Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel

Nieuwe diesel gaat strijd aan met uitstoot

Door alle schandalen rondom diesels en sjoemelsoftware is de autowereld bijna vergeten dat diesels voorlopig nodig blijven om de CO2-afspraken te kunnen halen. Peugeot lanceert binnen het gehele programma met grote voortvarendheid de nieuwe 1.5 BlueHDi die we reden in de 308 hatchback.

Met de lancering van de nieuwste dieselmotor laat Peugeot zien serieus werk te maken van het over de volle breedte doorvoeren van milieutechnieken. Sterker nog, de motor loopt vooruit op de milieunormen van de toekomst. De emissie-eisen die in de Europese Unie vanaf 2020 gaan gelden waren het doel bij de ontwikkeling van de splinternieuwe 1,5 liter BlueHDi dieselmotor van Peugeot. Stapje voor stapje vervangt deze krachtbron de bestaande 1,6 liter in de diverse modellen. Het vermogen van 130 pk ligt precies 10 pk hoger en het hoge koppel blijft met 300 Nm ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger.

Kleiner

Dat betekent dat de 308 als voorheen vlot presteert met een topsnelheid van 204 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 9,8 seconden. Maar Peugeot heeft meer gedaan dan een nieuwe motor met een iets kleinere cilinderinhoud ontwikkelen. De volledig nieuwe krachtbron krijgt namelijk AdBlue toegediend waarmee de uitstoot stikstofoxiden fors wordt teruggebracht. Jarenlang richtten de steeds strengere emissienormen zich vooral op de CO2- en zwaveluitstoot, maar de toekomstige normen leggen het vergrootglas ook op deze stikstofoxiden.

Ureum

Als berijder van een Peugeot met de 1.5 BlueHDi 130 motor heeft men maar weinig omkijken naar AdBlue. Ten eerste geeft de auto een signaal tegen de tijd dat dit tankje leeg begint te raken. Om de vier tankbeurten (diesel) moet AdBlue worden aangevuld. AdBlue wordt al veel langer toegepast bij vrachtwagens, maar maakte enige tijd terug zijn overstap naar de personenauto. AdBlue is een oplossing van 32,5% ureum in gedemineraliseerd water. Deze oplossing wordt in het uitlaatsysteem verneveld voor de katalysator. Dat levert als reactie op dat stikstofoxiden in het uitlaatgasmengsel worden omgezet in elementair stikstof en water.

Optimalisatie

Peugeot heeft bij de 1.5 BlueHDi 130 bovendien de katalysator en ook het roetfilter heel dicht tegen de motor in de motorruimte geplaatst. Hierdoor zijn deze onderdelen sneller op temperatuur en dat is weer een voorwaarde voor een optimale werking. Dat er ook in nieuwe motoren nog winst te halen valt, blijkt uit de optimalisering van de verbrandingskamers. Die techniek probeerde Peugeot uit in de autosport en dient eveneens het prestatieniveau. Het is bij alle motoren van groot belang dat het brandstof/luchtmengsel optimaal de verbrandingskamers vult om tot een gelijkmatige en zo zuiver mogelijke verbranding te komen. De optimalisatie van de vorm van deze verbrandingsruimte kan hierop een positieve invloed uitoefenen.

Rijeigenschappen

Maar los van de techniek is de 1.5 BlueHDi 130 een uitermate soepele machine met hoogwaardige loopeigenschappen. De viercilinder loopt mooi stil, ook als er sportief wordt gereden. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel bedienen en helpt bij een juist gebruik ook mee het brandstofverbruik terug te brengen. Jammer alleen dat tijdens deze kennismaking het gemiddelde brandstofverbruik uitkwam op 1 op 18,5. Wellicht dat dit na wat meer kilometers beter wordt, want een praktijkgemiddelde van 1 op 20 is voor een moderne diesel minimaal gewenst.

