Renault legt met Koleos nadruk op comfort

In tegenstelling tot in het segment der MPV’s heeft Renault bij de SUV’s even de kat uit de boom gekeken. Nu de hoog op

In tegenstelling tot in het segment der MPV’s heeft Renault bij de SUV’s even de kat uit de boom gekeken. Nu de hoog op poten staande modellen een succes blijken te zijn, kan ook de Franse fabrikant natuurlijk niet achterblijven en komen ze met de Koleos. En zoals we van ze gewend zijn ligt de nadruk weer sterk op het comfortabele vlak.

In tegenstelling tot in het segment der MPV’s heeft Renault bij de SUV’s even de kat uit de boom gekeken. Nu de hoog op poten staande modellen een succes blijken te zijn, kan ook de Franse fabrikant n
Renault legt met Koleos nadruk op comfort

Net als die andere Franse autobouwer, heeft ook Renault om hulp gevraagd voor de ontwikkeling van de Koleos, weliswaar min of meer in eigen huis, maar toch. De midi-SUV is namelijk gebaseerd op de Samsung QM5, bedoeld voor de Aziatische markt. Uiteraard heeft Renault de nodige aanpassingen verricht om het model geschikt te maken voor Europa. Al heeft het uiterlijk niet eens zo gek veel wijzigingen ondergaan.

Déjà vu

Wie het front goed op zich laat in werken, krijgt wellicht met een déjà vu-gevoel te maken. Wij dus ook. En dat is helemaal niet gek, want de voorzijde doet sterk denken aan de Clio Estate. Bekijk je de Koleos en profil dan springt direct de schuin geplaatste achterruit in het oog. De achterklep kan overigens in twee delen geopend worden en ook de bagageruimte is op te splitsen. Onder de vloer heeft Renault nog wat extra, ‘geheime’ opbergvakken gecreëerd. Het onderste deel van de klep klapt achterover en vormt zodoende een royaal laadplatform, bestand tegen liefst 200 kilogram aan bagage. De capaciteit van de stouwruimte varieert van 401 tot 1.380 liter. Door de rugleuning van de bijrijderstoel voorin neer te klappen kun je bagage met een maximale lengte van 2,60 meter vervoeren. Ideaal voor de doe-het-zelver, die ook graag de gebaande paden verlaat, want daar deinst deze Koleos eveneens niet voor terug. Een groot deel van de techniek komt namelijk bij partner Nissan vandaan, inderdaad, van de X-Trail. Het interieur kenmerkt zich verder door een enorme hoeveelheid aan opbergvakken. We noemden al de dubbele laadvloer in de bagageruimte, maar er is meer. Veel meer. Zeventig liter om precies te zijn. De voorpassagiers beschikken over een zee aan ruimte, maar dat geldt eveneens voor de reizigers achterin. Ook hier geen tekort aan hoofd- en beenruimte.

Voortreffelijke klanken

De 4x4-techniek van de Koleos komt zoals gezegd rechtstreeks uit de Nissan X-Trail. Zo ook de 2,5-liter benzinemotor. Geen vijf of zescilinder, maar gewoon een viercilinder. Het vermogen bedraagt 170 pk en het koppel piekt bij 226 Nm. Een sprint naar de honderd duurt vervolgens 9,1 seconden en de topsnelheid ligt op 186 km/h. Standaard is deze krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, terwijl tegen meerprijs een CVT-bak tot de mogelijkheden behoort. Dat comfort hoog in het vaandel staat bij Renault merk je direct na de eerste meters. Werkelijk alle oneffenheden in het wegdek worden keurig glad gestreken. Afrolgeluiden van de banden, windgeraas en dergelijke storende klanken is de Koleos vreemd. Aan isolatie dus geen gebrek; het blijft mooi stil in het interieur. Althans, zolang je het volume van het optionele Bose Sound System maar binnen de perken houdt. Wat een voortreffelijke klanken produceert deze audio-installatie! De 2.5 benzinemotor moet het trouwens niet alleen hebben van de hoge toerentallen. Nee, je kunt prima uit de voeten in de lagere regionen. Behalve deze 2.5 biedt Renault ook nog twee diesels aan in de Koleos. Of beter gezegd, één diesel in twee vermogensvarianten. Het betreft natuurlijk de bekende 2.0 dCi met 150 of 175 pk. De laatste versie en de 2.5 benzinemotor in het meest luxe uitrustingsniveau (Privilège) beschikken ‘standaard’ over vierwielaandrijving. Voorlopig. In een later stadium volgen meerdere mogelijkheden om te opteren voor 4x4. Optioneel voor de zelfontbranders is niet de CVT, maar een zestraps automaat. Wie de 150 pk versie de sporen geeft bereikt nog altijd in 10 seconden de honderd. De sterkste variant snoept daar slechts één tiende vanaf. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 180 en 189 km/h. De Koleos heeft behalve het 4x4-systeem nog een aantal ‘handige hulpjes’ voor in het terrein. Wat te denken van bijvoorbeeld Hill Descent Control, een systeem dat de snelheid tijdens het afdalen constant houdt? Daarnaast zien we nog het zogeheten Hill Start Assist, dat de elektronische parkeerrem even vasthoudt bij het wegrijden op een helling. Tot slot heeft het 4WD-systeem nog een lock-stand voor het echte terreinwerk.

Renault weet de Koleos gunstig in de markt te zetten. De 2.5 benzinemotor in Dynamique uitvoering kost 29.000 euro. En dat is beduidend goedkoper dan zijn Europese concurrenten. De veelrijders dienen minimaal 34.000 euro af te rekenen voor de 2.0 dCi met 150 pk. Genoemde prijzen betreffen een Koleos met louter tweewielaandrijving. Een Koleos 4x4, dus in Privilège uitvoering met onder meer standaard leren bekleding is er vanaf 35.600 met 2.5 benzinekrachtbron en kost in de sterkste dieselvariant exact 40.000 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf