Kia Picanto maakt volwassen indruk

Ben je op zoek naar een kleine stadsauto, maar wil je af en toe ook met meer dan twee (volwassen) personen op pad en

Ben je op zoek naar een kleine stadsauto, maar wil je af en toe ook met meer dan twee (volwassen) personen op pad en hecht je tamelijk veel waarde aan het uiterlijk, breng dan eens een bezoek aan de Kia-dealer.

Ben je op zoek naar een kleine stadsauto, maar wil je af en toe ook met meer dan twee (volwassen) personen op pad en hecht je tamelijk veel waarde aan het uiterlijk, breng dan eens een bezoek aan de K
Kia Picanto

Steeds meer fabrikanten komen met kleinere, minder brandstofslurpende modellen. Niet gek, als we de huidige brandstofprijzen in ogenschouw nemen. Kia heeft al jaren de Picanto in haar gamma met een gemiddeld brandstofverbruik van zo´n 1 op 19 voor beide benzinemotoren, volgens fabrieksopgave dan. En nog niet zo heel lang geleden is deze kleine jongen in het nieuw gestoken. Reden voor ons om een weekje te sturen met een ‘trendywitte’ Picanto 1.1 X-clusive. Om maar meteen op het verbruik voort te borduren, we kwamen niet toe met vijf liter op honderd kilometer. Hierbij moeten we wel aantekenen dat in zijn geheel niet getracht is om zo min mogelijk benzine te verbranden. Nee, de witte Picanto is gewoon normaal ‘gebruikt’, met als resultaat een gemiddeld verbruik van 1 op 15, bereikt na een aantal stads- en snelwegritten, inclusief een uitje met volle bepakking.

Vier personen

Wie denkt dat je op de tennisclub alleen bekijks hebt als je met een grote SUV komt voorrijden, heeft het mis. Nadat we met vier volwassen personen en evenzoveel tennistassen het ‘paviljoen’ binnen wandelen, kijkt menigeen ons vragend aan. Past dat allemaal in een Picanto? Inderdaad, dat past! Weliswaar met één tas tussen de achterpassagiers en een ander exemplaar bovenop de hoedenplank, maar toch. In liters uitgedrukt maakt de bagagecapaciteit echter weinig indruk met een totaal van 157 liter, die door de rugleuning achter neer te klappen daarentegen wel te vergroten is tot 882 liter. De passagiers op de achterbank hebben voldoende ruimte ter beschikking. Hoofdruimte is er in overvloed, maar ook de benen raken zeker niet bekneld tussen achterbank en rugleuning van de bestuurdersstoel. Voorin zit je natuurlijk rianter, dat is logisch. Wat opvalt is de detaillering van de middenconsole. Je kunt als bestuurder zijnde je rechter knie niet te ruste leggen tegen de console. Ja, het kan wel maar dan raak je onverhoopt de bediening van de klimaatinstallatie aan. Verder is de bestuurdersstoel vrij hoog gepositioneerd. In de laagste stand ervaar je nog altijd een licht ‘op de bok’ -gevoel. Het stuurwiel is daarentegen wel goed te plaatsen en zowel in hoogte als diepte verstelbaar in de X-clusive-versie. Het interieur oogt over het algemeen vrij zakelijk, waarbij het grijze plastic op de middenconsole voor de broodnodige afwisseling zorgt, net als een afwijkende kleur voor de tellers in het instrumentarium. Het contrast met de ‘hippe’ exterieurkleur is dan ook groot. De Picanto maakt aan de buitenzijde een frivole indruk, zeker het door ons gereden testexemplaar met in kleur gespoten bumpers en met mistpitten in de voorbumper. De rondgevormde lichtunits dragen eveneens hun steentje bij aan het guitige uiterlijk.

ESP

De verwachtingen van de 1,1-liter kleine viercilinder krachtbron zijn vanzelfsprekend niet hooggespannen. Maar je kunt het ook positief bekijken. In de Picanto stoor je je niet aan een vrachtwagen, die net voor je de snelweg op rijdt. Simpelweg omdat het accelererend vermogen van de 65 pk sterke motor nagenoeg vergelijkbaar is. Misschien overdrijven we nu een beetje, maar een ‘sprint’ naar de honderd in royaal 15 tellen is niet snel. Toch? De topsnelheid bedraagt overigens 154 km/u. Eenmaal op cruisesnelheid beland, zet je automatisch het volume van de radio een tandje hoger. Het afrolgeluid van de banden en het windgeraas dringt namelijk zonder pardon het interieur binnen. Maar goed, een Picanto is op de eerste plaats ook niet gemaakt om het grootste deel van zijn leven op de snelweg door te brengen. Dat zijn scheppers het daar ook over eens zijn, wordt onder meer duidelijk door het ontbreken van een cruise controle. Ook op de optielijst. ESP is echter wel te vinden op deze lijst en standaard op ons X-clusive-testexemplaar. Je moet het wel heel bont maken om de Picanto van zijn stuk te krijgen. Met het vangnet uitgeschakeld gedraagt ie zich nog altijd keurig en uiteraard veilig onderstuurd. De elektrische besturing werkt enigszins vertraagd, maar dat vergeven we deze witte stadsauto. Comfortabel is ie in ieder geval wel. Al moet gezegd dat de Picanto door zijn kleine wielbasis wel eens springerig kan worden, als oneffenheden in het wegdek elkaar kort opvolgen.

