Steeds meer fabrikanten komen met kleinere, minder brandstofslurpende modellen. Niet gek, als we de huidige brandstofprijzen in ogenschouw nemen. Kia heeft al jaren de Picanto in haar gamma met een gemiddeld brandstofverbruik van zo´n 1 op 19 voor beide benzinemotoren, volgens fabrieksopgave dan. En nog niet zo heel lang geleden is deze kleine jongen in het nieuw gestoken. Reden voor ons om een weekje te sturen met een ‘trendywitte’ Picanto 1.1 X-clusive. Om maar meteen op het verbruik voort te borduren, we kwamen niet toe met vijf liter op honderd kilometer. Hierbij moeten we wel aantekenen dat in zijn geheel niet getracht is om zo min mogelijk benzine te verbranden. Nee, de witte Picanto is gewoon normaal ‘gebruikt’, met als resultaat een gemiddeld verbruik van 1 op 15, bereikt na een aantal stads- en snelwegritten, inclusief een uitje met volle bepakking.
Vier personen
Wie denkt dat je op de tennisclub alleen bekijks hebt als je met een grote SUV komt voorrijden, heeft het mis. Nadat we met vier volwassen personen en evenzoveel tennistassen het ‘paviljoen’ binnen wandelen, kijkt menigeen ons vragend aan. Past dat allemaal in een Picanto? Inderdaad, dat past! Weliswaar met één tas tussen de achterpassagiers en een ander exemplaar bovenop de hoedenplank, maar toch. In liters uitgedrukt maakt de bagagecapaciteit echter weinig indruk met een totaal van 157 liter, die door de rugleuning achter neer te klappen daarentegen wel te vergroten is tot 882 liter. De passagiers op de achterbank hebben voldoende ruimte ter beschikking. Hoofdruimte is er in overvloed, maar ook de benen raken zeker niet bekneld tussen achterbank en rugleuning van de bestuurdersstoel. Voorin zit je natuurlijk rianter, dat is logisch. Wat opvalt is de detaillering van de middenconsole. Je kunt als bestuurder zijnde je rechter knie niet te ruste leggen tegen de console. Ja, het kan wel maar dan raak je onverhoopt de bediening van de klimaatinstallatie aan. Verder is de bestuurdersstoel vrij hoog gepositioneerd. In de laagste stand ervaar je nog altijd een licht ‘op de bok’ -gevoel. Het stuurwiel is daarentegen wel goed te plaatsen en zowel in hoogte als diepte verstelbaar in de X-clusive-versie. Het interieur oogt over het algemeen vrij zakelijk, waarbij het grijze plastic op de middenconsole voor de broodnodige afwisseling zorgt, net als een afwijkende kleur voor de tellers in het instrumentarium. Het contrast met de ‘hippe’ exterieurkleur is dan ook groot. De Picanto maakt aan de buitenzijde een frivole indruk, zeker het door ons gereden testexemplaar met in kleur gespoten bumpers en met mistpitten in de voorbumper. De rondgevormde lichtunits dragen eveneens hun steentje bij aan het guitige uiterlijk.
ESP
De verwachtingen van de 1,1-liter kleine viercilinder krachtbron zijn vanzelfsprekend niet hooggespannen. Maar je kunt het ook positief bekijken. In de Picanto stoor je je niet aan een vrachtwagen, die net voor je de snelweg op rijdt. Simpelweg omdat het accelererend vermogen van de 65 pk sterke motor nagenoeg vergelijkbaar is. Misschien overdrijven we nu een beetje, maar een ‘sprint’ naar de honderd in royaal 15 tellen is niet snel. Toch? De topsnelheid bedraagt overigens 154 km/u. Eenmaal op cruisesnelheid beland, zet je automatisch het volume van de radio een tandje hoger. Het afrolgeluid van de banden en het windgeraas dringt namelijk zonder pardon het interieur binnen. Maar goed, een Picanto is op de eerste plaats ook niet gemaakt om het grootste deel van zijn leven op de snelweg door te brengen. Dat zijn scheppers het daar ook over eens zijn, wordt onder meer duidelijk door het ontbreken van een cruise controle. Ook op de optielijst. ESP is echter wel te vinden op deze lijst en standaard op ons X-clusive-testexemplaar. Je moet het wel heel bont maken om de Picanto van zijn stuk te krijgen. Met het vangnet uitgeschakeld gedraagt ie zich nog altijd keurig en uiteraard veilig onderstuurd. De elektrische besturing werkt enigszins vertraagd, maar dat vergeven we deze witte stadsauto. Comfortabel is ie in ieder geval wel. Al moet gezegd dat de Picanto door zijn kleine wielbasis wel eens springerig kan worden, als oneffenheden in het wegdek elkaar kort opvolgen.
De Picanto is leverbaar met keuze uit een 61 pk sterke 1.0 of met deze 1.1 benzinemotor. Verder biedt Kia ook nog een dieselkrachtbron aan, in de vorm van de 1.1 CRDi VGT met 75 pk en 153 Nm aan koppel. De Koreanen voorzien in vijf verschillende uitrustingniveaus, met als topper de X-clusive. De instapper (1.0 X) moet minimaal 7.495 euro opbrengen, terwijl ons testexemplaar, de 1.1 X-clusive voor niet minder dan 11.995 euro van eigenaar wisselt.
Schrijf een review