Ford Focus CC is comfortabele cruiser

Ford heeft de Focus in het nieuw gestoken. En ja, dan kan de dakloze variant natuurlijk niet achterblijven. Tijd dus

Ford heeft de Focus in het nieuw gestoken. En ja, dan kan de dakloze variant natuurlijk niet achterblijven. Tijd dus voor een blokje om met de vernieuwde Focus CC. De weergoden zaten tijdens onze testperiode ook nog eens mee, dus wat willen we nog meer…

Ford heeft de Focus in het nieuw gestoken. En ja, dan kan de dakloze variant natuurlijk niet achterblijven. Tijd dus voor een blokje om met de vernieuwde Focus CC. De weergoden zaten tijdens onze test
Ford Focus CC

Het uiterlijk is slechts op details aangepakt en komt vooral tot uiting aan de voorzijde. Hier zien we de gebruikelijke wijzigingen aan grille en bumper. Daar houden de overeenkomsten met de Focus hatchback dan ook mee op. En dat is goed te merken aan de reacties van ‘het publiek’. Menigeen denkt dat het een geïmporteerd model betreft. Inderdaad, vanuit de overkant van de grote plas. Nee, de Focus CC staat toch echt in de Europese prijslijsten. En ja, zelfs in Nederland. ‘Een Focus?’ Ja, het is een Focus. ‘O, dat zou je niet zeggen.’

Achtersteven

Verantwoordelijk hiervoor is natuurlijk de uit de kluiten gewassen achtersteven. En dat is nog zacht uitgedrukt! Ford hakt namelijk de opvouwbare kap in slechts twee parten, waarbij het gehele dak uit één stuk bestaat en de glazen achterruit het tweede deel beslaat. Beide delen moeten een plek vinden in het achterste van de CC, dus dat resulteert automatisch in een dikke kont. Voordeel is wel dat je met het dak dicht een enorme kofferruimte tot je beschikking hebt met een inhoud van liefst 534 liter. Met het dak ingeklapt blijft daar nog maar bar weinig van over (248 liter). Bovendien kun je niet zoals bij menig concurrent het ingeklapte dak een beetje omhoog bewegen om de bagage eenvoudig naar binnen te schuiven. Nee, de speling tussen laadvloer en de opgevouwen delen is een vast gegeven en blijft gering.

Om de kont niet nóg groter te hoeven maken, laat Ford de voorruit behoorlijk ver het interieur in prijken. Bij een kortere A-stijl zou het dak namelijk nog langer moeten zijn en ja, dan waren waarschijnlijk extra steunwielen noodzakelijk om de overhang achter te stutten. We chargeren nu een beetje, maar feit is wel dat de proporties van de Focus CC niet helemaal kloppen. Door de positie van de voorruit dien je alert te zijn bij het instappen om onnodig contact met de A-stijl te voorkomen. Bovendien zitten personen met een lengte tot zo’n 1,70 meter voortdurend in de schaduw van de voorruitstijl.

Aangenaam

Over het algemeen is het goed toeven in het binnenste. Met het windscherm opgeklapt en de portierruiten omhoog is het genieten geblazen. De echte diehard cabriofan moet natuurlijk niets hebben van deze ‘hulpstukken’ en kan zelfs bij gebrek aan een windbreker (optioneel: 375 euro) nog een conversatie aan gaan met de passagiers, zonder gestoord te worden door het windgeraas. Vooral de eerder genoemde positie van de voorruit is hier debet aan. Op de bestuurdersstoel van onze Titanium-uitvoering hebben we weinig reden tot klagen. Het meubilair biedt voldoende steun, maar ook niet meer dan dat. Als je de 2,0-liter benzinemotor serieus de sporen geeft, dan verlang je eigenlijk naar wat meer zijdelingse steun. Overigens nodigt de CC allerminst uit tot sportief rijden. Ten eerste speelt het wagengewicht van 1.450 kilogram hem parten en daarnaast is de gekozen krachtbron ook meer op de comfortabele bestuurder afgestemd. Met zijn 145 pk is het absoluut geen strepentrekker. En dat hoeft ook niet. De sprint naar de honderd duurt 10,3 seconden en de topsnelheid ligt op 208 km/u. Ondanks de verstevigingen aan de carrosserie merk je wel degelijk dat de fabrikant het dak heeft afgezaagd. Torderen van de koets komt vooral op pokdalige wegen tot uiting, maar de koper van een Focus CC zal dat een worst zijn. Nee, zij (of hij) zal vooral de comfortabele afstemming appreciëren en neemt deze extra bewegingen voor lief.

De stuurinrichting kun je via de boordcomputer naar wens instellen. Overigens alleen bij stilstand. Je kunt tijdens het rijden niet switchen. In de modus ‘comfort’ is de bekrachtiging maximaal en kun je met één vinger het wiel ronddraaien. De ‘sport’ -stand biedt vanzelfsprekend meer weerstand en dat is dan ook meteen de betere keuze. Standaard is een handgeschakelde vijfbak die wat gewenning vraagt. Bij overschakelen van twee naar drie moet je de pook nadrukkelijk ‘sturen’ anders kan het zomaar zijn dat je de eerste versnelling in legt. En dat is in veel gevallen niet de bedoeling.

Ford levert de Focus CC in twee uitrustingniveaus, waarbij de Titanium naast de Trend de meest luxueuze van het tweetal is. Het door ons gereden exemplaar is bovendien voorzien van een aantal aantrekkelijke opties, zoals de mooie 18-inch lichtmetalen wielen, bi-xenon verlichting en een audio- en navigatiesysteem. Leuk en aardig natuurlijk, maar dat doet de aanschafprijs wel in rap tempo stijgen. Overigens is de Titanium standaard al rijkelijk uitgerust met zaken als 17-inch wielen, cruise control, leren bekleding, een radio met cd en mp3-speler en een licht- en regensensor. De Focus CC 2.0 16V Titanium is er vanaf 34.675 euro. Het door ons gereden exemplaar kost 41.260 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ford Focus CC is comfortabele cruiser
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus CC is comfortabele cruiser
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.