Tegen meerprijs kun je de zogeheten ‘acoustic top’ bestellen, uiteraard aanwezig op ons testexemplaar. Het voordeel: je hoeft niet eerst zelf handmatig de vergrendeling boven de voorruit te bedienen. Bovendien biedt deze kap nog eens een extra beschermingslaag tegen invloeden van buitenaf. Het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken en doet echt niet onder voor een hardtop. Die tijden zijn geweest. Bijzonder is eveneens de constructie. Zowel met het dak open als dicht bedraagt de bagagecapaciteit namelijk 260 liter. En weer een noviteit, de stouwruimte kun je vergroten door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. In een cabrio? Ja, in een cabriolet. Laat je de achterpassagiers vervolgens thuis, dan bedraagt de maximale capaciteit liefst 674 liter.
De A3 Cabriolet heeft eigenlijk het design bepaald van de vernieuwde A3 hatchback, die onlangs is gewijzigd. Dat betekent dus een aangescherpt front en de onvermijdelijke LED-strip in de koplampen. Net als zijn grotere broers heeft ook de A3 Cabrio (optioneel) de beschikking over deze feestverlichting, echter wel in een specifieke vorm. Verder heeft Audi gekozen voor vaste rolbeugels achterop, dus geen exemplaren die in geval van een koprol razendsnel omhoog schieten. Aan deze vaste beugels zijn tevens de hoofdsteunen voor de achterpassagiers bevestigd, met als klein minpunt dat ze niet te verstellen zijn én dat ze voor een deel het zicht door de achteruitkijkspiegel belemmeren. Wie denkt dat de ruimte achterin alleen voor kinderen voldoet, heeft het mis. Ook volwassen personen beschikken over voldoende plek voor de ledematen, al zitten ze wel schouder aan schouder.
Dankzij de relatief lage taillelijn kun je met geopende kap bij wijze van spreken zo naar binnen glijden. Instappen met het dak erop vraagt wat meer oefening. Overigens klapt niet alleen de rugleuning voorover, maar schuift ook de stoel naar voren om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Binnenin heeft Audi het eveneens perfect voor elkaar. Het dashboard lijkt één op één te zijn overgenomen van zijn hatchback broer. Waarom ook niet? Mooie materialen en een welhaast naadloze afwerking tillen het kwaliteitsniveau naar ongekende hoogte. Wel zetten we enkele vraagtekens bij de afwerking met geopende kap. De fabrikant hecht hier duidelijk meer waarde aan het functionele dan het esthetische aspect, aangezien het zicht op de kapconstructie niet met een extra afdekplaat wordt bedekt.
Onder normale omstandigheden blijft de koets keurig strak de weg volgen. Dankzij allerlei verstevigingen aan de carrosserie is van torderen nauwelijks sprake. Sterker nog, de dakloze variant gedraagt zich bijna als zijn hatchback familielid. De elektromechanische stuurinrichting volgt mooi des Audi’s de instructies van de bestuurder. Door de kapkeuze weet de fabrikant het zwaartepunt van de cabriolet laag te houden (wellicht ook een reden om de eerder genoemde afdekplaat achterwege te laten) en dat heeft weer een gunstig effect op de rijeigenschappen. Om de sportieve inborst kracht bij te zetten levert Audi de cabrio in eerste instantie met twee krachtige benzinemotoren. Aan de basis staat de 1,8-liter TFSI-motor met 160 pk, die standaard is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In 8,3 seconden bereik je al de 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 218 km/h. Wie een seconde sneller de honderd wil aantikken, doet er goed aan om de 2.0 TFSI-motor te bestellen. Deze bekende krachtbron van het Duitse concern levert ook in de cabrio 200 pk. Maar ja, na een weekje sturen met de 1.8 vragen we ons sterk af wat je moet met die veertig paarden extra. De achttienhonderd voldoet prima en laat zich eveneens desgewenst schakellui rijden. Bovendien ligt het gemiddeld verbruik ook ietsje lager. De zakelijke markt wordt daarnaast op zijn wenken bediend met voorlopig keuze uit twee dieselmotoren. Het betreft de 1.9 TDI (pompverstuiver) met 105 pk en 250 Nm aan koppel of de 2,0-liter commonrail, goed voor 140 pk en 320 Nm aan trekkracht. Vooral die laatste krachtbron maakt indruk omdat het maximaal koppel al bij 1.750 toeren per minuut paraat staat.
Alle modellen zijn standaard voorzien van onder meer een boordcomputer, semi-elektrische bediening van de kap (boven de voorruit handmatig ontgrendelen), cruise control en elektrisch bedienbare ramen. De A3 Cabrio is er vanaf 36.540 euro met 1.8 TFSI-motor. De 1.9 TDI kost minimaal 35.385 euro.