ligt goed op de weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Heb sinds een week een seat ibiza sc 1.2 TDI Copa Plus in mijn bezit. Ben tot nog toe zeer tevreden! Uiterlijk helemaal geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Wagen rammelt veel op verschillende punten. Nog niet opgelost door garage. Maakt tevens een bijgeluid bij het schakelen. Al met al niet zo'n succesnummer. Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
heb nu ongeveer 9000 km op de teller auto rijdt goed. maar het verbruik is abnormaal hoog . de auto van mijn maat (audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
De auto stuurt strak, helaas al enkele probleempjes gehad zoals lampjes van licht kapot blijven soms branden terwijl alles ok is achterruitwisser kapot, verbruik is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Auto rijd beter als beweerd in somige revieuws, prijs kwaliteit zeer goed. Ook in bezit van Ford Focus en rijd vaak ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Het verbruik is slecht. Ik heb 2 seats ibiza 1.2 tdi met 1 auto haal ik net 1000 km en met de andere 900 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
is de 1.2 diese uitvoering, is leuke auto, je moet wel gaan voor de milieuaspecten, niet echt stille auto, verbruik na 16.000 km gemiddeld 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
na 5 minuten terug gereden na garage vanwege spiegel probleem, auto valt dus af. seat dealer vd plaats in utrecht is erg rommelig,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Een prettige auto met een sportief en mooi uiterlijk. Van binnen wederom mooie lijnen en redelijk goed afgewerkt. Voorzien van alle gemakken. Alleen het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Na 13000 km een gemiddeld verbruik van 1:23 Het leerpakket is een aanrader . Perfecte stoelen en stoelverwarming. Fijne auto voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Fijne auto om in te rijden, prima weggedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
heb nu 4400 km gereden de motor rijdt uitstekend heeft vermogen genoeg. het laagste verbruik was 1 op 22.5 van groningen naar woerden . voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Ben +- een week in het bezit van onze nieuwe seat, en moet zeggen om te zien een kekke bakkie! Echter zijn er wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
ben nu een week in bezit van de ibiza 1.2 tdi .hij rijdt goed en is stil en is beslist niet traag zoals wordt vermeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
veel kleine tecnisch problemen, let op als je deze type.s koopt, o.a voorvering, en motormanagement geeft problemen.. Lees volledige review.
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Ik heb helaas weinig goede ervaringen aan deze auto overgehouden in de 5 maanden dat ik hem in mijn bezit heb gehad. Ik kocht hem in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Ik rijd sinds 30 julli een Seat Ibiza Stella+ uit het jaar 2005. Het is een supermooi bakkie en rijdt zeker heel fijn! Sturen gaat soepel.. Lees volledige review.
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Ik heb sinds maart 09 deze seat ibiza gekocht, voor een goedkoop prijsje. Ik moest hem wel laten keuren, dus heb ik laten vervangen, was.. Lees volledige review.
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
een lekker bakkie wat wel van een lekker pittige rijder houd schakelt snel en soepel.minpunten zijn vaak de koplampen kapot gehad soms wel 3 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Ik rij nu sinds Januari 2004 een nieuw gekochte Seat Ibiza 1.4 74kW. Overall is het een fijn autootje. Heb nu 50.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Fantische auto. mooie design, en een lekkere pittige 1.4 hij stuurt heel soepel, veel soepeler dan een VW Polo, ondanks ze het zelfde onderstel hebben(rij soms in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Ik heb mijn Ibiza nu bijna een half jaar. Aan de ene kant ben ik erg tevreden; rijdt goed, vrij pittig voor een 1.4 en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
ibiza 2003 temperatuur sensor kapot nog geen 30.000km gereden wis-was slangetjes eraf, omdat deze tekort zijn gemonteerd, klant betaalt dure prijs voor 1cm slang. beide raammechanisme kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
De seat Ibiza is een mooie auto om te zien en met de 130 pk tdi ook nog eens erg snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
mooie vlotte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza 1.6 Sport-Up naar de frontlinie
Veel problemen met deze auto.De auto had nog maar 30.000 km gereden toen ik hem kocht.Daarna ging er kapot: Electrische raambedining,knop van achterruitverwarming kapot,lampen kapot.. Lees volledige review.