Het gaat bij die nieuwe Hyundai wel om een sedan, een weinig populaire carrosserievariant in de instapklasse. De meeste kopers prefereren het gebruikgemak van een MPV-achtig model of een hatchback. Maar goed, met 4,28 meter lengte is de Hyundai Accent wel een flinke brok auto voor het geld; alleen de Dacia Logan biedt iets vergelijkbaars voor nog minder poen.
Je kan met vier mensen heel behoorlijk in zo’n Accent zitten en ieder heeft een eigen portier. De bagageruimte is met 390 liter veel meer dan doorsnee in deze prijsklasse en je kunt zowaar de leuningen van de achterbank neerklappen om de ruimte nog uit te breiden. Het interieur is verder best netjes afgewerkt en zelfs op slechte wegen was er geen rammeltje aan de auto te ontlokken.
Ook over de uitrusting van de Accent mag je niet mopperen. Die is zeer acceptabel in de 11.995 euro kostende basisversie die ActiveVersion heet en zelfs heel compleet als je de 1.300 euro duurdere DynamicVersion kiest. Want die heeft ook nog airconditioning en vier elektrisch bedienbare ramen.
Tot zover heerst er nergens een crisissfeer in de Accent en ook de beschikbare motoren doen die indruk zeker niet ontstaan. Het zijn moderne benzineviercilinders van 1,4 en 1,6 liter inhoud en respectievelijk 97 en 112 pk sterk. De minste van de twee presteert al heel redelijk, mede omdat de Accent niet zo’n zware auto is. Van 0 naar 100 duurt dik twaalf tellen en als topsnelheid verschijnt 177 km/h op de teller. De 1,6 liter sprint nog twee tellen sneller en haalt 190 km/h.
Het zijn beschaafde, niet te lawaaiige motoren, standaard met handgeschakelde vijfbak, maar ook uit te rusten met 1.495 euro kostende viertraps automaat. En hun drinkgewoonten blijven binnen de perken, ook al wordt de opgegeven waarde van 1 op 16,1 niet gehaald. Reken maar op ruim 15 procent meer. Je zou wel een grotere brandstoftank wensen, want met slechts 45 liter aan boord sta je vaker bij de pomp dan je zou willen.
Je merkt pas waar Hyundai heeft proberen te besparen als je een stevig stukje wilt gaan sturen met de Accent. Het onderstel is namelijk wat week geveerd en ook iets te zacht gedempt, waardoor de auto in combinatie met de erg directe en te sterk bekrachtigde – en dus wat ongevoelige – besturing te nerveus aanvoelt. Aanvankelijk verdachten we de banden van dit euvel, maar ze bleken toch van Bridgestone en met de maat 185/60 x 14 kun je in deze klasse toch ook wel vrede hebben.
Wellicht dat een setje Koni schokdempers het weggedrag nog aardig kan opkrikken als je daar hoge eisen aan stelt. Maar eerlijk is eerlijk, de vierdeurs Accent is van een zodanig prijspeil, dat hoge eisen op dit punt niet heel gebruikelijk zijn. En aangezien de Koreaan op andere gebieden eigenlijk geen echte steken laat vallen, mag je met het totaalpakket zeer tevreden zijn. De Accent biedt gewoon erg veel auto voor het geld. En wie de sedancarrosserie niet vlot genoeg vindt, hoeft alleen maar wat geduld te hebben: in september komt de driedeurs hatchback met dezelfde aanschafprijs.
Schrijf een review