Met de Audi S5 in ons achterhoofd vertoont het voorkomen van de A4 overeenkomsten met zijn coupebroer. Niet zo gek, want het langzaamaan krijgen ook de A3 en A6 (facelift) wat van deze genen mee. Het silhouet is een stuk scherper van snit ten opzichte van de vorige generatie A4. Dit komt ook bijvoorbeeld tot uiting in zowel de achterlichten en de onderlip van de voorbumper. Deze zijn puntig gemodelleerd en dat maakt het voorkomen breder en geprononceerd. Tegelijkertijd weet de A4 zich met zijn gestrekte daklijn ook eleganter op te stellen. De optionele LED-dagrijverlichting aan de voorzijde is nog een opvallend nieuw element, die je niet zal ontgaan. Dankzij de toegenomen wielbasis oogt het silhouet van de A4 ook wat gestrekter. Het algehele resultaat is een geslaagde combinatie van elegantie en sportiviteit. Dat zien we ook terug in het interieur.
Ambiance naar wens
Eenmaal ingestapt komt ons een vertrouwd gevoel tegemoet. Hoewel het dashboard van Audi’s tot een aantal jaren terug vooral strak en rechtlijnig waren opgezet, zien we nu een breder gepresenteerd plaatje, waar de A6 zich als eerste mee vertoonde en ook de A5 kenmerkt. De tweede koepel herbergt een fors beeldscherm, wat via het MMI bedieningssysteem dienst doet voor weergave van navigatie, audio, telefoon en klimaat. In de middentunnel zien we de MMI bedieningsknoppen en zijn alledaagse buttons van de elektronische handrem en start/stopknop vertegenwoordigd. De sfeer wordt grotendeels bepaald door het basketbalbruine Milano leder en de uitgebreide ambianceverlichting. Ook de combinatie van donkergelakt hout en aluminiumafwerking weet de stemming te bepalen. Dit is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, maar feit blijft dat Audi grote vrijheid biedt. Logisch eigenlijk, je moet er immers toch heel wat kilometers ‘tegenaan kijken’. Kijken is een ding, zitcomfort is misschien wel belangrijker. Onze A4 is voorzien van lederen sportstoelen, voorzien van verwarming en ventilatie. Ze zitten als gegoten en zijn stevig, maar wel comfortabel. Ook op de achterbank is de zit geriefelijk, waarbij de toegenomen beenruimte er direct uitspringt. Hulde! De stevige zit blijkt eenmaal op weg ook wel nodig, want deze dynamische nieuweling weet als het om rijprestaties gaat behoorlijk wat in te brengen.
Kies je humeur
Op het dashboard prijkt namelijk een drietal knoppen, met de aanduiding comfort, automatisch en dynamic. Al naar gelang je stemming kun je het karakter van deze Duitser bijpassend maken. Het toverwoord is Audi drive select. De hardheid van de dempers en de gasrespons worden subtiel, maar wel voelbaar, aangepast aan de hand van drie rijprogramma’s. Ook kun je zelf een eigen modus samenstellen. Hoewel de automatische stand in feite niets te wensen overlaat, is zelf kiezen toch leuke spielerij, we na de nodige kilometers het nut wel van inzien. De dynamic-modus is zoals de naam doet vermoeden een tandje stugger en scherper; het doet je adem op een hobbelige klinkerweg soms wel even stokken, en wanneer je de comfortstand selecteert voel je na een seconde of twee direct verschil. Omdat de gasrespons ook wordt beïnvloed door drive select. Zeker bij de topmotorisering is dit een uitkomst. De 3.2 FSI zescilinder die bij ons onder de kap staat te zoemen, is daarmee op het ene moment soepel en gladgestreken, en op het andere moment zeer alert en fluks. De 265 pk die we via vier aangedreven wielen tot onze beschikking hebben zijn daarmee op het ene moment bedoeld voor een comfortabel reislimo, en kunnen even later tijdens een sportieve rit van pas komen. Deze verschillende karaktertrekjes kunnen tevens worden gekoppeld aan het stuurgedrag, met Audi dynamic steering. Zo is bij sportief rijden een zwaardere besturing wenselijk, terwijl je tijdens ‘cruisen’ of stadsverkeer een lichter stuurgevoel wil hebben. Het verschil is in de eergenoemde ‘presets’ duidelijk waarneembaar, ook in de automatische stand. De 3.2 FSI toont zich ook op een andere manier tweezijdig. Onderin het toerengebied brengt de krachtbron een donker geluid ten gehore, en naarmate het toerental stijgt wordt het orkest een aanzwepende motorhuil. Het schakelgedrag heb je in alle gevallen zelf in de hand, al valt het op dat de bediening van de koppeling en versnellingsbak stevig is. Hier moet wel even gewerkt worden. Voor wat hoort wat!
Veiligheid hoog in het vaandel
Naast de rijplezierverhogende systemen heeft de A4 andere innovaties in petto die inspelen op de rijveiligheid, de dodehoekdetectie ‘side assist’ en de adaptive cruise control. Hoewel de Audi van goed bruikbare buitenspiegels is voorzien, weet de dodehoekdetectie in de behuizing te hulp te schieten wanneer je misschien even niet oplet of gewoon de omstandigheden niet optimaal zijn. Een fel knipperend licht waarschuwt je voor verkeer naast je. Een andere waardevolle feature is de radargestuurde cruise control. Cruise control biedt in druk verkeer steeds minder uitkomst. Druk verkeer maant je continu om op de rem te gaan staan, waardoor je het systeem herhaaldelijk weer moet inschakelen. De radargestuurde cruise control op onze demo is dan een uitkomst. Na het activeren van het systeem en het instellen van een volgafstand ben je klaar. Mocht er een auto tussen jou en de voorligger schieten, of je voorligger gaan afremmen, dan remt de A4 automatisch totdat de volgafstand weer in ere is hersteld. Ook al moet je er wel in de buidel voor tasten, het is goed dat deze systemen hun intrede doen in andere auto’s dan toplimousines. Hoewel er met onze menselijke zintuigen niets mis is, kun je soms toch even met je neus op de feiten gedrukt worden. Bijvoorbeeld wanneer je even afgeleid bent…
Evolutie of revolutie?
Hoewel er bij de introductie van een nieuwe generatie auto vaak sprake is van evolutie in plaats van revolutie, durven we na een week rijden te stellen dat de nieuwe A4 toch meer is dan evolutie. Niet alleen op ruimte en raffinement, maar ook als het gaat om veiligheid en vooruitstrevendheid. Op het gebied van ruimte heeft de A4 zijn voorganger ruim overtroffen, het motorenpalet bestaat alleen nog uit krachtige en efficiente turbomotoren, de variabele rijeigenschappen bieden voor elk humeur en omstandigheid een passende afstemming en tot slot heeft Audi zowel nuttige en praktische als veilige innovaties naar de A4 laten vloeien. Dat dat zijn prijs heeft – ons testmodel steeg door meeruitvoeringen van 52.000 euro naar 86.000 euro – is dan een kwestie van eigen prioriteiten stellen. Want met de 1.8 TFSI of 2.0 TDI ben je allerminst slecht bedeeld. En misschien kun je ook gewoon zonder het – overigens voortreffelijk klinkende – Bang&Olufsen hifi-systeem met veertien luidsprekers uit de voeten…
Schrijf een review