Compact

Peugeot koppelt de soepele rijeigenschappen, de lage milieubelasting en de vlotte prestaties van de 1.5 BlueHDi 130 in eerste instantie aan de middenklasse 308. De Auto van het Jaar uit 2014 biedt als hatchback of SW alles wat een verwende automobilist in dit segment maar kan wensen. Goed ondersteund gezeten achter het compacte stuur en het hoog geplaatste dashboard biedt de auto vanaf de berijderszitplaats een royaal uitzicht. Vier tot vijf volwassenen hebben genoeg ruimte en kunnen behoorlijk wat spullen in de bagageruimte meenemen. Verder zijn er op een doordachte manier volop opbergvakken aangebracht. Op het dashboard heerst een weldadige rust. Dat komt omdat het gros van de bedieningselementen op het centrale scherm te vinden zijn.

Prijzen

Peugeot levert de nieuwe diesel op één uitzondering na in de zogenaamde Blue Lease uitvoeringen omdat alleen zakelijke rijders in ons land nog voor een diesel kiezen. De instapversie kost dan 26.760 euro. De duurste is de Premium voor 32.460 euro. Net daaronder positioneert Peugeot de enige reguliere versie, de Allure voor 32.130 euro. In onze leasevergelijker staan verdere details.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel
Autostoeltje niet goed met isofix te bevestigen

Ik heb een Maxi-Cosi Rodifix AirProtect autostoel voor mijn dochter van 5 jaar. Deze stoel is bedoeld om met isofix aan de achterbank vast te zetten (als je geen isofix wilt gebruiken, kun je beter de goedkopere Maxi-Cosi Rodi AirProtect zonder isofix nemen). In de Peugeot 308SW (alle modellen vanaf 2013) zit de beugel voor de isofix echter zo hoog in de rugleuning van de achterbank dat deze stoel voorover helt waardoor van veilig en comfortabel reizen geen sprake meer is. Peugeot Nederland zegt dat de auto aan de norm voldoet en Maxi-Cosi verwijst naar de disclaimer in de autotypenlijst en zegt dat de stoel dan maar met de autogordel vastgezet moet worden. Niet kopen dus als je isofix wilt gebruiken voor je autostoel!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Rijdt fijn, ruime kofferbak

Minpunten

Isofix zit veel te hoog
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel
Eind december 2015 werd mijn Peugeot 308 SW Blue Lse Execut. Pack 1.6 BlueHDi 120 5D 88kW afgeleverd, helaas niet het type wat ik had besteld, gehele chroom/aluminimum pakket is komen te vervallen wegens "leverings" problemen.
Zowel Peugeot als Athlon hebben geen enkele compensatie hiervoor aangeboden. Oftwel ik betaal meer bijtelling over een auto die feitelijk goedkoper is afgeleverd.
Dit is dus mijn 3e en laatste Peugeot voor mij.

De Peugeot 308SW is echter wel een hele fijne auto om in te rijden. Fijne diesel motor, stuurt goed, ligt goed op de weg, comfortabele stoelen en een hele ruimte kofferbak. De ruimte kofferbak komt zeer goed van pas. De kinderwagen past er met gemak in. Het panoramadak was ik al gewend in de 307SW en bevalt mij erg goed, lekker veel daglicht binnen.

Helaas laat Peugeot wederom steken vallen met het multi media systeem. Dit systeem was in de 307SW al niet vooruit te branden met regelmatig spontane reboots. Bij deze 308SW is het systeem nog steeds om te huilen zo langzaam als het is. Wanneer je bijvoorbeeld de auto in zijn achteruit zet, duurt het bij een koude motor meer dan 30 seconden voordat de achteruitrijd camera aangaat. Tegen die tijd zit ik bij wijze van spreken al bijna op de rijksweg ;-)
Ook het feit dat de temperatuur regeling ook via dit systeem geregeld moet worden is in mijn optiek niet erg gebruiksvriendelijk. Daartegenover staat dan wel dat het dashboard heel minimalistisch is vormgegeven. Geen overbodige knoppen, maar slechts een touchscreen.

Ondanks dat het een zeer prettige auto is, zal dit waarschijnlijk toch mijn laatste Peugeot zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

fijne motor
veel ruimte
goed geprijsd
14% bijtelling

Minpunten

traag multi media systeem
geen voice control systeem
beperkte bediening op het stuur
langzaam inschakelen van achteruitrijcamera
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel
verder een heerlijke auto om in te sturen,ik heb er nu 10000 km mee gereden ,en dat gaat voortreffelijk. zeker geen spijt van tot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5