Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI

Volkswagen was één van de eerste Europese automerken met directe benzine-inspuiting. En kwam er dus ook als van de

Volkswagen was één van de eerste Europese automerken met directe benzine-inspuiting. En kwam er dus ook als van de eersten achter dat die techniek pas echt prettig werkt met drukvulling. In de nieuwe 1.4 TSI-motor worden zelfs twee systemen gelijktijdig toegepast, een compressor en een turbo. We reden ermee in een Golf.

Het lijkt wel een wonder als je de eerste meters aflegt met de Golf 1.4 TSI. Een 1400-motortje dat er vandoor gaat als een tweeënhalve liter vierpitter. Bergen trekkracht, want vanaf 1.750 toeren is al het maximum koppel van 240 Nm paraat. De vergelijking met een moderne turbodiesel dringt zich op, maar de TSI gaat ook nog door in de toeren als een diesel bij dik 4.000 toeren afhaakt. Tot ruim voorbij de 6.000 toeren – waar hij zijn maximale vermogen van liefst 170 pk levert – zit er nog flinke fut in.

Het is allemaal te danken aan twee soorten drukvulling, een mechanische compressor en een turbo. De mechanische compressor werkt onafhankelijk van de druk die de uitlaatgassen leveren en is dus vanwege zijn mechanische aandrijving al bij lage toerentallen actief. Bij hogere toerentallen – pakweg vanaf 2.500 toeren – komt de turbo goed op toeren en neemt het over van de mechanische compressor, die dan van zijn taak wordt ontlast. Het geheel wordt gecombineerd met directe benzine-inspuiting en techniek die zonder turbo of compressor doorgaans tot een wat taai aanvoelende motor als die weinig inhoud heeft.

Maar hier doet de dubbele oplading wonderen, want de Golf 1.4 TSI hangt lekker aan het gas. Hij reageert hele alert op bewegingen van het gaspedaal, alleen lijkt hij zich soms een klein beetje te verslikken in de benzine. Bij optrekken hoor je een licht gierend geluid van de mechanische compressor, maar dat verdwijnt bij hogere toerentallen. Over de hele linie is de motor behoorlijk stil vanwege de dempende werking van de turbocompressor in de uitlaat.

Het mooie van deze opgeladen motor is dat hij desgewenst – en dat is in de dagelijkse rijpraktijk niet vaak nodig – uitmuntende prestaties levert, maar op andere momenten zo zuinig is als een 1,4 liter motortje. We haalden tijdens onze testweek een gemiddeld verbruik van 1 op 12,1. Met uitschieters naar 1 op 14,5 tijdens vlot gereden snelwegen (kruissnelheden van 140 of meer). Je hebt steeds het superieure gevoel van veel vermogen en souplesse, zonder daarvoor aan de pomp te moeten boeten met een overmatige dorst.

Volkswagen gebruikt de TSI-techniek (dat staat voor Twincharger Stratified Injection) in eerste instantie voor deze wat sportievere GT-versie van de Golf, maar inmiddels is er ook een 1.4 TSI met 140 pk beschikbaar gekomen voor de Touran. Voor de Golf GT vult de TSI prima het gat tussen de 150 pk sterke tweeliter motor en de turboversie daarvan met 200 pk.

Een echt sportieverik van het kaliber GTI is de Golf GT niet, maar qua prestaties is het wel een erg interessant alternatief. Hij sprint namelijk in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een top van 220 km/h. Da’s dik een halve seconde trager in de sprint dan de GTI en een 15 km/h lagere topsnelheid. Maar ook een 3.835 euro lagere aanschafprijs, want de Golf GT is er vanaf 30.130 euro. Wat je wel mist is vooral de uiterlijk opsmuk – in het interieur heeft de GT wel lekkere kuipstoelen – en het sportiever afgestemde onderstel.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbelgeblazen VW Golf 1.4 TSI
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5