Al eerder concludeerden we dat de huidige Honda Civic de middenklasse volledig is ontgroeid. De vijfdeurs hatchback meet 4,52 meter in lengte en dat is ronduit fors. Natuurlijk komt dat terug in de binnenruimte die dienovereenkomstig genoemd mag worden. Honda houdt bij de Civic vast aan een sportieve vormgeving, die echter het thema van de vorige twee generaties heeft verlaten. In eerste instantie komt de auto erg druk over, veel lijntjes en details lijken de rust te versturen. Maar de huidige Civic is een auto die moet groeien. Het duurt een paar dagen voordat het model als totaalcreatie wordt begrepen.
Cachet
De bolling in de spatborden boven de voorwielen, de hoger liggende motorkap, de laag geplaatste grille en de grote roosters rondom de mistlampen dienen allemaal een doel. strak gelijnde achterlichten, een lage spoiler en een hoger geplaatste dakspoiler geven samen met een chromen rand langs de bovenkant van de portierruiten het nodig cachet. Dat maakt de Honda Civic tot een niet-alledaagse auto. Leidt die vormgeving tot succes? Niet echt, maar dat ligt zeker niet aan de eigenschappen van de Civic, maar meer aan het feit dat de verkooporganisatie van Honda in Nederland zo is ingekrompen dat er bijna met een vergrootglas naar gezocht moet worden.
Krap aan
En dan komt Honda op de proppen met een dieselmotor die aanschuift in het programma naast de 1,0 en 1,5 liter turbo benzine. De 1.6 i-DTEC stamt uit de vorige Civic waar het blok net als nu 120 pk en 300 Nm leverde. De motor kan alleen worden gekozen met een handgeschakelde zesbak. De motor lijkt wellicht wat krap aan, maar die indruk geeft de diesel niet tijdens het rijden. Honda is bij uitstek een motorenbouwer en ondanks dat een diesel slechts een vreemde eend in de bijt is, hebben de makers zich uitstekend van hun taak gekweten. De motor loopt mooi rustig en blijkt lekker stil. De reacties op het gaspedaal zijn overtuigend en de prestaties zijn van een keurig niveau. Ook het onderstel is goed op de dieselmotor berekend, waardoor het totale rijgedrag van de Civic zich op een hoog niveau bevindt. Het testexemplaar had nog maar weinig kilometers en bleef mede daardoor hangen op een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 18,5 en dat staat in schril contrast met een opgegeven verbruik van boven de 1 op 28!
Prijzen
Honda levert de nieuwe Civic i-DTEC in maar liefst vijf verschillende uitrustingsvarianten van S, via Comfort, Elegance, Executive tot Premium. De prijzen variëren van 27.390 tot 34.985 euro voor de meest complete. Naast de hatchback kan de Civic ook worden geleverd als sedan, maar die wordt alsnog alleen geleverd met een 1,5 liter benzinemotor. In onze leasevergelijker staan meer specificaties.
Schrijf een review