Na de inleiding gelezen te hebben is het vreemd te zeggen dat de Honda Civic Hybrid eigenlijk juist wél heel gemakkelijk te herkennen is. Het is namelijk een sedan – overgekomen uit Amerika - en Honda levert de ‘non-hybride’ Civic in ons land alleen als sportief gelijnde hatchback. Toch zullen velen niet zien dat deze ‘Civic sedan’ een hybride is en dat is ook als een pluspunt te beschouwen. Het soms aan hybride gekoppelde geitenwollensokken-imago is deze Civic tot nu toe vreemd. Het ontwerp oogt strak en conventioneel, maar ook slank. Dat laatste is wat tegendraads, want tegenwoordig wordt er behoorlijk ‘aangedikt’. De daklijn is opvallend laag en de voorruit is wat schuiner geplaatst dan meestal het geval is. Aan de voorzijde prijkt ons een licht-dreigende set koplampen en V-vormige grille tegemoet. De flanken zijn voorzien van een chroomstrip en de designers hebben de Hybrid een kleine spoiler achterop meegegeven. Een van de weinige hints naar naar zijn ‘groene aard’…
Futuristisch en praktisch interieur
Bij het entree valt de lage instap op. Voor ondergetekende nog geen probleem, maar zeker iets om rekening mee te houden en zelf te ondervinden. Eenmaal ingestapt wacht straalt ons een modern, high-tech dashboard tegemoet, dat afwijkt van de Civic hatchback. Het iets afgeplatte stuur hebben we wel vaker gezien en ook opzet van de digitale snelheidsmeter onder een luifel en de centraal geplaatste toerenteller is vertrouwd. Misschien verwacht je automatisch ook een hele knoppenbrij, maar dat is niet het geval. In het midden treffen we een optioneel navigatiesysteem aan en is de bediening van de klimaatregeling te vinden. Links nog een paar toetsen voor de boordcomputer en stabiliteitscontrole, dat is alles.
Wel in overvloed aanwezig zijn bakjes en vakjes. Honda heeft zich flink uitgesloofd om klein grut, bekers en andere zaken te herbergen. In de middenconsole, beide zijden van het dashboard, armsteun en deuren is genoeg plaats te vinden. De zitpositie achter het stuur is prettig te noemen en laat zich eenvoudig in te stellen. Ook het grijze leder – beige is ook mogelijk - is aangenaam. Op de achterbank is de beenruimte voldoende, maar niet overdadig. Dat geldt ook voor de hoofdruimte. De bagageruimte – helaas van buiten af niet toegankelijk via een handgreep maar met de sleutel - meet 350 liter en dat is netjes te noemen, gezien het feit dat de accu’s achterin zijn ingebouwd. Daardoor is de achterbank niet neerklapbaar. Oke, instappen, pook in Drive en rijden maar!
Subtiele assistentie
Ja, de Honda Civic beschikt over een automatische versnellingsbak, en wel een continu variabele. Schakelen doet deze Japanner dus niet en dat vraagt soms wat gewenning. Wie immers met veel gas (weg)rijdt zult merken dat de motor flink de toeren in wordt gejaagd. Met een gedoseerde voet heb je echter in een mum van tijd de boel onder controle en kun je met pakweg 2000 toeren probleemloos uit de voeten in de bebouwde kom. Niet alleen de 95 pk sterke 1.3-liter benzinemotor zorgt voor de vooruitgang, ook helpt er een elektromotor mee – het is immers een hybride. Deze elektromotor levert 20 pk en verleent in veel gevallen assistentie. Daar merk je overigens vrij weinig van. Slechts op het instrumentarium kunnen we aan de digitale Assist-meter zien dat er samenspel is. Dit is vooral te zien bij het accelereren, wat de Civic overigens prima afgaat. Traag is de Civic zeker niet, maar wie vlot vooruit wil wordt dan wel geconfronteerd met hogere toerentallen.