De Picanto is leverbaar met keuze uit een 61 pk sterke 1.0 of met deze 1.1 benzinemotor. Verder biedt Kia ook nog een dieselkrachtbron aan, in de vorm van de 1.1 CRDi VGT met 75 pk en 153 Nm aan koppel. De Koreanen voorzien in vijf verschillende uitrustingniveaus, met als topper de X-clusive. De instapper (1.0 X) moet minimaal 7.495 euro opbrengen, terwijl ons testexemplaar, de 1.1 X-clusive voor niet minder dan 11.995 euro van eigenaar wisselt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (5)

Kia Picanto maakt volwassen indruk
PS: mijn beschrijving gaat over een Chevrolet Spark bi-fuel, niet over een Picanto.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

zoals genoemd zie onder

Minpunten

idem
Kia Picanto maakt volwassen indruk
probleemloze auto, bi-fuel, veel waar voor je geld.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

rijdt net zo goed op gas als op benzine. Nu ruim 200.000 km gereden en zo'n 13.000 euro bespaard door de lpg. Daarmee heb ik de nieuwprijs dik terugverdiend en is de auto gratis.
Dus wie wil een kleine auto op lpg? Ik!

Minpunten

stoel vind ik matig
geen trekhaak mogelijkheid
Kia Picanto maakt volwassen indruk
2 dingen in dit artikel waar uit blijkt dat de schrijver alleen zijn eigen beeldvorming volgt.1;waarom zou een particulier in een kleine auto niet veel kilometers willen rijden?dat is maar net hoe comfortabel je wilt rijden en hoeveel geld je er aan uit wilt geven.2;waarom zou er iemand behoefte hebben aan de lpg uitvoering?dat heeft ook met geld te maken,en comfort te maken.
mijn vrouw rijdt ca 30000 kilometer per jaar,vindt de picanto heerlijk rijden en heeft ook liever geen grote auto.met deze kilometers is op gas veel voordeliger rijden als benzine.de mrb is €20,-/kwartaal hoger dan een benzine uitvoering.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

comfort,betrouwbaar

Minpunten

klein gastankje,dus vaak tanken
Kia Picanto maakt volwassen indruk
Dit interview geeft een redelijk beeld van van de Aygo. Alleen mijn eindoordeel is anders. Ik heb hem als leenauto drie dagen gehad.

De 1e doodzonde is dat op de stoelen is bespaard. Voor mij een knockoutpunt. Ik start de motor en denk: heb ik een diesel? De acceleratie is inderdaad traag; het went ook niet echt na een aantal dagen. De spuuglelijke radio is van het ramsmateriaal, dat je kent van goedkope Chinese apparaten te koop bij de Action voor € 10. De geluidskwaliteit is dubieus.

Mijn indruk na een zeer beperkte tankbeurt van € 6 was dat de wagen erg zuinig was (1:30), maar dat kan een meetfout van mijn kant zijn. Maar 1:17,6 uit de test is zo onzuinig voor dit type dat je het concept van de kleine zuinige auto ter discussie zou moeten stellen. Mijn gewone auto is een 14 jaar oude Volvo S40 met 1,8 Mitsibishimotor (125 pk/1240 kg) en doet in de zomer 1:16 (winter 1:15). Dus ik heb altijd moeite als het zuinigheidssegment met lage cijfers uit de bus komt. Waar gaat het mis vraag ik me af of zijn de heren fabrianten wederom bezig met "Windowdressing"

De algemene indruk toen ik instapte in mijn 4 maanden jonge Agyo dat hij aanvoelde als 10 jaar oud. En dat overal op is bezuinigd is merk je. Voor mij krijgt deze auto een dikke onvoldoende. Ik check graag mijn mening (ben ik niet te kritisch) dus recent hoorde ik van een kennis dat zij eveneens een Aygo geleend had. Haar oordeel: "een rampauto".
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Uiterlijk
Zuinigheid

Minpunten

Motor
Stoel
Krenterigheid
Kia Picanto maakt volwassen indruk
Buiten enkele puntjes zoals aan braam op nhet stuurwiel, een lekende hoofdremcylinder (die trouwens onmiddellijk vervbangen is) en een verbruik dat wat hoger lag dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5