Eenmaal op de snelweg met de cruise control op het landelijk maximum kan de benzinemotor het werk alleen af en draait deze rustig zijn ronde. Volledig elektrisch rijden kan trouwens ook, hetzij beperkt. Tussen een snelheid van 15 tot 50 kilometer per uur is het mogelijk om zelfstandig op de elektromotor te rijden. Daarvoor moet je de gasvoet – eenmaal op snelheid - heel subtiel en beetje bij beetje liften. Op een gegeven moment zakt het brandstofverbruik van de boordcomputer naar 0, voel je een licht schokje en schiet de Assist-meter omhoog. In de praktijk zul je deze situatie maar weinig benutten, want de benzinemotor schuift vaak snel weer aan.
Wanneer er geremd moet worden zorgt de Civic Hybrid ervoor dat er geen remenergie verloren gaat. Deze energie wordt geregenereerd en dus teruggeleid naar de accu’s. Ook dat is te zien op het instrumentarium. Merkbaar is wel dat de Hybrid dat maar al te graag doet. Wie slechts lichtjes wilt vertragen – in files bijvoorbeeld - remt vaak toch net iets harder af dan je zou willen. Even wennen. En wanneer je (bijna) helemaal stilstaat schakelt de motor zich ongemerkt uit, om weer razendsnel aan te slaan zodra je de rem los laat.
De Civic Hybrid belooft bijna 1 op 22 te rijden, maar die waarde wisten we niet te evenaren. Wie veel snelweg rijdt moet rekenen op 1 op 15.5, maar met lagere snelheden bleek 1 op 17 geen moeite. De boordcomputer bleek ook bescheiden en was iets pessimistischer!
Eens een Honda…
Ondanks de hybridetechniek is de Civic geen zwaargewicht. Met 1268 kilo is de de Japanner prima bedeeld. Al rijdend is dan ook niet te merken dat er een accupakket elektromotor en meer extra wordt meegesleept. De Civic weet zich comfortabel te manoeuvreren en stuurt met gevoel. Korte oneffenheden komen zo nu en dan duidelijker door dan je lief is, de voortrein bonkt dan soms. Met het nemen van drempels valt dit opnieuw op, terwijl de snelheid dan zeker niet hoog is. Een smet op het blazoen. Doordat de motor veelal stil zijn werk doet, treden andere geluiden meer naar de voorgrond. Het dashboard knispert soms – hoewel het wel goed in elkaar steekt. De geluidsisolatie in de wielkasten verdient ook wat aandacht. In de testperiode sneeuwde het bijtijds en toen het ging dooien was dat ook te horen. Extra geluidsdempend materiaal of de radio aanzetten biedt uitkomst. Opvallend is overigens dat Honda geen speciale eco-banden monteert, maar heuse Dunlop Sports. Het is immers een Honda!
Duidelijk verhaal
Het aanschaffen van een Honda Hybrid behoeft geen avondstudie. Honda levert de Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid namelijk in één uitvoering, die compleet is uitgerust en van vrijwel alle gemakken is voorzien. Lederen bekleding en navigatie is optioneel, maar de aërodynamische lichtmetalen wielen, mistlampen, stabiliteitscontrole, radio/cd-speler, automatische airco en stoelverwarming is altijd aanwezig. De spiegels zijn elektrisch verstelbaar en -inklapbaar. Op verzoek – en regelmatig besteld - is het sportpakket te verkrijgen, met meer spoilerwerk en groter lichtmetaal.
De prijs voor dit alles is 23.900 euro. Dat is inclusief 6400 euro overheidssubsidie vanwege zijn hybridetechniek en energielabel A. Bovendien bedraagt de bijtelling voor zakelijke rijders – geen 25% maar 14%, dankzij de CO2-uitstoot van slechts 109 g/km. Dat scheelt een slok op een borrel! Met zijn concurrerende prijs en lage lasten, het conventionele design, de complete uitrusting en het plezierige rijgedrag heeft Honda een verantwoorde en aantrekkelijke strijdkracht in handen.
Schrijf een review